12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i radość.

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
maluszka
Posty: 24
Rejestracja: 2 lip 2014, o 22:46

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: maluszka »

To i ja poproszę o spojrzenie na moje odpowiedzi i wytłumaczenie mi czego oni się tam doczepili, bo dziś wyszłam z OKE tak bardzo zdziwiona, że już sama nie wiem, czy egzaminator był czepliwy czy ja serio nie widzę błędu w mojej wypowiedzi. Mianowicie.

zad. 22 : odpowiedź z klucza brzmi: Tkanka wzmacniająca i wiązki przewodzące umieszczone w centralnej części łodygi –
zapewniają łodydze większą giętkość, co nadaje roślinie odporność na prądy wody
i uszkodzenia mechaniczne w wodzie
moja odpowiedź: Wiązki przewodzące i tkanka wzmacniająca - podpora, stabilizują roślinę, na którą działają prądy wody.
Wiem, wiem, może super stylistycznie tego nie napisałam, bo wiadomo, matura, stres, pośpiech, ale czy to nie jest praktycznie to samo? Miałam podkreślone słowo: stabilizuje.

zad. 33b: odpowiedź z klucza: Destruenci rozkładają/przyspieszają rozkład martwej materii organicznej do prostych
związków nieorganicznych (mineralizacja), które są następnie pobierane przez
producentów/rośliny, dzięki czemu następuje zamknięcie obiegu materii w ekosystemie.
moja odp: Destruenci rozkładają martwą materię org i przyczyniają się do obiegu materii w przyrodzie.
Chodzi o to,że nie dopisałam,że rozkładają ją na nieorganiczną? Ale bez przesady, to nie było jakieś kluczowe słowo, bo pytają o rolę destruentów ogółem.

Zad. 28c. wyjaśnienie czemu samce nie mogą być szylkretowe
klucz mówi: Szylkretowa barwa sierści wymaga obecności obu alleli B i b, które mogą pojawić się
jednocześnie tylko u samic, ponieważ samce wraz z jednym chromosomem X otrzymują
tylko jeden z tych alleli.
 Szylkretowa barwa sierści występuje tylko u heterozygot, a samce nie mogą być
heterozygotami pod względem tego allelu, ponieważ mają tylko jeden
chromosom X/ponieważ na ich chromosomie Y nie ma allelu warunkującego tę cechę.

Moja odp: Ponieważ barwa sierści jest sprzężona z płcią, więc samiec odziedziczy po ojcu pusty Y(-) (nie zawierający allelu), a od matki XB. Samiec nie odziedziczy po rodzicach allelów B i B by wystąpiła u niego barwa szylkretowa. Doczepili się słowa: pusty wiem, nie było ono zbyt trafione, ale wyjaśniłam przecież co miałam na myśli, o takie jedno słówko by się czepiali? Dodam,że za to zadanie dostałam pkt od jegnego egzaminatora, ale drugi mi punkcik zabrał.

No i pomęczę was jeszcze dwoma zadaniami, gdzie odpowiedzi mam trochę inne niż w kluczu, ale kompletnie się nie nadają? Oceńcie, proszę.

34, argument ZA: Nowa metoda nie niesie ze sobą skutku w postaci zalanego pola, ograniczamy wtedy produkcję metanu, a na polu można wysiać pszenicę. - Chodzi o to,że po prostu przepisałam treść jakby zadania i nie podałam żadnego ciągu przyczynowo-skutkowego jak jest w sugerowanej odpowiedzi,że zmniejszenie wydzielania metanu = zmniejszenie efektu cieplarnianego?

24b: Duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do tego ,że uodparniają się one (słowo podkreślone przez egzaminatora) na leki, przystosowują się do coraz to gorszych środowisk przez co człowiek nie może ich zwalczyć odniosłam się przecież to braku odporności na nowe szczepy.

Jest sen się odwoływać? Rok temu na wymarzone studia zabrakło mi 0,5 pkt. W tym roku gdyby nie te stracone moim zdaniem bez sensu punkty już byłabym szczęśliwą studentką WUMu,a tak to jestem na liście rezerwowej i łudzę się,że ktoś zwolni miejsce .
maluszka
Posty: 24
Rejestracja: 2 lip 2014, o 22:46

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: maluszka »

Literówki: 28 C : . nie odziedziczy po rodzicach allelów B i b.
Reakcja

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Reakcja »

Wiązki przewodzące i tkanka wzmacniająca - podpora, stabilizują roślinę, na którą działają prądy wody.
Myślę, że chodzi o to, że podporą jest coś, co pochodzi z zewnątrz. Podporą są np. specjalne drabinki dla roślin w ogródkach chociażby Trochę bajkowy przykład, ale chyba o to im chodzi.
"Destruenci rozkładają martwą materię org i przyczyniają się do obiegu materii w przyrodzie.
No, w tym wydaje mi się, że właśnie to było konieczne, by napisać na co rozkładają destruenci martwą materię org. W sumie przez ten spójnik i jak dla mnie nie ma związku przyczynowo-skutkowego. Rozkładają martwą materię org. na związki nieorganiczną, co umożliwia obieg pierwiastków w przyrodzie.
Ponieważ barwa sierści jest sprzężona z płcią, więc samiec odziedziczy po ojcu pusty Y(-)
Doczepili się za słowo pusty", bo to jest błąd merytoryczny. Nie jest pusty. Przecież zawiera geny odpowiedzialne za powstawanie płci męskiej.
"Duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do tego ,że uodparniają się one (słowo podkreślone przez egzaminatora) na leki, przystosowują się do coraz to gorszych środowisk przez co człowiek nie może ich zwalczyć"
No sama nie wiem tutaj To bym skonsultowała z kimś innym. Najlepiej egzaminatorem.

Od razu mówię, że odpowiadam tak jak mi się wydaje. Może się okazać, że egzaminatorom chodziło w ogóle o coś innego. Próbuj może powalczyć trochę z OKE. A nóż-widelec ugrasz coś
maluszka
Posty: 24
Rejestracja: 2 lip 2014, o 22:46

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: maluszka »

Myślę,że podpora też może być wewnątrz, np. jakieś szkieleciki, rusztowania itd. Przyczepili się o słowo stabilizacja, ale wyszukam w słowniku jakiegoś synonimu tak by pasował do kontekstu roślin wodnych Co do pustego Y to wiem,że błąd głupi, wiem,że zawiera m.in gen SRY , ja to wszystko wiem, tylko z pośpiechu napisałam to co wszyscy nauczyciele zawsze powtarzali tłumacząc nam to łopatologicznie` ten gen jest jakby pusty`. Boli to,że dostałam za to zadanie pkt, a potem mi go odjęto, mimo iż potem napisałam wyjaśnienie, że pusty - nie zawiera allelu. Ale będę próbować, a może się uda
Reakcja

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Reakcja »

Z tą podporą to napisałam intuicyjnie Ja bym tego słowa nie użyła, bo mi się kojarzy tak jak wyżej napisałam. A na maturce w ogóle nie napisałam co to, tylko od razu czemu to służy. Bez zastanawiania się czy to podpora, rusztowanie czy coś w tym stylu

No, spróbuj. Chociaż z tym chromosomem Y to balansujesz na krawędzi błędu, a poprawnej odpowiedzi Może stylistyka im nie pasowała i trzeba było napisać: nie zawiera TEGO allelu". A koniec końców, ile masz procent z bio? Na żaden UMed nie starczy?
maluszka
Posty: 24
Rejestracja: 2 lip 2014, o 22:46

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: maluszka »

Chodziło mi,że pełni funkcję podpory. No odwołam się, może coś to da. Z bio przez te błędy miałam 72%, a liczyłam sobie co najmniej 80% i wtedy by mi starczyło na wymarzoną analitykę na WUM. W innych miastach bym się dostała, ale póki co nie planuję opuścić Warszawy, więc ewentualnie w myśl zasady `do trzech razy sztuka` spróbuję za rok jeszcze raz, a może we wrześniu coś ruszy rekrutacja? Jestem 30 na rezerwowej
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Aksolotl »

maluszka, IMO jako 30 sie dostaniesz a podpora powinna byc jak najbardziej ok, bo o szkielecie wewnetrznym sie mowi ze pelni funkcje podporowa, to czemu nie o tkance wzmacniajacej u roslin.
A z wirusami to nie wiem czy nie chodzilo o slowko uodparniaja sie na leki i magiczna roznice pomiedzy ODPORNY a OPORNY

A, i z ta tkanka to wyglada ze im raczej chodzilo ze roslina jest bardziej gietka i sie dlatego nie lamie, a nie po prostu mocniejsza, jak napisalas.

maluszka
Posty: 24
Rejestracja: 2 lip 2014, o 22:46

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: maluszka »

No niby tak, ale moim zdaniem to już takie czepianie się na siłę słówek by tylko obniżyć te punkty, jakbym cały zamysł miała inny Tak samo ten odporny,a oporny niby różnica jest, ale jestem na studium farmaceutycznym, mamy zajęcia z różnymi wykładowcami m.in z WUMu itd i babki same mówią odporny a oporny zamiennie. Może z pośpiechu czy z przejęzyczenia, ale nie wiedziałam, że egzaminatorzy będą się tak czepiać. Myślisz,że da radę się dostać z tej 30 pozycji? W sumie rok temu byłam 54 w 1 turze i we wrześniu w tej ostatecznej byłam 4( zabrakło 0,5 pkt tadadadada ) czyli przesunęło się o 50 miejsc, najwięcej w sierpniu i wrześniu w tym roku jestem trochę bliżej bo w lipcu (2 tura) już 30ale to zależy od ludzi, czy składają, czy zabiorą papiery itd. Na WUMie bardzo mało miejsc jest bo tylko 50Ale bądźmy dobrej myśli Odezwę się czy OKE mi przyznało jakieś punkty, ale szczerze w to wątpię
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: 12.05 Matura z biologii-wnioski,komentarze, lament i rad

Post autor: Giardia Lamblia »

maluszka pisze: Wiązki przewodzące i tkanka wzmacniająca - podpora, stabilizują roślinę, na którą działają prądy wody.
Jak wyżej, co będzie bardziej odporne na działanie silnego prądu wody, coś giętkiego czy coś sztywnego?

Nie chodzi o to, że są podporą - podpora jest sztywna. Stabilizują - ok, ale to za mało. Tutaj musisz odwołać się do środowiska wodnego, a ono jest inne niż to na lądzie. Woda ma dużo większą gęstość niż powietrze atmosferyczne, stąd działanie otoczenia jest nietypowe. Roślina musi mieć zdolność swobodnego wyginania się i dostosowywania do sił działających na nią. Do tego należało się odwołać.

Wypadało też napisać o tym gdzie są umieszczone. Gdyby taka roślina miała tkankę wzmacniającą ułożoną bliżej obwodu, to byłaby dużo mniej odporna na odkształcenia.
maluszka pisze:Destruenci rozkładają martwą materię org i przyczyniają się do obiegu materii w przyrodzie.
I klucz:
1 p. – za poprawne podanie roli destruentów w obiegu materii, czyli odnoszące się do rozkładu martwej materii organicznej do związków nieorganicznych
Koniecznym jest żeby odnieść się do czego ta martwa materia organiczna jest rozkładana. Zbyt skąpa odpowiedź.
maluszka pisze:34, argument ZA: Nowa metoda nie niesie ze sobą skutku w postaci zalanego pola, ograniczamy wtedy produkcję metanu, a na polu można wysiać pszenicę. - Chodzi o to,że po prostu przepisałam treść jakby zadania i nie podałam żadnego ciągu przyczynowo-skutkowego jak jest w sugerowanej odpowiedzi,że zmniejszenie wydzielania metanu = zmniejszenie efektu cieplarnianego?
Z klucza:
0 p. – za podanie argumentu nieuwzględniającego skutków dla środowiska naturalnego wprowadzania nowej metody uprawy ryżu lub odpowiedź merytorycznie niepoprawną, lub brak odpowiedzi
Tak, należało napisać o efekcie jaki metan wywiera na środowisko naturalne. Zmniejszenie efektu cieplarnianego to złe sformułowanie - w ten sposób go nie zmniejszysz. Należałoby napisać tak jak w kluczu, ograniczenie nasilania się efektu cieplarnianego poprzez redukcję wydzielania metanu.
maluszka pisze:24b: Duża zmienność genetyczna wirusów grypy przyczynia się do tego ,że uodparniają się one (słowo podkreślone przez egzaminatora) na leki, przystosowują się do coraz to gorszych środowisk przez co człowiek nie może ich zwalczyć odniosłam się przecież to braku odporności na nowe szczepy.
Przecież to nie chodzi o to, że wirus uodpornił się na lek. W treści zadania piszą o szczepionkach - te mają za zadanie stymulację układu odpornościowego człowieka. Zmienność genetyczna wirusa powoduje, że wirus nie jest szybko rozpoznawany i zwalczany. O to chodziło. Twoja odpowiedź nie jest odpowiedzią na to pytanie.

Żebyśmy się lepiej zrozumieli, jeżeli już mamy do czynienia z sytuacją epidemiologiczną, to musiał istnieć etap powstawania choroby. Drugi etap to zwalczanie epidemii - lekami. Pytanie dotyczy powstawania epidemii, czyli tego pierwszego etapu, a ten jest zależny od odporności organizmu (w tym nabytej).

Nie wiem co miałaś na myśli przez gorsze środowisko"?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości