[Link] Kupujesz mikroskop nowy albo używany? Lektura obowiązkowa.

Dział dla początkujących - porady na temat mikroskopów; rodzaje i ceny mikroskopów nowych/używanych i opinie o nich; problemy z obsługą i podstawowe wskazówki;
Awatar użytkownika
planapo
Posty: 5339
Rejestracja: 30 gru 2010, o 15:20

[Link] Kupujesz mikroskop nowy albo używany? Lektura obowiązkowa.

Post autor: planapo » 17 mar 2013, o 05:31

Dokładne zapoznanie się z wiadomościami poniżej (zalecamy wielokrotne) pozwala na znalezienie odpowiedzi na wiekszosc pytań, które poczatkujący chce zadac (:

Tu w wersji bardzo wstępnej i bardzo skróconej: planapo.pl/jaki-mikroskop-kupic/

Podstawowe informacje podzielone sa wg punktów:

1.) wybór mikroskopu
- ogólnie o zakupach,
- mikroskopy chińskie
2.) orientacyjne ceny mikroskopów nowych i używanych,
3.) zakupy na rynku wtórnym
- zakupy na allegro mikroskopy PZO,
- zakupy za granicą
4.) techniki obserwacyjne i możliwosci rozbudowy,
5.) metody mikrofotografii,
6.) podstawowe informacje o obiektywach,
7.) słowniczek pojec: s-owniczek-poj-i-cz-sto-zadawane-pytani ... t62955.htm

Tekst jest dlugi z racji regularnych aktualizacji o pojawiajace sie problemy, zawiera zredagowane wypowiedzi wielu zaawansowanych i doświadczonych użytkowników wiec warto przestudiowac go kilkukrotnie, zaoszczedzi to czas pytającego i odpowiadajacych - tak czy tak jesli ktoś zada pytanie, na ktore odpowiedz jest ponizej podana zostanie tu odeslany (:

Pytania z serii jaki mikroskop kupic?, czy ten jest dobry? i co lepsze: X czy Y? oraz linki do rozpatrywanych ofert umieszczamy wyłącznie tutaj: doradztwo-w-sprawie-mikroskopu-pytania- ... t16188.htm Tego typu wątki zakladane oddzielnie będą usuwane bo wprowadzaja jedynie chaos w dziale dla obecnych i przyszłych użytkowników

Co do prywatnych wiadomosci z pytaniami odnosnie upatrzonego sprzetu - ja bym zadal pytanie na forum we wspomnianym watku: wiecej osob odpowie wiec dostaniesz szersze pole widzenia do tego - uzyskane opinie moga sie w przyszlosci przydac innym (:

==========================================
1.) Wybór mikroskopu
==========================================

Trzeba dłużej zastanowić się i odpowiedziec najpierw na najbardziej zasadnicze pytania:

- do czego i komu bedzie potrzebny mikroskop?
- czy mikroskop będzie rozbudowywany o dodatkowe techniki obserwacyjne?
- czy jest brana pod uwagę możliwość dokumentacji fotograficznej/filmowej? Jesli tak to w jakim celu i w jakiej jakosci?
- nowy czy używany?

Trzeba okreslic założenia i dopiero potem szukac i pytac dokladnie itp. bo nikt z nas nie odpowie konkretnie na niekonkretne pytanie. Pojecie dobry jest bardzo względne i zalezne od przeznaczenia mikroskopu i mozna okreslic tak zabawke za 100 zl jak i sprzet wart tyle co niezlej klasy samochod.


Kryteria absolutnie podstawowe:

Najczestszym mitem dotyczacym mikroskopu jest przekonanie ze im wieksze powiekszenie moze uzyskac tym lepiej, nie jest prawdą, ze im silniejszy tym lepszy. Maksymalne powiekszenie jakiego sie uzywa w mikroskopach o jakich tu mowa i w jakim mozna uzyskac dobry jakosciowo obraz to 1000x-1250x i tyle tez oferuja najlepsze mikroskopy warte dziesiatki, a czasem setki tysiecy zlotych jesli w sklepie widzisz oferte z powiekszeniami rzedu 1600x i wiecej to włóż ja miedzy bajki. Stosowane tam okulary 16x i 20x, czy soczewki barlowa dadzą tylko tzw. puste powiekszenie owocujace slaba jakoscia obrazu. Prosty przyklad objasniajacy efekt pustego powiekszenia: weź dowolny avatar z forum i powieksz do rozmiaru A3 lub wiekszego - zobaczysz wiecej szczegolow? Nie. Na takiej samej zasadzie dziala wlasnie mikroskop powiekszajacy 1600x i wiecej.
Powiekszenie z uzyciem obiektywu 100x (1000-1200x) wymaga zastosowania dosc uciążliwej immersji olejowej i czyszczenia obiektywu w jej nastepstwie - o czym wiekszosc zapomina.

Drugim bardzo czestym kryterium jakosci mikroskopu jest czy moge pod nim zobaczyc bakterie? W przypadku amatorskiego zajmowania sie mikroskopią - bakterie wcale nie sa najwazniejsze/najciekawsze, a juz na pewno nie sa najbardziej atrakcyjne wizualnie dla upartych - niektore z nich mozna zobaczyc z powodzeniem pod powiekszeniami rzedu 400-600x, a czasem nawet i mniej.

Bardzo wiele obserwacji wymaga powiekszen 40x-400x i taki przedzial z powodzeniem starcza do komfortowego ogladania glonow, pierwotniakow, drobnych skorupiakow czy tkanek roslinnych i wielu innych preparatow barwionych lub nie, na poziomie czysto amatorskim i zaawansowanym.

W celach hobbystycznych nie potrzeba tez zadnych odczynnikow do barwnienia - 95% lub wiecej zdjec na tym forum to preparaty niebarwione.

Budżet - warto go w miare precyzyjnie okreslic, pomoze to w doradztwie jaki sprzet i gdzie mozna kupic.

Kryteria bardziej zaawansowane, ale dla wiekszości nadal istotne

Dokumentacja fotograficzna- proponowane przez sklepy kamery do mikroskopow (3 MP i mniej) to produkty watpliwej klasy i nadaja sie raczej jako ciekawa zabawka, albo do prezentacji zdjecia z nich prezentowane na stronach sa fachowo edytowane i podrasowane na komputerze i stad ich czesto calkiem niezla jakosc. Dokumentacja w dobrej jakosci jest skomplikowaną sprawą i w jej przypadku doradzamy najczesciej indywidualnie, poniewaz mozliwosci na tym polu jest bardzo wiele i latwo na poczatku sie pogubic we wszelakich kombinacjach krotki bardzo ogolny poradnik w dalszej czesci tekstu.

Mozliwosci rozbudowy (szczegolowo o nich w dalszej czesci) okreslaja potencjal sprzętu pod kątem zamontowania dodatkowych technik obserwacyjnych. Sa to dodatki w postaci np. obiektywow, kondensorow i innych czesci, ktore zmieniaja powstajacy obraz - przyklady w dalszej czesci.

Systemy optyczne w mikroskopach biologicznych wyróżnia sie dwa podstawowe: 160 mm dlugosci tubusa i na nieskonczonosc (sa jeszcze inne dlugosci tubusa, ale na tym etapie nie jest to istotne).
- System na 160 mm - oznaczenie pojawia sie na obiektywach (o tym dalej) jest starszy i bardziej popularny, wymiennosc i dostepnosc czesci jest bardzo duza.
- System na nieskonczonosc oznaczany oo lub ∞ na amatorskim poziomie i w przypadku mikroskopow nierozbudowanych o bardzo zaawansowane czesci praktycznie nie ma znaczenia i jest wylacznie chwytem marketingowym. Niewielka dostepnosc czesci na rynku wtornym, mala kompatybilnosc roznych marek. W przypadku tego systemu konieczna jest dedykowana nasadka, ktora skupia promienie rownolegle dawane przez obiektyw.
Systemy na 160 i na ∞ nie sa wzajemnie komaptybilne - czesci nie beda do siebie pasowac (optycznie lub fizycznie).

Ogólnie o zakupach czyli uwaga na marketing.

Na sam poczatek - czy kupujemy sprzet nowy czy uzywany - nie wolno spieszyc sie z zakupami. Kupujac pochopnie nowy mikroskop istnieje duza szansa ze sie przeplaci ulegajac licznym marketingowym chwytom (przoduje w nich Delta) typu:
- powiekszenie 1600x i wiecej (w tego typu sprzecie jest to fizycznie niemozliwe),
- polecenia zabawkowego i szkolnego sprzetu przez profesorow i doktorow (magia autorytetu/tytułu naukowego),
- fachowe terminy, powazny naukowy jezyk,
- profesjonalne przeznaczenie,
- precyzja wykonania, skomplikowanie konstrukcji, solidnosc i jakosc materialu, itp
- nazywanie pola widzenia 18mm szerokopolowym, (w rzeczywistosci to jest od 22mm w gore)
- optyka z korekcja na nieskonczonosc jest w przypadku 80% mikroskopow JEDYNIE chwytem marketingowym stosowanym w przypadku wyzszej klasy mikroskopow zaden z chinskich mikroskopow nie wykorzystuje efektywnie mozliwosci takiej optyki, ponadto utrudnia ona ewentualna rozbudowę - ma sie duzo mniejsza dostepnosc i wymiennosc czesci

Czy warto dopłacać/przeplacac za:
- walizkę na mikroskop (przeniesiesz go moze raz albo dwa.)
- dodatkowe zestawy preparatow (mozna osobno kupic taniej na allegro)
- inne niekoniecznie potrzebne dodatki (naczynka, pudelka itp. - to kazdy ma przeciez w domu)

Dodatki sa proponowane na zasadzie psychologicznego kontrastu: skoro mikroskop kosztuje X zlotych to przeciez walizka warta 1/4X nie wydaje sie juz taka duza kwota i doplacamy za niepotrzebna rzecz bo tylko poprzez zestawienie z wyzsza cena obok wydaje tania 50 zl wiecej - co mi tam, a sklep zaciera rece bo zlapal kolejna ofiare na jeden z podstawowych haczykow (:

Amator czy ktos poczatkujacy niestety latwo sie na takie zagrania lapie. A potem najczesciej zaluje bo sie z forum dowiaduje, ze o wiele lepszy/porownywalny sprzet mogl kupic za np. 200-400 zl, a nie 1200. Wartym uwagi rozwiazaniem biarąc pod uwagę stosunek jakość/cena/możliwosci jesli kupic uzywany, więc zanim kupimy upatrzony w sklepie nowy mikroskop SPRAWDŹMY czy akurat ktos go nie wystawia za pol ceny (albo mniej) na allegro bo mu się znudził lub byl nietrafionym prezentem w dalszej kolejnosci 99% polskiego rynku wtórnego to solidne stare polskie PZO, które ma analogiczne możliwości do sprzetu sklepowego, ale jest dostepne w znacznie nizszej od nowego cenie.

Rynek wtorny to wyjście (wiecej o nim w dalszej czesci) dla osob chcacych kupic sprzet sredniej i najwyzszej klasy w przystepnej cenie, ogromna większość oferowanych mikroskopów jest w bardzo dobrym stanie i ryzyko (na forum na pewno poradzimy) jest niewielkie. Jeśli nie ma okoliczności zmuszających do zakupu w sklepie (np. konieczność oficjalnego rozliczenia lub prezent dla małego dziecka) to naprawde warto przemyslec czy oplaca sie kupowac nowy

Warto brac pod uwage ewentualnosc przyszlej odsprzedazy sprzetu na rynku wtornym, jesli kupimy produkt nowy to jego rynkowa cena stanowi najczesciej maksymalnie 20-25% wartosci sklepowej. Kupienie uzywanego daje duza gwarancje ograniczenia strat do minimum i spore prawdopodobienstwo wyjscia na zero przy jego odsprzedazy.

Z grubsza: dostepne na polskim rynku mikroskopy dziela sie na:

- chinskie: Motic, Delta, Bresser, Optek i inne powszechnie dostepne,
- stare polskie PZO (o nich dalej) dostepne obecnie juz tylko na rynku wtornym,
- wielką czworkę - Nikon, Zeiss, Olympus, Leica (osiagalne głównie na wtórnym rynku zagranicznym)

Hobbysci i amatorzy maja najczesciej do wyboru pierwsze dwie grupy ceny markowego sprzetu jedynie na rynku wtornym sa akceptowalne dla zwyklych ludzi.

Mikroskopy chinskie

Rynek mikroskopow jest obecnie zdominowany przez produkty chinskie. Jesli logo na mikroskopie nie mowi: Nikon, Olympus, Zeiss czy Leica/Leitz to masz na 90% do czynienia z chinskim mikroskopem, a i to nie jest gwarancja - nizsze modele z wielkiej 4 rowniez produkowane sa juz w Chinach (nie licze dosc starych modeli sprzed 30-40 lat i wiecej, oraz sytuacji gdzie moga pojawic sie marki albo przejete przez chinczykow albo juz nieistniejace, np. PZO czy Bresser).
Chinczyk chinczykowi nierowny, sa modele zabawkowe, szkolne, studenckie i profesjonalne (jednak czy warte swojej sklepowej ceny - sami ocencie). Na pewno przegladajac oferty nie powinno sugerowac sie marką bo jest ona tylko widzimisie sprzedajacego albo pozostaloscia po dawnej, przejetej przez chinczykow firmie
(np. niemiecki Bresser czy rodzime PZO).

Problemem dla kupującego jest bardzo duży wybór nieznacznie się różniących modeli,
naturalna reakcją jest mętlik w głowie i jest to zazwyczaj celowa polityka bo takim kims latwiej manipulowac.
W ofertach mikroskopow chinskich nawet zabawki sa opakowane w taki marketing, ze osobie nie znajacej sie beda wydawac sie profesjonalnym sprzetem badawczym, trzeba na to mocno uwazac, porownywac jedynie parametry czysto techniczne i na starcie odsiać wszelkie zapewnienia o precyzji wykonania, jakosci materialow, profesjonalnym przeznaczeniu itp.
mikroskopy.jpg
ten sam model pod roznymi "markami"
Nowe mikroskopy wszelakich nierenomowanych marek z niskiej, sredniej i dobrej polki roznia sie jedynie metka firmy, ktora je oferuje, tu ten sam mikroskop nazywany kolejno MBL, Delta Evolution 100 i Opta-Tech, a i jeszcze kilka by sie pewnie znalazlo.

Mikroskopy z lepszej chinskiej polki, jak powyzsze, sa po niewielkich przerobkach kompatybilne z czesciami PZO co stanowi bardzo dobre rozwiazanie bo mozna stosunkowo tanio je rozbudowac. Zaletą chinczykow jest tez latwa dostepnosc niektorych istotnych czesci, np nasadki tri w przypadku PZO jest ona niezwykle rzadko spotykana.

Ergonomia uzytkowania - trzeba chinczykom oddac to, ze wyzsze modele (Delty, Bressery, Motiki itp.) pod wzgledem ergonomii sa o kilka epok dalej na tym polu niz Biolar czy Studar PZO, cecha ta ma spore znaczenie jesli bardzo duzo i dlugo pracuje sie z mikroskopem, inaczej skonczy sie na podkładaniu książek, zmęczonych nadgarstkach, bolącym karku itp.

Chinczyki nie maja tez zadnych osobnych zasilaczy (transformator jest wbudowany w mikroskop), nietypowych zarowek i innego tego typu dodatkow co stanowi ich kolejna, moze nie najwazniejsza, ale zalete.

Dla osob poczatkujacych, srednio zaawansowanych i zaawansowanych dlugo i czesto pracujacych na mikroskopie (ergonomia nabiera znaczenia) lub muszacych kupic nowy, ktorym nie zalezy na najwyzszej jakosci sprzetu i obrazu (istotne glownie w fotografii), albo nie chca bawic sie w kompletowanie czesci, chinczyk jest optymalnym - lecz nie jedynym - rozwiazaniem.
Jesli sie zdecydujemy na tego typu sprzet to warto wczesniej sprawdzic czy nie jest oferowany na rynku wtornym po znacznie nizszej niz sklepowa cenie (:

Moja relacja ze zlotu Delty, jest tam sporo moich wrazen odnosie ich (czyli chinskiego) sprzetu, głównie tego z wyzszej i najywzszej polki: viewtopic.php?f=276&t=59037

Krótki przegląd chinczykow":
Mikroskopy zabawkowe:
chinskie-mikroskopy-zabawkowe.jpg
mikroskopy zabawkowe
Ogolnie: małe, lekkie, nieprecyzyjnie wykonane. Malo ktory sprzedawca wspomina o tym, ze sa to ZABAWKI dla najmlodszych. Sa przeznaczone dla dzieci i jesli zastanawiasz sie nad kupnem, a masz wiecej niz 10 lat lub nie jestes rodzicem - przemysl (
Pierwszy z lewej jest absolutnie niewart zakupu nawet dla dziecka, dwa nastepne to fajne zabawki na poczatek i maluchowi mozna smialo polecac (:
Te same modele wystepuja (z niewielkimi roznicami w wyposazeniu) pod bardzo wieloma nazwami producentow i sa oferowane niemal w kazdym sklepie z mikroskopami.
Tutaj nasze testy i opinie na temat tego typu sprzetu": mikroskopy-zabawkowe-do-wiadczenia-i-testy-vt49275.htm
dziecko 5-10 lat: TAK
starsze dziecko: NIE
hobbysta/amator: NIE
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE

"Wynalazki":
chinskie-wynalazki.jpg
Mikroskopy "wynalazki"...
Im mniej elektroniki tym lepiej - zdecydowanie warto unikac wszelkich oryginalnych rozwiazan. Mikroskopy (najczesciej zabawkowe) z wbudowanymi ekranami, kamerami i innymi tego typu kombinacjami, poza kiepska jakoscia, maja fabrycznie zalozony czas zycia i na 99% zdechną po jego uplywie.
Polityka wiekszosci sklepow oferujacych taki sprzet polega na dbaniu o klienta tylko do momentu zakupu, sa doskonale zabezpieczone przed reklamacjami, gwarancje sa formułowane tak, ze w zasadzie niczego nie obejmuja, a proba odzyskania pieniedzy nawet z pomoca rzecznika praw konsumenta bywa bardzo trudna jest sie branym na powszechne przeczekanie, przedkladane sa opinie rzeczoznawcow", ktorzy nam udowadniaja, ze to mysmy zle uzytkowali sprzet itp.
Chcesz dobrze dokumentowac obraz mikroskopowy - zainwestuj w odpowiedni aparat albo lepsza (osobną) kamerę.
dziecko 5-10 lat: TAK
starsze dziecko: TAK
hobbysta/amator: NIE
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE
-

Mikroskopy szkolne:
chinskie-mikroskopy-szkolne.jpg
Szkolne to szkolne - przeznaczone dla podstawowek i gimnazjow, srednia jakosc, minimalne mozliwosci rozbudowy, te z nizszej polki w tej kategorii to nieco lepsze zabawki. Dobra rzecz na prezent dla starszego dziecka, o ktorym wiadomo, ze uzyje mikroskopu wiecej niz raz (: Ceny nowych sa juz na tyle wysokie ze w tej samej kwocie mozna kupic bardzo dobry mikroskop uzywany.
dziecko 5-10 lat: TAK
starsze dziecko: TAK
hobbysta/amator: NIE
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE


Mikroskopy studenckie/biologiczne laboratoryjne:
chinskie-mikroskopy-laboratoryjne.jpg
Niezle mikroskopy, moga byc dla polecane poczatkujacych, maja niezłe mozliwosci rozbudowy, ale so one dosc ograniczone, np. nie posiadaja oswietlenia wg Kohlera. Umozliwiaja dosc dobrą dokumentację mozliwe sa przerobki i rozbudowa o pozakatalogowe czesci czesto uzywane w labach gdzie przeprowadza sie nieskomplikowane obserwacje i badania.
Cenowo oczywiscie duzo za drogie w porownaniu do rynku wtornego.
dziecko 5-10 lat: NIE
starsze dziecko: TAK
hobbysta/amator: TAK
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE


Zaawansowane mikroskopy biologiczne i badawcze:
chinskie-mikroskopy-wyzszej-klasy.jpg
Chińczycy radza sobie coraz lepiej w klasie top", ciagle nie oferuja tyle co wielka 4", ale robia postepy. Mikroskopy z najwyzszej chinskiej polki naleza do dobrego sprzetu, jednak oczywiscie ustepuja jakoscia i parametrami markowym, sa to jednak subtelne roznice. Sa ergonomiczne, solidnie wykonane, maja duza dostepnosc czesci, oswietlenie wg Koehlera i spore mozliwosci rozbudowy, modele na 160 mm dlugosci tubusa sa zazwyczaj kompatybilne z czesciami PZO. Jesli chcesz hybrydowo rozbudowywac mikroskop o inne czesci niz oferowane w sklepie (obiektywy itp) unikaj modeli z optyka korygowana na nieskonczonosc.
Nowe sa drogie, kosztuja kilka tysiecy zlotych - za te cene na rynku wtornym mozna juz upolowac mikroskop najwyzszej swiatowej klasy.
Liderem wsrod chinskich mikroskopow jest Motic - posiada swoja wlasna fabryke i najwiekszy wybor akcesoriow, jako pierwszy wprowadzi obiektywy klasy plan apo i zaawansowane czesci typu nasadka tri 3-torowa i inne.
Najlepsze chinskie mikroskopy ciągle nie oferują:
- oswietlenia silniejszego niz 30W (poza nielicznymi wyjatkami)
- pola widzenia wiekszego niz 22 mm ("wielka czworka to 25-26,5mm),
- DIC,
- kilku mniej istotnych (np. zmieniacz powiekszen, filtry ND, NCB) i tych najbardziej zaawansowanych,
- najwyzszej klasy obiektywow klasy plan apo (jedynie Motic zamierza je oferowac), obiektywow specjalistycznych,
- niestety mozna tylko kupic dany komplet, nie ma mozliwosci indywidualnego doboru czesci

dziecko 5-10 lat: NIE
starsze dziecko:NIE
hobbysta/amator: TAK
Zaawansowany amator/profesjonalista: TAK

=========================================
2.) orientacyjne koszty mikroskopów
=========================================

1.) zabawka dla dziecka:
- nowy to koszty od 100 do okolo 500 zl, gdzie te w granicach 100-150 to najgorsza chinska plastikowa tandeta, tymi drozszymi dziecko moze sie juz spokojnie pobawic, a starsza osoba, jesli pokombinuje, to calkiem sporo moze z nich wyciagnąć - nasze doswiadczenia i testy mikroskopow zabawkowych: mikroskopy-zabawkowe-do-wiadczenia-i-testy-vt49275.htm
- uzywany - juz za 50-100 zl dostanie na allegro szkolny mikroskop PZO, nieporownywalnie lepszy niz wszystko w sklepach za ceny w okolicach 100-300 zl, mikroskop szkolny PZO nie jest zabawka mimo, ze mozna dostac go w bardzo niskiej cenie jest sprzetem calkiem porzadnym, solidnie wykonanym i moze sluzyc latami rowniez duzo starszym uzytkownikom.

najczesciej spotykane wyposazenie:
- nasadka jednooczna (mącząca przy dluzszych obserwacjach)
- brak przesuwu preparatu (uciazliwe),
- brak mozliwosci rozbudowy o inne techniki obserwacyjne,
- 3 obiektywy,
- czesto brak elektrycznego zrodla swiatla, lub jest ono bardzo slabe

- mozliwosc ogladania pierwotniakow, glonow, skorupiakow i barwionych preparatow w slabej lub sredniej jakosci obrazu

2.) nieco powazniejsze hobby z mozliwoscia prostej dokumentacji:
- nowy ~700-1500 zl
- uzywany - np. szkolny binokularowy PZO, PZO Studar, lub PZO MB30 to koszt okolo 250-500 zl (do dokumentacji trzeba np. adapter i ogolnie troche pokombinowac) nie chcac bawic sie w przerobki oświetlenia warto unikac modeli z lusterkiem

najczesciej spotykane wyposazenie:
- nasadka jednooczna, dwuoczna z regulacja rozstawu bądz tri (unikac nasadki jednoocznej/monokularowej)
- 4 obiektywy
- przesuw preparatu (wazne udogodnienie)
- dosc skromne mozliwosci rozbudowy o inne techniki obserwacyjne
- wbudowane zrodlo swiatla

- mozliwosc ogladania i dokumentacji wszelkich preparatow w sredniej lub dobrej jakosci obrazu

3.) zaawansowana praca ze sprzetem w roznych technikach obserwacyjnych z mozliwoscia przyzwoitej jakosciowo dokumentacji:
- nowe - od 2000-2500 zl w gore,
- uzywane - najlepsze mozliwe wyjscie w Polsce to PZO Biolar dostanie sie go w przedziale 500-1200 zl to juz wysokiej klasy mikroskop rangi badawczej z pelnymi mozliwosciami rozbudowy, o najlepszym mozliwym stosunku jakosc/cena/mozliwosci/dostepnosc czesci, trzeba zaznaczyc, ze niektore cześci (zestaw DIC lub nasadka tri) bywaja jednak trudno osiągalne. W tym przedziale cenowym na naszym rynku mozna spokojnie polowac na stare - jednak bardzo dobrej jakosci - biologiczne Zeissy: starszy Lumipan i nieco nowsze jak Ergaval lub Amplival.

Na rynku zagranicznym przy odrobinie szczescia za te kwote (2000-3000 zl) dostanie sie juz bardzo dobry mikroskop, ktoregos z 4 swiatowych producentow, najłatwiej zdobyc coś z Nikona (modele Labophot) i Zeissa, pozostałe: Olympus (modele z serii BH) i Leica tez sa dosc czesto spotykane.

najczesciej spotykane wyposazenie:
- nasadka dwuoczna bądz tri zalecany podzial swiatla to 100/0 i 0/100, lub 100/0 - 20/80 50/50 jest niezbyt dobre do fotografii, zabiera zbyt duzo swiatla (gdzie liczba oznacza procent swiatla okulary/fotografia)
- 5 obiektywów w rewolwerze (wazny i bardzo przydatny jest 20x)
- w tym przedziale cenowym warto szukac sprzetu z oswietleniem wg koehlera* - daje to pełne mozliwosci rozbudowy o inne techniki obserwacyjne
- mikroskopy chinskie z wyzszej polki (takie jak np. Motic B3 czy Delta Evolution 100) sa - po niewielkich przerobkach - kompatybilne z czesciami PZO
- do mikrofotografii wybierac oswietlenie 100W (tradycyjne 20-30W to do zdjec za malo)
- lepiej unikac sprzetu z korekcja optyki na nieskonczonosc (trudniejsza rozbudowa z racji mniejszej dostepnosci elementow i ich gorszej kompatybilnosci). Optyka taka ma znaczenie w przypadku jednoczesnego montazu miedzy korpus a nasadke okularowa wielu dodatkowych, najczesciej bardzo zaawansowanych i rzadko uzywanych akcesoriow do mikroskopu - czyli dotyczy nieznacznej ilosci osob.

- mozliwosc ogladania i dokumentacji wszelkich preparatow w dobrej lub bardzo dobrej jakosci obrazu

4.) profesjonalny sprzet badawczy:
- w sklepach zaczyna sie od 5-cyfrowych sum (Nikon, Zeiss, Olympus) i dla zwyklych ludzi jest raczej poza zasiegiem finansowym.
- rynek wtorny - akceptowalne ceny to w zasadzie tylko ebay i rynek zagraniczny (głownie USA jesli patrzec na Nikona i Olympusa). Najwyzszej klasy sprzet mozna tam dostac za 1/4 lub nawet 1/6 ceny nowego i wtedy zaczyna sie opłacać jesli ktos planuje sie zajac tym naprawde powaznie czasem w przedziale już od 5-6 tys. (a juz z pewnoscia w granicach 10 tys.) mozna kupic mikroskop badawczy o pierwotnej wartosci kilkudziesięciu albo nawet kilkuset tysiecy. Zakup takiego sprzetu wymaga jednak doswiadczenia oraz wiedzy o jego elemetnach jesli ktos chce sie zająć takimi zakupami niech pyta tu u nas, albo na forum zagranicznym: photomacrography.net/forum/ gdzie ludzie znaja sie na wszystkim i sa w stanie fachowo doradzic w kazdym przypadku (:

najczesciej spotykane wyposazenie:
- budowa modulowa pozwalajaca dostosowac mikroskop indywidualnie do kazdych potrzeb, duza dostepnosc wiekszosci czesci na rynku zagranicznym,

- mozliwosc ogladania i dokumentacji wszelkich preparatow w najwyzszej jakosci obrazu

* Oświetlenie wg Koehlera - podnosi parametry obrazu (m.in. kontrast) w jasnym polu oraz jest bardzo ważne przy rozbudowie mikroskopu o inne techniki obserwacyjne (dot. punktów 3 i 4), więcej na jego temat i jak się je ustawia tutaj: grzyby.pl/oznaczanie-mikroskop-Koehlera.htm
koehler-40x.jpg
oswietlenie wg Koehlera
Roznica miedzy zwyklym oswietleniem (najgorsze mozliwe ustawienie odpowiadajace mikroskopom bez przysłony w kondensorze i bez mozliwosci jego regulacji) a koehlerem.

=========================================
3.) zakupy na rynku wtórnym
=========================================

zakupy mikroskopów na allegro

Najczesciej spotykana marką na allegro jest oczywiscie stare, solidne polskie PZO ze wszech miar godne polecenia, trafiaja sie tez stosunkowo czesto Zeissy (glownie starsze jak Lumipan, Ergaval czy Amplival - godne polecenia) i bardzo sporadycznie Olympusy czy Nikony.

Uwaga na niedawno powstale poradniki allegrowe, bedace w rzeczywistosci napakowanymi sponsorowanymi linkami reklamami:
allegro.pl/artykul/mikroskop-cyfrowy-dla-kogo-66403
allegro.pl/artykul/wybieramy-mikroskop-dla-dziecka-56411
Jesli planujecie zakup, ktoregos z nich polecamy zweryfikowac informacje w bardziej obiektywnm zrodle (:

Obecne PZO Warszawa to juz chińska marka niemająca poza nazwa nic wspolnego z rodzimym starym PZO, ktore jest osiagalne juz WYŁĄCZNIE na rynku wtornym.

Mikroskopy starego polskiego PZO to najczesciej proponowane wyjscie dla wiekszosci osob, ale tu tez nie warto sie spieszyc z zakupami, najlepiej poobserwowac aukcje, ale nie kupowac, zorientowac sie w archiwach w przedzialach cen danego modelu, tak zeby mniej wiecej wiedziec z jakimi kosztami nalezy sie liczyc. Widelki cenowe dla poszczegolnych modeli bywaja dosc szerokie (np. PZO Biolar to jest zazwyczaj kwota miedzy 600 a 1200 zl), nie znajac ich latwo jest przeplacic, ale nawet przy gornej granicy ceny rynkowej i tak wyjdzie mniej niz za nowy sprzet.

Warto uwazac na allegrowych dealerow zawyzajacych ceny (np. slynna tu Zofiasla)

W wypadku gdy opis jest niedokladny, jest malo zdjec lub gdy widac ze sprzedajacy nie zna sie na rzeczy warto poprosic o:
- dodatkowe zdjecia - np. okularow i obiektywow pod swiatlo (wyjetych z mikroskopu), powierzchni stolika opublikowac nastepnie tutaj i poddac naszej ocenie jesli sa watpliwosci,
- zapytac czy w mechanizmach nie ma luzow i czy chodza plynnie (ostrosc, przesuw kondensora, przesuwy stolika, przysłony)
- mozna tez zadac kilka ogolnych pytan: Czy sprzedajacy był użytkownikiem oferowanego mikroskopu? Czy orientuje się skad pochodzi mikroskop, kto byl jego uzytkownikiem i jak bardzo/dlugo byl eksploatowany? W jakim stanie jest optyka mikroskopu? (rysy, zabrudzenia, przebarwienia)

Takie zakupy zawsze wiaza sie z pewnym ryzykiem, jednak z racji tego, ze te mikroskopy sa bardzo porzadnie wykonane to rzadko sa w zlym stanie, ewentualna naprawa czy zakup czesci zamiennych nie stanowia klopotu, do tego weryfikacja oferty przez doswiadczonych forumowiczow pozwala zminimalizowac ryzyko.

polskie mikroskopy PZO

Mikroskopy dostepne na naszym rynku wtornym po bardzo korzystnych cenach wspominanych wczesniej. Kilka zdjec ulatawiajacych ogólną identyfikacje modeli.
mikroskopy-szkolne-pzo.jpg
Szkolne - mono, bino, 3 albo 4 obiektywy, z przesuwem preparatu i (najczesciej) bez. Czestą usterką tych dosc starych mikroskopow (z wyjatkiem tego z okragla podstawa) sa luzy w mechanizmie ustawiania ostrosci, ktora jest regulowana poprzez przesuw calej gornej czesci mikroskopu (a nie tylko stolika jak to jest w nowyszych modelach) - poluzowany tubus powoli opada pod wlasnym ciezarem i ustawiony obraz moze uciekac jest to jednak rzecz do naprawienia we wlasnym zakresie.

Osobiscie uwazam, ze era lusterkowców z nasadka mono juz dawno minela i zakup w celach innych niz kolekcjonerskie/muzealne jest tylko przysparzaniem sobie problemow - niewygodna obserwacja, dodatkowe lampy, itp.

Cena za ktora warto kupowac lusterkowe modele szkolne: 50-150 zl.

dziecko 5-10 lat: TAK
starsze dziecko:NIE
hobbysta/amator: NIE
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE
mikroskopy-pzo-mb30.jpg
MB30, zaawansowany mikroskop biologiczny ze stalym zrodlem swiatla i pełnymi mozliwosciami rozbudowy.

Cena za ktora warto kupowac model MB30: 350-500 zl. Lub nieco wiecej jesli jest rozbudowany.

dziecko 5-10 lat: NIE
starsze dziecko: TAK
hobbysta/amator: TAK
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE

mikroskopy-studar-pzo.jpg
Studary - pojawiaja sie wersje lusterkowe i z wbudowanym zrodlem swiatla, z nasadkami mono (rzadko) i bino. Ma niepelne mozliwosci rozbudowy jednak z przerobkami (m.in. wraz lampa LMK prod. PZO) staje na rowni z Biolarem.

Cena za ktora warto kupowac model Studar: 300-500 zl. Jesli jest rozbudowany i ma dodatki to mozna dac wiecej.

dziecko 5-10 lat: NIE
starsze dziecko: TAK
hobbysta/amator: TAK
Zaawansowany amator/profesjonalista: NIE
-
mikroskopy-biolar-pzo.jpg
Plusy: Biolar - mikroskop rangi badawczej o pelnych mozliwosciach rozbudowy najlepszy stosunek jakosc/cena/dostepnosc czesci/rozbudowa jednak niektore części jak nasadka tri czy zestaw DIC sa bardzo rzadko spotykane.

Minusy: kiepska ergonomia uzytkowania - mikroskop jest niewygodny w pracy (kąt nasadki, ulozenie rewolweru, pokretło XY, ułożenie rąk). Archaiczna pod tym wzgledem konstrukcja bedzie przeszkadzac jesli duzo i dlugo pracuje sie z mikroskopem.

Cena za ktora warto kupowac model Biolar: 500-900 zl. Zestaw w idealnym stanie, rozbudowany lub z innymi dodatkowymi akcesoriami wart jest 900-1300 zl, jesli jest rozbudowany o DIC, posiada nasadke tri, kontrast fazowy zmienny to sa to ceny od 1500 do 2500-3000zl.

dziecko 5-10 lat: NIE
starsze dziecko: NIE
hobbysta/amator: TAK
Zaawansowany amator/profesjonalista: TAK

Biolar w pelnym komplecie wystepuje z osobnym zasilaczem nie widzisz na aukcji zasilacza - nie kupuj, badz licz sie z koniecznoscia jego zakupu ("pasuja tez inne spelniajace wymogi elektryczne).
biolar-studar-pzo.jpg
Biolar i Studar - jak rozpoznać?
Naoczne roznice w przeciwienstwie do Studara (z lewej) Biolar posiada:
- dluzszą szyję,
- wyjmowany rewolwer - trapezoidalny ksztalt (montowanie na jaskółczy ogon) tuz ponad miską,
- charakterystyczny ukośny regulator przesuwu stolika,
- sruby mikro/makro umieszczone na czarnej kostce,
- jest wiekszy i znacznie ciezszy od Studara

Czesci mikroskopow PZO - co widac na zdjeciach na przykladzie nasadek - sa wzajemnie kompatybilne co jest bardzo istotne. Biolar i MB30 maja pelne mozliwosci rozbudowy, Studar (po lekkich udoskonaleniach) takze, szkolne maja niewielkie pole manweru w tym wzgledzie, jednak jakoscia obrazu i solidnoscia wykonania bija na glowe wszelkie zabawki i proste mikroskopy w cenach do 400-500 zl.

Więcej o różnych mikroskopach i akcesoriach PZO tutaj:
Forumowy katalog mikroskopow PZO:
forumowy-katalog-pzo-vt55743.htm

Mikroskop PZO w przypadku znudzenia sie nim bez problemu mozna odpsrzedac po tej samej, a czasem nawet wyzszej cenie.

zakupy zagraniczne na ebay

Zagraniczny rynek wtorny to istna kopalnia dobrego sprzetu. EBAY to ogromny wybor mikroskopow i czesci po atrakcyjnych cenach, sprzet i czesci najczesciej bardzo dokladnie opisane i w idealnym stanie, jednak trzeba sie juz nieco znac zeby sie po tym rynku wzglednie pewnie poruszac. Jesli ktos planuje polowanie za granica niech najpierw spyta na forum czego chce poszukiwac. Ceny na ebayu wahaja sie najczesciej w granicach 15-25% ceny nowego sprzetu u producenta.

Sprowadzanie zza granicy wiaze sie czesto z dodatkowymi kosztami: clo plus vat - 30% wartosci wraz z kosztami przesylki (teoretycznie paczki o zadeklarowanej wartosci do 150 euro sa z cla zwolnione, w praktyce niestety roznie z tym bywa) mimo tego i tak sie oplaca warto tez sprowadzac przedmioty oferowane wylacznie na rynek amerykanski (najczesciej na ebay.com) - sa firmy posredniczace i obejscie tego ograniczenia (jesli nie ma sie swoich ludzi w stanach) nie stanowi problemu, ceny na rynku USA sa bardzo atrakcyjne. Urzad celny moze zatrzymac paczke przychodzaca spoza UE - wtedy po prostu dosyla sie im dokumenty (zrzut ekranu aukcji, dowod platnosci, dowod osobisty) i po naliczeniu oplat paczka jest doreczana.

inne mozliwosci zakupu za granica

Sa jeszcze zagraniczne sklepy (glownie USA) z uzywanym sprzetem i akcesoriami do mikroskopow, ceny w nich sa jednak dosc wysokie (okolo 50-70% ceny producenta) i zakupy w nich oplacaja sie wylacznie w przypadku koniecznosci zdobycia jakis bardzo rzadkich czesci wiekszosc nie oferuje zagranicznej wysylki i trzeba korzystac z posrednikow.

===========================================
4.) Techniki obserwacyjne
=========================================

W mikroskopii optycznej uzywa sie kilku technik obserwacyjnych, ktorych zazwyczaj nie ma w standardzie (jesli ich sobie nie zamowimy). Nowy sprzet jest wyposazony wylacznie w jasne pole (BF), ktore dla hobbysty (zwlaszcza tego celujacego w mikrofotografie) nie jest zbyt atrakcyjne wizualnie (choc oczywiscie ma spore mozliwosci, jednak jest technika trudna w fotografii). Na rynku wtornym trafiaja sie czasem zestawy, ktore sa juz rozbudowane. Czesto wspominane we wczesniejszcyh opisach mozliwosci rozbudowy okreslaja wlasnie potencjal sprzetu pod katem zamontowania dodatkowych technik obserwacyjnych.

Jeśli chcesz zobaczyc wiecej, albo aby Twoje zdjęcia wygladaly ładnie (kolorowe, kontrastowe i byly fajne") musisz doposazyc mikroskop w dodatkowe elementy. Niektore z technik wymagaja drogiego sprzetu optycznego, inne mozna spokojnie uzyskac domowymi sposobami.

Ponizej krótkie objasnienie poszczegolych technik - w zasady dzialania i rzadzacą tym fizykę, ktora dla wiekszosci ludzi (w tym mnie) jest czarną magią nie bedą sie zagłębiać.

Jasne pole - symbol/skrót - BF (brightfield)
W pakiecie kazdego mikroskopu, podstawowa technika, stosowana glownie do obserwacji preparatow barwionych.
f-BF.jpg
jasne pole
Ciemne pole - symbol/skrót - DF (darkfield)
Technika pozwalajaca ogladac niebarwione i przezroczyste preparaty, wydobywa znacznie wiecej szczgolow niz jasne pole, obserwowane obiekty znjaduja sie na czarnym/ciemnym tle.
potrzebne czesci:
- kondensor ciemnego pola suchy (dla obiektywow 10-40x) lub olejowy (dla 40-100x)
- w przypadku ciemnego pola dla 100x obiektyw musi miec przyslonę irysową
- ladnie dzialajace ciemne pole dla obiektywow 10x, 20x (i ewentualnie 40x) mozna wykonac domowym sposobem, koszt to maksymalnie 1-2 zl (:

Do zrobienia domowym sposobem: TAK
ciemne-pole.jpg
Ciemne pole
Skosne swiatlo - obligue illumination
Prosta technika polegajaca na przyslonieciu czesci swiatla wychodzacego z portu swietlnego - koszt od 0 do 50 gr (:

Do zrobienia domowym sposobem: TAK

Rheinberg illumination - RI
Technika polegajaca na uzyciu kolorowych filtrow - bardzo tania w wykonaniu i dajaca swietne efekty, z zalozenia do zrobienia we wlasnym zakresie (:

Do zrobienia domowym sposobem: TAK
f-RI.jpg
Rheinberg illumination
Filtr uniwersalny/uniwersalny filtr gradientowy - UFG
Domowy patent - polaczenie skosnego swiatla, ciemnego pola i rheinberg illumination za jednym zamachem, pozwala na regulacje kontrastu i jasnosci tla co daje efekt zblizony do DIC. O filtrze: filtr-uniwersalny-ufg-obligue-light-dic ... t34825.htm
ufg.jpg
Filtr uniwersalny.
Kontrast fazowy - KF phase contrast
Sluzy do obserwacji niebarwionych preparatow preparatów przyżyciowych .
potrzebne czesci:
- specjalne obiektywy
- kondensor z pierscieniami fazowymi
- mikroskop (okular) pomocniczy do ustawiania pierscieni

Do zrobienia domowym sposobem: NIE
kontrast-fazowy.jpg
Kontrast fazowy
Polaryzacja - Pol
Daje bardzo atrakcyjne i niezwykle kolorowe efekty wizualne, nadaje sie do obserwacji wiekszosci obiektow, zwlaszcza substancji chemicznych, technika tania i bardzo popularna wsrod osob zajmujacych sie mikrofotgrafia.
potrzebne czesci:
- polaryzator i analizator (mozna wykonac we wlasnym zakresie z folii polaryzacyjnej bardzo niskim kosztem)
- kompensatory - ich regulacja pozwala na zmiane barw tla i obiektu, bez nich mamy tzw. prostą polaryzację domowy sposob na zrobienie czegos w rodzaju kompensatora dajacego barwną polaryzację: polaryzacja-czy-s-ta-sze-sensowne-alter ... tm#p727704

Do zrobienia domowym sposobem: TAK
polaryzacja.jpg
Polaryzacja
Kontrast dyferencjalno-interferencyjny - DIC, kontrast Nomarskiego
Najlepsza technika do obserwacji niebarwionych preparatow, daje piekne i plastyczne efekty wizualne, reliefowym efektem 3d", jedna z najpopularniejszcyh technik wykorzystywanych w mikrofotografii DIC jest niestety ze wszystkich najbardziej kosztowny. W Polsce na rynku wtornym osiagalny jest jedynie DIC PZO rozsadana cena za niego to ok. 2000-3000 zl inne marki to rynek zagraniczny, znacznie wyzsze ceny i klopoty ze zdobyciem czesci.
potrzebne czesci:
- kilka, lub nawet kilkanascie (w zaleznosci od marki) specjalistycznych i trudnych do zdobycia czesci,
- przy zaawansowanych przerobkach DIC jest mozliwy do skompletowania we wlasnym zakresie (z lepszym lub gorszym skutkiem mozna mieszac rozne elementy systemu).

Do zrobienia domowym sposobem: NIE

o DIC na forum:
dic-pzo-vt31681.htm
hybrydowy-dic-nikon-pzo-vt46932.htm
kontrast dic.jpg
Kontrast dyferencjalno-interferencyjny - DIC, kontrast Nomarskiego.
Fluorescencja - FL
Zaawansowana i droga technika, sporadycznie uzywana przez amatorow mikrosokopii, wymaga dosc specjalistycznej wiedzy i uzycia czesto niebezpiecznych substancji. W amatorskim przypadku najczęściej eksperymentuje sie z autofluorescencja (nie wymaga barwnikow"), jest mozliwa do złożenia poprzez laczenie roznych, czesto bardzo tanich, starych czesci forumowe doswiadczenia: fluorescencja-vt52832.htm

Do zrobienia domowym sposobem: NIE
fluorescencja.jpg
Fluorescencja
Niektore techniki obserwacyjne można wzajemnie laczyc.
techniki-mieszane.jpg
Bardziej szczegolowe informacje i dyskusje na temat roznych technik znajduja sie tutaj: techniki-obserwacyjne-vf278.htm

zdjecia: -MoN-, Pickul, planapo, sebba28

===========================================
5.) Mikrofotografia - metody
===========================================

Kazdy amator predzej czy pozniej chce dokumentowac swoje obserwacje, sprawa aparatu i jego montazu i wyboru metody jest skomplikowana i lepiej zapoznac sie z tematem zanim sie do problemu podejdzie w praktyce. Fotografia przez mikroskop wymaga doswiadczenia, stety/niestety trzeba byc przygotowanym na to, ze na poczatku zdjecia nie beda wychodzic dobrze, w zasadzie bez wzgledu na to jakiej metody uzyjemy.

Sa 3 podstawowe sposoby fotografowania przez mikroskop: montaz aparatu na fototubusie na nasadce tri poprzez adapter okularowy i przez bezsposrednie przykladanie aparatu do zwyklego okularu. Ponizej wady i zalety kazdej z nich.
metody-mikrofotografii.jpg
1.) Montaz lustrzanki/kamery na fototubusie na nasadce tri poprzez system roznych adapterow uwzgledniajacych uzycie okularu projekcyjnego lub bez, w pierwszym przypadku konieczny jest dedykowany okular projekcyjny, w drugim adaptery sa upraszczajac pusta rurą na ktorej montuje sie aparat, w obu przypadkach jest to zdecydowanie najbardziej fachowa i najwygodniejsza metoda, majaca jednak pewne techniczne utrudnienia/minusy. Krotko i rzeczowo (JohnyM) na ten temat tutaj: viewtopic.php?f=276&t=26183&start=105#p836231

Czynniki takie jak drgania wywolane ruchem lustra oraz migawki wykluczaja zrobienie ostrego zdjecia (w przypadku aparatu zamontowanego na fototubusie na sztywno"), chcac robic zdjecia lustrzanka trzeba upewnic sie, ze aparat posiada tzw. silent mode (podnoszenie lustra oraz tryb live view electronic first shutter curtain), tu na poczatku jest porownanie efektow z live view i bez: porownanie-aparatow-canon-s5is-i-canon-500d-vt46918.htm

+ projekcja bezposrednia na matrycę lub przez okular projekcyjny (w drugim wypadku uzywac okulary projekcyjne 2-2,5x, silniejsze będą dawać puste powięjszenie),
+ mozliwosc podgladu fotografowanego obrazu,
+ parafokalnosc (obraz zarowno w okularach i w aparacie jest ostry),
+ mozliwosc stackowania (nakladania komputerowo wielu zdjec),
+ spelnia podstawowe zalozenie najwyzszej jakosci zdjec - im mniej dodatkowej/niededykowanej optyki miedzy obiektywem mikroskopu a matrycą aparatu tym lepiej

- koniecznosc zdobycia szeregu adapterow (wiekszosc jest latwo dostepna, lub do dorobienia we wlasnym zakresie, jednak trzeba sie orientowac co kupic),
- koniecznosc posiadania nasadki tri

Bardzo okrojoną wersją tego sposobu jest zdjęcie nasadki i montaz aparatu bezposrednio na korpusie mikroskopu, metoda szybka, ale niewygodna w uzyciu nie zadziala na mikroskopach z systemem na nieskonczonosc.

2.) Adapter okularowy - prosta przejsciowka laczaca dowolną lustrzanke z tubusem (w przypadku nasadek bino lub mono) - dziala na zasadzie wyjmujemy okularwkladamy aparat.Tak samo postepujemy z kamerą.

+ tani na rynku wtornym i zagranicznym (ok 250-300zl) cena nowego w polskim sklepie (ok 600 zl) zupelnie nieakceptowalna,
+ latwosc montazu,
+ optymalny dla nasadek mono i bino

- nie dziala dla aparatow bez TTL (tj. da sie zrobic zdjecie bez TTL ale wymaga to uciazliwych prob i bledow),
- niewygodny w obsludze (trzeba przekladac),
- optyka dyskusyjnej jakosci,
- czesto posiada luzy, nie ma mozliwosci blokowania obrotu aparatu czy ustawienia wysokosci

3.) Fotografia przez okular aparatem kompaktowym bardzo prosta i najbardziej podstawowa metoda, dajaca przy doswiadczeniu i odpowiednim doborze sprzetu bardzo dobre efekty (najlepszy przyklad to fotografie uzytkownika Pickul).
Z kompaktami jest różnie. Generalnie im mniejszy jest obiektyw kompaktu i im większa jest odległość prawidłowej współpracy okularu mikroskopu z okiem, tym lepszy będzie efekt.
Poza tym, że nie każdy aparat podejdzie (można to sprawdzić tylko doświadczalnie), ważne są też okulary majace możliwie największe pole widzenia, najlepiej takie z odrzuconą źrenicą (z symbolem okularow).

+ w zasadzie brak montażu", zdjecia rownie dobrze mozna robic z reki lub statywu,
+ nie potrzeba nasadki tri,

- wyjatkowo niewygodna i uciazliwa w pracy,
- bardzo niewielkie mozliwosci stackowania (komputerowego nakładania wielu zdjec w celu uzyskania wiekszej glebi ostrosci)
- koniecznosc odrywania sie od obserwacji w celu zrobienia zdjecia,
- utrudniona regulacja ustawien mikroskopu (dwie rece to czesto bylo za malo.)


Mikroskop przeznaczony do wykonywania dobrych zdjec w idealnym przypadku powinien posiadac:

- nasadke tri zalecany podzial (gdzie liczba oznacza procent swiatla okulary/fotografia) swiatla to 100/0 i 0/100, lub 100/0 - 20/80. 50/50 (spotykane w Deltach i innych chinczykach) jest niezbyt dobre do fotografii w innych technikach niz jasne pole gdyz zabiera zbyt duzo swiatla,
- silne źródło światla, najlepiej halogen 100W (w nizszej klasy sprzecie zazwyczaj jest to 20-30W), albo mocny led,
- oswietlenie wg Kohlera, pelne mozliwosci rozbudowy o inne techniki,
- zestaw adapterow i okular projekcyjny do montazu aparatu,
- obiektywy conajmniej Plan

Szczegolowo metody fotografowania i rozne nasze doswiadczenia dyskutowane sa w tych tematach:

Praca autorstwa JohnyM:
drive.google.com/file/d/0BzX2g5JfmI73RnFKRF9ySlJLRWs/view
Zawiera wszelkie potrzebne informacje aby zaczac przygode z mikrofotografia.

jak-pod-czy-lustrzank-do-mikroskopu-vt26183.htm W tym krotko i rzeczowo (JohnyM) tutaj: viewtopic.php?f=276&t=26183&start=105#p836231
mikrofotografia-ogolnie-testy-porady-do ... t41016.htm
porownanie-aparatow-canon-s5is-i-canon-500d-vt46918.htm

===========================================
6.) Obiektywy - ogólnie
===========================================

Obiektywy dziela sie na: achromatyczne, plan achromatyczne, plan fluor, plan apochromatyczne.

W zależnosci od klasy i producenta zawieraja na obudowie rozne oznaczenia, ktore na poczatku moga byc niejasne poczatkujacych interesowac powinny tylko te zaznaczone na zdjeciu ponizej. Obiektywy nizszych klas poza logiem marki z reguly nie posiadaja zadnych innych niz te wlasnie czasem trafiaja sie nieistotne numery seryjne (np. na PZO). Obecnie wszystkie obiektywy posiadaja juz kolorowe paski ulatwiajace szybką identyfikacje powiekszenia:
4-5x, 10x, 20x, 40x, 60x, i bialy dla 100x
obiektywy-oznaczenia.jpg
Dlugosc tubusa (160mm) zaczyna byc istotna kiedy zaczynamy poszukiwac na rynku wtornym dobrych markowych obiektywow na wymiane kazdy obiektyw z oznaczeniami: 160/-, 160/0 lub 160/0,17 (jesli ich nie ma - nie kupuj) bedzie pasowal do mikroskopu takiego jak Biolar, Delta Evo (i niektorych nizszych), Motica i ogolnie wszelkich innych chinczykow na 160mm, Nikonow, Olympusow i Zeissow ogromna wymiennosc i oferta obiektywow na rynku wtornym jest glowna zaleta systemu na 160mm i argumentem dlaczego generalnie nie warto kupowac obiektywow z optyka korygowana do nieskonczonosc z oznaczeniami: ∞/0,17, ∞/-, ∞/0 i np ∞/0,11-0,23 (na zdjeciu ten Nikon po prawej). Warto jednak zawsze dopytac o dany obiektyw na forum czy jest sens go kupowac.

Sredniej klasy obiektywy:
- achromatyczne (najnizszy stopien korekcji obrazu)
- plan achromatyczne (daja plaski obraz i sa zalecane do fotografii)
powyzsze obiektywy sa spotykane we wszelkich aktualnie produkowanych mikroskopach typu Delta, Bresser itp. mozna je kupic na rynku wtornym w bardzo atrakcyjnych cenach, z powodzeniem nadaja sie do fotografii.

Zdjecia (autorzy: Sebba28 i MoN) zrobione na obiektywie najnizszej klasy (achromaty: 5/0,12 10/0,24 i 40/0,65 PZO):
achromaty-pzo.jpg
Zdjecia zorbione na achromatach pzo
Widac na nich ze do zrobienia niezlego jakosciowo zdjecia wcale nie potrzeba najlepszych i najdrozszych obiektywow, a przy doswiadczeniu i wprawie z tych pozornie najgorszych obiektywow mozna bardzo duzo wyciagnac".

Obiektywy wysokiej klasy:
- plan fluor
- plan apo
Najwyzsze stopnie korekcji optycznej, daja najlepsza jakosc obrazu, w przystepnych cenach (600-1200 zl za szt.) sa osiagalne tylko na rynku wtornym, zalecane wylacznie dla osob chcacych na powaznie zajac sie mikrofotografia. Bez dobrego i poprawnie zainstalowanego na mikroskopie aparatu jakosc obrazu dawana przez te obiektywy nie bedzie prawidlowo rejestrowana i ich mozliwosci beda bardzo nieznacznie wykorzystane, warto o tym pamietac majac na uwadze ich wartosc, za cene 1 szt. mozna kupic niezly i kompletny mikroskop np. Biolar. Obiektywy Plan Apo wymagaja wprawy w robieniu preparatow, potrzebne jest dobrej jakosci szklo, ponadto maja bardzo male odleglosci robocze i bywaja z tego powodu nieco uciazliwe w pracy.

Sa jeszcze obiektywy posrednie (obecnie juz raczej nieprodukowane) o korekcjach semi i demi - semi plan itp. stanowia cos pomiedzy achromatem, a planem. Spotyka sie tez stare obiektywy klasy apo (bez korekcji plan), obecnie - poza wyjatkami - nieprodukowane.

Wiecej informacji obiektywach PZO i innych
roznice w jakosci obrazu w przypadku roznych klas obiektywow:
obiektywy-na-160mm-oznaczenia-co-kupowa ... t47212.htm

========================================
7.) Słowniczek pojęć i FAQ:

s-owniczek-poj-i-cz-sto-zadawane-pytani ... t62955.htm
========================================



========================================

Jeszcze na koniec bardziej szczegolowe informacje ogólne o budowie mikroskopu (na przykladzie PZO Biolar) autorstwa znawcy grzybów Marka Snowarskiego, artykuł z tej samej strony: grzyby.pl/oznaczanie-mikroskop-budowa.htm

========================================

kilka troszke dokladniejszych słów wstępnych:
(starszy tekst Marcina)

Na forum pojawia się sporo pytań o ocenę sprzętu oraz o pomoc przed ewentualnym zakupem mikroskopu, wiec warto by było najważniejsze rzeczy skupić w jednym miejscu i opisać co taki mikroskop mieć powinien i na co zwracać uwagę.

Po pierwsze należy kupować mikroskop w pełnym wyposażeniu,wyposażony w kondensor, przysłonę aperturową, elektryczne źródło światła z regulacją intensywności oświetlenia. Mikroskop powinien mieć śruby makro i mikrometryczną do ustawiania zgrubnej i dokładnej ostrości obrazu.

Co do nasadki okularowej to wedle uznania mono, bino lub tri do podłączenia aparatu lub kamery. Przy nasadce trinokularowej zwracać uwagę należy na rozdzielenie światła i wybierać 50/50 lub 100/0 z przełączaniem.

Dalej ważną kwestią są okulary i obiektywy, dla obiektywów o powiększeniu od 4-40x stosuje się okulary 7 lub 10x, dla obiektywu 100x okular 10x lub max. 12,5x. Stosując większe uzyskuje się puste powiększenie.Ważne jest żeby obiektywy były wymienne.

Dla zapewnienia optymalnego oświetlenia niezbędny jest kondensor i jego przysłona.
Co do kondensora jest on albo zintegrowany lub osadzony na podnośniku z możliwością regulacji góra-dół.Należy wybierać raczej te drugie rozwiązanie z dodatkowo systemem centrowania. Warto zaopatrzyć się też w ruchomy stolik z możliwością regulacji oraz zestaw filtrów wzmacniających kontrast oglądanego preparatu.
Kamer nie będę konkretnych przedstawiał, wybór jest od 0,3 do ponad 20 Mpix w zależności na co kogo stać.

To co napisałem powyżej tyczy się mikroskopów szkolnych/studenckich i zestawiłem chyba najważniejsze rzeczy które taki mikroskop powinien mieć.
Co do powiększeń, do oglądania wszystkich tkanek, mikrobezkręgowców, protistów oraz większych bakterii przedział od 40 do 640x spokojnie wystarczy.Jeżeli ktoś się nastawia na bakterie oraz najmniejsze pierwotniaki trzeba stosować powiększenia 1000 krotne i większe.

Warto zaopatrzyć się od razu w szkiełka, narzędzia preparacyjne i najważniejsze odczynniki do utrwalania i barwienia.
(Autor tekstu: Marcin)

Admin
Posty: 130
Rejestracja: 19 mar 2015, o 18:25

Re: Kupujesz mikroskop nowy albo używany? Lektura obowiązkowa.

Post autor: Admin » 11 mar 2019, o 21:59

Post dla uratowania wątku.

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post