[Link] Arkusze maturalne z chemii 2001-2021 (największy zbiór)

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
KatarzynaJ77
Posty: 31
Rejestracja: 13 kwie 2016, o 07:07

Witowski 2017

Post autor: KatarzynaJ77 »

Witowski 2017
X Witowski 2017 arkusz.pdf
(1.21 MiB) Pobrany 1218 razy
X ogólnopolska 201 klucz.pdf
(874.79 KiB) Pobrany 682 razy
Hektor1995
Posty: 118
Rejestracja: 20 sie 2012, o 23:19

OKE Kraków Kwiecień 2017 Chemia klucz

Post autor: Hektor1995 »

OKE Kraków Kwiecień 2017 Chemia klucz oficjalny !
Arkusz-1-OKE-Kraków-2017-odp_a.pdf
(1.18 MiB) Pobrany 968 razy
Lekarski sezon VI CMUJ
pesel

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: pesel »

Przepisano na erratę = patrz pierwsza strona tego tematu.

Hektor1995 pisze:OKE Kraków Kwiecień 2017 Chemia klucz oficjalny !
8. klucz
Dopuszczalny w kluczu di-n-propyloeter jest cieczą.

28. klucz
Aby można było tak liczyć musimy wcześniej jawnie stwierdzić, że albo kwas i alkohol zmieszano w ilościach stechiometrycznych (i tak właśnie było w zadaniu) albo, że któryś z reagentów był w niedomiarze (i na niego liczyć). Bez tego przy innych danych w zadaniu możemy dostać błędny wynik

Stwierdzenie: "nr jest proporcjonalne do stężeń molowych, gdyż objętość mieszaniny nie ulega zmianie" jest błędne. Nie wiemy czy nie uległa (bo niby skąd?). Skąd mam wiedzieć, że mieszanina alkoholu i kwasu (substancja stała) ma taką samą objętość jak czteroskładnikowa (ciekła) mieszanina równowagowa? Cały wic polega na tym, że gdy wyrazimy stała równowagi przez liczbę moli to w tym wyrażeniu nie będzie objętości, czyli nie ma znaczenia czy objętość po i przed reakcją była taka sama czy też uległa zmianie. Wynika to z prostej zależności:

K=[ester]*[woda]2/([kwas]*[alkohol]2)

ponieważ:

[ester]=nester/V

[woda]=nwoda/V

[alkohol]=nalkohol/V

[kwas]=nkwas/V

po podstawieniu do wyrażenia na stałą V-ki się poskracają i dostaniemy:

K=nester*nwoda2/(nkwas*nalkohol2)

dlatego też możemy płynnie przejść ze stałej wyrażonej przez stężenia do stałej wyrażonej tylko przez liczby moli.
Ostatnio zmieniony 23 kwie 2017, o 07:59 przez pesel, łącznie zmieniany 2 razy.
pesel

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: pesel »

Matura próbna UJ 2017

Relacja + arkusz w galerii na dole strony.

Kod: Zaznacz cały

dziennikpolski24.pl/aktualnosci/a/matura-z-chemii-2017-r-z-wydzialem-chemii-uniwersytetu-jagiellonskiego-zadania-arkusze,11980190/
KatarzynaJ77
Posty: 31
Rejestracja: 13 kwie 2016, o 07:07

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: KatarzynaJ77 »

UJ.kwiecień.2016 arkusz.pdf
(842.32 KiB) Pobrany 641 razy
UJ.kwiecień.2017 klucz.pdf
(1.48 MiB) Pobrany 595 razy
KatarzynaJ77
Posty: 31
Rejestracja: 13 kwie 2016, o 07:07

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: KatarzynaJ77 »

UJ.kwiecień.2017 arkusz.pdf.zip
(1.72 MiB) Pobrany 746 razy
Qsky
Posty: 15
Rejestracja: 15 lis 2015, o 10:43

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: Qsky »

Co myslicie o poziomie trudnosci tego OKE Krakow 2017 kwiecien?

Awatar użytkownika
Venom
Posty: 78
Rejestracja: 14 kwie 2016, o 20:19

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: Venom »

Dla mnie bardzo dziwny, niektóre polecania niejednoznaczne, mało obliczeniówek, myślę że oke poznań 2017 jest bardziej maturalny.
pesel

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: pesel »

MATURITA, kwiecień 2017.

O 1. punkt 1 będzie pewnie dyskusja.

4. Dlaczego dodanie do 100g wody 2g soli spowodowało, że objętość roztworu jest mniejsza niż objętość wody? Nawet gdyby objętość roztwory była dalej 100cm3 to gęstość wynosiłaby 1.02 g/cm3.

W 4.2 określenia lepszy", gorszy chyba zbyt kolokwialne. Poza tym to nie jod ulega utlenieniu tylko jony jodkowe.

W 14.2 najłatwiej ulega strąceniu". Niejednoznaczne i w tym kontekście zbyt kolokwialne. Czego niby inne nie są tak łatwe do strącenia? Czy przez to, że strącają się przy wyższych stężeniach węglanów? Czy dlatego, że przy danym stężeniu węglanów musi być wyższe stężenie kationów?

20. Równomolowy roztwór to chyba nie jest to o co chodziło autorom. Chcieli napisać, że w dodawanym roztworze było tyle samo moli zasady co w tym drugim moli kwasu.

W 21. o spektrofotometrii, widmach, absorbancji bez właściwej informacji wstępnej to chyba jednak za dużo jak na ten poziom edukacji. IMHO. Poza tym jak kuweta to mogła".

23. Nie da się zaobserwować, że: .z utworzeniem związku koordynacyjnego o liczbie koordynacyjnej 6, w którym rolę ligandów pełnią cząsteczki amoniaku", ani . z utworzeniem związku koordynacyjnego o liczbie koordynacyjnej 4".

23.1 b. Ze względu na równowagi kompleksowania odpowiedź nie będzie taka prosta jak w kluczu nawet przy dużym nadmiarze amoniaku.

24. Można krócej rozwiązać bez wyliczania alfa.

27.Wydaje mi się, że zamiast 5–etylononan-2,8-dion powinno być 5–etylononan-2,8-dion". Ja osobiście bym dał jednak: 5-etylo-2,8-nonanodion (wszędzie bez tych spacji po obu stronach myślników).

30. Nie wszystkie wymieniono w kluczu C-C=C-C=C (1,3-pentadien), C-C=C-C(potrójne)C

32.2 W roztworze są także obie formy użytego wskaźnika (che, che. ). Chyba, że inna była detekcja PK.
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: lukasz471 »

MATURITA, kwiecień 2017.
W zad 6.2
Skąd mam wiedzieć czy powstanie emulsja o/w czy w/o? W takim razie jak mam dobrać emulgator skoro nie wiem co jest fazą zewnętrzną, a co wewnętrzną?
Zad 10.1
Który z licealistów słyszał o menisku dodatnim lub ujemnym i o prawidłowym uzupełnianiu objętości w kolbie? Zadanie nie dostosowane do wiedzy licealnej.
Zad 17.3
Wiedza o wpływie kwasu na mechanizm addycji przekracza wiedzę licealisty.
Zad 21
Seriously? Może jeszcze analizę NMR, żeby licealista się nie nudził?

Bardzo fajna i trudna matura. Wprowadza postulaty nowej matury jako wymagającej logicznego myślenia, jednakże w wielu zadaniach wiedza przekracza poziom licealny. Mam wrażenie jakby tą maturę robił jakiś starszy laborant na uniwersytecie, który nie za bardzo orientuje się co na maturze należy, a czego nie należy dać i wykorzystuje zagadnienia poruszane na poziomie akademickim.
Pesel
Zad. 27
Nomenklatura jest jak moda. Zmienia się co parę lat. Teraz wszyscy mówią butano-2,3-diol, a nie 2,3-butanodiol.
pesel

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: pesel »

MATURITA, kwiecień 2017.

35. Na wiki:
en.wikipedia.org/wiki/Hydroxyproline
podają, że Hyp jest aminokwasem niebiałkowym, .is a common non-proteinogenic amino acid".
Qsky
Posty: 15
Rejestracja: 15 lis 2015, o 10:43

Re: CHEMIA ARKUSZE MATURALNE 2001 - 2017 - NAJWIĘKSZY ZBIÓR

Post autor: Qsky »

Wtf dlaczego

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości