Co - oprócz DNA - bierze udział w dziedziczeniu?

Cytologia, inaczej biologia komórki - nauka o budowie wewnętrznej i funkcji podstawowej jednostki budulcowej organizmów żywych jaką jest komórka.
Mirek

Co - oprócz DNA - bierze udziaŁ w dziedziczeniu?

Post autor: Mirek »

Hejka - sorki jeśli to nie ten dział - ale nie mogę znaleźć w necie odpowiedzi (moŻe dlatego, Że do końca nie wiem czego szukam).

Chodzi o to, Że na onecie czytałem kiedyś (ok. 0,5 - 1,0 roku temu) jakiś artykuł, w którym było napisane, Że po poznaniu całego ludzkiego genomu okazało się, iŻ ****** mają znacznie większy udział w przekazywaniu informacji genetycznych niŻ wcześniej sądzono. I chyba juŻ wcześniej podejrzewano, Że mamy za mało genów, by przekazać całość informacji i w dziedziczeniu musi uczestniczyć jeszcze coś.
Wie moŻe ktoś o co mi chodzi?
Dodam tylko, Że kojarzy mi się to z jakimiś enzymami (co w Żadnym razie nie znaczy, Że tak jest - bo jeśli chodzi o całą genetykę to jestem raczej laikiem - choć moŻe nie do końca :P)

Będę wdzieczny za pomoc lub ew. sprostowanie jeśli coś mi się pomieszało :P

Pozdrawiam świątecznie,
Mirek
Awatar użytkownika
Savok
Posty: 2903
Rejestracja: 15 gru 2006, o 21:46

Re: Co - oprócz DNA - bierze udziaŁ w dziedziczeniu?

Post autor: Savok »

Istnieje cos takiego jak dziedziczenie pozajadrowe. Przede wszystkim DNA znajduje sie jeszcze w mitochondriach, ktore dziedzicza sie niezaleznie od materialu jadrowego i tylko po linii zenskiej (czyt mitochadria mamy zawsze po mamie).
Z tego co pamietam, istnieja tez bialka, ktore potrafia same sie kopiowac i naleza do nich priony. Tyle pamietam z marszu. Mozliwe, ze o czyms zapomnialem.
Potwor
Posty: 19
Rejestracja: 21 gru 2006, o 08:47

Re: Co - oprócz DNA - bierze udziaŁ w dziedziczeniu?

Post autor: Potwor »

Jak na moje, to nie chodzi o żadne białka ani mtDNA.