Efekt Tyndalla, liceum :P

Dyskusje dotyczące szerokiego spektrum zagadnień z dziedziny chemii, a w szczególności jej podstaw, zmierzających do zrozumienia prostych relacji chemicznych
Korczaszko
Posty: 4371
Rejestracja: 9 paź 2007, o 19:58

Efekt Tyndalla, liceum :P

Post autor: Korczaszko »

ćwiczę sobie do piątkowej matury trafiłam na zadania, w którym mam zaprojektować doświadczenie, że żelatyna jest roztworem koloidowym. No to pięknie zaprojektowałam, tak żeby pokazać efekt Tyndalla. Ale jakie mam podać obserwacje? W szkole od nas wymagała, żeby mówić, że powstanie charakterystyczny stożek (tak też podaje wikipedia). I czy to można już uznać za pełną odpowiedź?
W odpowiedziach do zadania jest podane, że obserwacje muszą uwzględnić koloidalne rozdrobnienie roztworu. I tu moje pytanie, czy rzeczywiście muszą?
pytanie 6
zobacz-ten-plik.pdf
(385.57 KiB) Pobrany 37 razy
zobacz-ten-drugi-plik.pdf
(408.74 KiB) Pobrany 27 razy
nie będę zakładać kolejnego tematu. mam pytanie jeszcze do zadania 9. czy koniecznie musi być metal o potencjale dodatnim? o ujemnym reagują jakoś inaczej? (wiem że magnez i cynk reagują inaczej ze stężonym)
marta_marcz
Posty: 56
Rejestracja: 21 kwie 2007, o 14:48

Re: Efekt Tyndalla, liceum :P

Post autor: marta_marcz »

a propos efektu tyndalla- można by bardziej sprecyzować- że po przejściu światła przez ten roztwór dochodzi do rozproszenia światła ze względu na koloidalne rozdrobnienie roztworu i powstaje charakterystyczny stożek tyndalla.

co do drugiego- chyba wypada faktycznie użyć metali o potencjale dodatnim- kwas siarkowy ma się przecież zredukować i być utleniaczem to w takim razie metal musi być reduktorem (a skoro musi być to jego potencjał będzie dodatni bo potencjał wodoru jest równy 0).

[ Dodano: Sro Maj 14, 2008 20:25 ]
ach i powodzenia na maturze z chemii, ja też piszę mam nadzieję, że nie będzie tragedii
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Efekt Tyndalla, liceum :P

Post autor: DMchemik »

1.jpg
1.jpg (11.91 KiB) Przejrzano 3196 razy
takie są obeserwacje, w przypadku roztworów właściwych nie powstaje stożek, tylko smuga ma taką samą szerokość na wlocie i na wylocie

9) tak musi, bo metale o potencjale ujemnym są silniejszymi reduktorami i mogą redukować HNO3 aż do NH3 w przypadku rozcieńczonego kwasu. natomiast w przypadku np Cu powstający gaz będzie brunatny lub biały brunatniejący na powietrzu
Korczaszko
Posty: 4371
Rejestracja: 9 paź 2007, o 19:58

Re: Efekt Tyndalla, liceum :P

Post autor: Korczaszko »

czyli we wszystkim najważniejszy jest stożek ale o rozdrobnieniu warto wspomnieć. oooki
dzięki
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości