achromaty PZO 40x 0.65 vs 0.85

Dział dla zaawansowanych - testy aparatów i obiektywów oraz innego sprzętu mikroskopowego, porównania i przeróbki; szczegółowe opinie na temat różnych mikroskopów, aparatów, adapterów; techniki fotografowania; archiwalne instrukcje i materiały producentów; dobry sprzęt na rynku wtórnym - doświadczenia;
ajvaar
Posty: 2
Rejestracja: 12 lut 2014, o 18:55

achromaty PZO 40x 0.65 vs 0.85

Post autor: ajvaar »

Witam serdecznie
Jestem początkującym użytkownikiem mikroskopów. Na razie ograniczam się do światła przechodzącego w jasnym i ciemnym polu na prostym MBP-2 PZO. Miałem w komplecie obiektyw 40x 0.65 i dokupiłem 40x 0.85 licząc na nieco lepszy obraz z uwagi na wyższą aperturę numeryczną. Okazuje się, że obraz w okularach 5x 10x i 15x jest niemal identyczny oczywiście porównując obraz z obu obiektywów na tym samym preparacie. Skąd takie zjawisko? Nie używałem przy tym olejku cedrowego.

Pozdrawiam
JohnyM

Re: achromaty PZO 40x 0.65 vs 0.85

Post autor: JohnyM »

Musi być preparat, na którym różnice w NA można wykorzystać. Najlepiej to widać na okrzemkach - szczególnie na zdjęciu, bo w okularach można przeoczyć. Ta 40stka jest olejowa? Jeśli tak (ale nie wydaje mi się) to obowiązkowo musi być olej.
Awatar użytkownika
planapo
Posty: 5403
Rejestracja: 30 gru 2010, o 15:20

Re: achromaty PZO 40x 0.65 vs 0.85

Post autor: planapo »

PZO nie robilo 40stki olejowej. Mozesz wziac inny cienki i szczegolowy preparat (np. jakis gotowy) i wtedy tez da sie zrobic porownanie, choc wiadomo ze okrzemki (np. Cymbella) sa najlepsze. Porownanie pasuje zrobic na zdjeciu z odpowienim okularem projekcyjnym albo bezposrednio - powinna byc zauwazalna (choc na pewno nie jakas wielka) roznica w jasnosci i ostrosci obrazu.
JohnyM

Re: achromaty PZO 40x 0.65 vs 0.85

Post autor: JohnyM »

Z doświadczenia wiem, że stwierdzenie że PZO czegoś nie robiło jest bardzo ryzykowne
Awatar użytkownika
planapo
Posty: 5403
Rejestracja: 30 gru 2010, o 15:20