Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
- Smile_Forever
- Posty: 1239
- Rejestracja: 17 sty 2013, o 18:41
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Czas nauki jest rzeczą względną - nauki nie przelicza się na godziny, tylko na efektywność i ilość przerobionego materiału. Bo rzeczywiście można siedzieć cały dzień i zrobić tyle samo, co w godzinę lub dwie przy maksymalnym skupieniu . Osobiście też wolałam zdecydowanie naukę do OB niż przerabianie setek zadań maturalnych i uczenie się myślenia pod klucz.
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Czy mogę się spytać jak Wy się uczyliście?
Ja mam taki plan, żeby najpierw przeczytać dział w podręczniku, potem to samo w moim Solomonie, a potem ewentualnie jak czegoś nie zrozumiałem to do internetu. Tylko nie wiem czy robić notatki z tego na bieżąco, czy dopiero jak skończę czytać Bo jednak przy mojej ograniczonej ilości czasu muszę wymyślić najefektywniejszy sposób uczenia się tego wszystkiego.
a tak poza tematem - czytając o tkankach roślinnych dzisiaj przypomniałem sobie o mojej nieskończonej miłości do roślin. Jednak roślinyzwierzęta, w mojej skromnej opinii.
Ja mam taki plan, żeby najpierw przeczytać dział w podręczniku, potem to samo w moim Solomonie, a potem ewentualnie jak czegoś nie zrozumiałem to do internetu. Tylko nie wiem czy robić notatki z tego na bieżąco, czy dopiero jak skończę czytać Bo jednak przy mojej ograniczonej ilości czasu muszę wymyślić najefektywniejszy sposób uczenia się tego wszystkiego.
a tak poza tematem - czytając o tkankach roślinnych dzisiaj przypomniałem sobie o mojej nieskończonej miłości do roślin. Jednak roślinyzwierzęta, w mojej skromnej opinii.
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Ucząc się do ob robiłam notatki na bieżąco, potem głównie z nich powtarzałam.
Ale teraz, na studiach robienie notatek ograniczam do minimum, najwyżej jakieś schematy sobie rozpisuję albo spisuję pojedyncze rzeczy z neta czy innej książki, żeby mieć w jednym miejscu. Ogólnie to po prostu czytam tekst, potem staram się dane zagadnienie albo w myślach, albo na głos przełożyć na własne słowa. I jednak taka forma nauki jest efektywniejsza, zajmuje mniej czasu.
Ale teraz, na studiach robienie notatek ograniczam do minimum, najwyżej jakieś schematy sobie rozpisuję albo spisuję pojedyncze rzeczy z neta czy innej książki, żeby mieć w jednym miejscu. Ogólnie to po prostu czytam tekst, potem staram się dane zagadnienie albo w myślach, albo na głos przełożyć na własne słowa. I jednak taka forma nauki jest efektywniejsza, zajmuje mniej czasu.
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Alra, właśnie mam tak samo, jestem w 2 klasie i troche załamka bo testy piszę po 50 pare pkt. Troche to demotywuje, ale jezeli w sumie biorę pod uwage, ze nie mam przerobionej zoologii i człowieka (jeszcze nie, ale każdego dnia wkuwam) no to w sumie czego sie spodziewać. .
Byle by sie złapać w próg. A tak w ogóle to średnio ile wynosi? W tamtym roku 69 pkt, moim zdaniem jakoś wybitnie dużo to nie było.?
Byle by sie złapać w próg. A tak w ogóle to średnio ile wynosi? W tamtym roku 69 pkt, moim zdaniem jakoś wybitnie dużo to nie było.?
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
No to był najniższy próg od lat. Wiele dobrych zawodników odpadło na starcie po zmianie regulaminu dotyczącego pracy.
Zazwyczaj próg wynosił 71-77 wtedy już ustnego nie było
Ale teraz pewnie będzie podobny jak w tamtym roku : )
Zazwyczaj próg wynosił 71-77 wtedy już ustnego nie było
Ale teraz pewnie będzie podobny jak w tamtym roku : )
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Czy za czołowe miejsca na etapie centralnym są jakieś nagrody materialne?
- Smile_Forever
- Posty: 1239
- Rejestracja: 17 sty 2013, o 18:41
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Za drugie dostałam kilka książek (i w poprzednich latach było podobnie) oraz gadżetów (notes, długopis etc.). Ale warto za czołowe miejsce postarać się o stypendium (Ministra Edukacji Narodowej lub rektorskie na UJ dla pierwszorocznych) .
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Każdy na centralnym dostaje jakąś tam mniejszą lub większą nagrodę (czyt. większą lub mniejszą książkę zazwyczaj).
Komitety okręgowe też załatwiają nagrody dla laureatów tegoż etapu, u mnie to były pendrive, słuchawki, myszki do kompa itp.
W porównaniu do innych olimpiad nie są to szałowe nagrody, ale i tak najważniejsza jest ta niematerialna - zwolnienie z maturki i wstęp wolny na wiele ciekawych kierunków.
A co do stypendiów, to w tym roku zmieniła się ustawa o szkolnictwie wyższym i o stypendium rektora dla najlepszych studentów mogą ubiegać się pierwszoroczni finaliści i laureaci olimpiad. Nie tylko na UJ, na innych uniwerkach też (ale sprawdźcie, jak to funkcjonuje na wybranym przez was - ja potwierdzić stuprocentowo mogę jedynie UMB).
Komitety okręgowe też załatwiają nagrody dla laureatów tegoż etapu, u mnie to były pendrive, słuchawki, myszki do kompa itp.
W porównaniu do innych olimpiad nie są to szałowe nagrody, ale i tak najważniejsza jest ta niematerialna - zwolnienie z maturki i wstęp wolny na wiele ciekawych kierunków.
A co do stypendiów, to w tym roku zmieniła się ustawa o szkolnictwie wyższym i o stypendium rektora dla najlepszych studentów mogą ubiegać się pierwszoroczni finaliści i laureaci olimpiad. Nie tylko na UJ, na innych uniwerkach też (ale sprawdźcie, jak to funkcjonuje na wybranym przez was - ja potwierdzić stuprocentowo mogę jedynie UMB).
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Mam problem z kilkoma zadaniami z genetyki i bardzo proszę o wyjaśnienie
1. U muszki owocowej częstość crossing over pomiędzy genami warunkującymi białe oczy (d) i zredukowane skrzydła (r) wynosi 15%. W potomstwie liczącym 2000 osobników pochodzących od rodziców o następujących genotypach: dR/Dr oraz dr/dr powstanie: (ile osobników o oczach białych i zredukowanych skrzydłach?)
więc tak: jest to dziedziczenie sprzężone, więc krzyżuję:
każde Dr, DR, dR i dr (od mamy") z dr (od taty"). Wskutek tego otrzymują: Ddrr, DdRr, ddRr i ddrr.
Genotypy DdRr to genotyp matki (), ddrr to genotyp taty", a Ddrr oraz ddRr to mieszańce. Częstość c.o. to 15% więc razem genotypów Ddrr i ddRr powinno być 15%.
Jak to teraz odnieść do tego ile mam otrzymać ddrr (chyba 7,5%, bo odp. brzmi 150 osobników na 2000 wszystkich).
2. Masa owoców pewnej odmiany dyni jest warunkowana trzema genami. Potrójna homozygota recesywna - owoce o masie 1,5 kg, potrójna homozygota dominująca - owoce o masie 3 kg. Dokonano krzyżówki potrójnej homozygoty recesywnej z potrójną homozygotą dominującą. Jaka będzie masa owoców w F1 , a jakie owoce będą najliczniejsze w F2?
1. U muszki owocowej częstość crossing over pomiędzy genami warunkującymi białe oczy (d) i zredukowane skrzydła (r) wynosi 15%. W potomstwie liczącym 2000 osobników pochodzących od rodziców o następujących genotypach: dR/Dr oraz dr/dr powstanie: (ile osobników o oczach białych i zredukowanych skrzydłach?)
więc tak: jest to dziedziczenie sprzężone, więc krzyżuję:
każde Dr, DR, dR i dr (od mamy") z dr (od taty"). Wskutek tego otrzymują: Ddrr, DdRr, ddRr i ddrr.
Genotypy DdRr to genotyp matki (), ddrr to genotyp taty", a Ddrr oraz ddRr to mieszańce. Częstość c.o. to 15% więc razem genotypów Ddrr i ddRr powinno być 15%.
Jak to teraz odnieść do tego ile mam otrzymać ddrr (chyba 7,5%, bo odp. brzmi 150 osobników na 2000 wszystkich).
2. Masa owoców pewnej odmiany dyni jest warunkowana trzema genami. Potrójna homozygota recesywna - owoce o masie 1,5 kg, potrójna homozygota dominująca - owoce o masie 3 kg. Dokonano krzyżówki potrójnej homozygoty recesywnej z potrójną homozygotą dominującą. Jaka będzie masa owoców w F1 , a jakie owoce będą najliczniejsze w F2?
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Antygeny układu ABO na erytocytach to glikoproteiny prawda? W zbiorze zadań testowych twierdzą, że cukry
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
[at]
1. Krzyżując osobniki o gametach dR i Dr z osobnikami o gametach dr otrzymamy niezrekombinowane osobniki o genotypach ddRr i Ddrr stanowiące 85% wszystkich osobników potomnych. Pozostałe 15 % będą stanowiły rekombinanty powstałe w wyniku krzyżówki gamet dr i DR z gametami dr. Organizmy o genotypie ddrr to organizmy o oczach białych i zredukowanych skrzydłach(stanowią one połowę z 15 % czyli 7,5%), a więc 7,5% z 2000= 150
2. W wyniku krzyżówki potrójnej homozygoty dominującej z potrójną homozygotą recesywną otrzymamy w pokoleniu F1 same potrójne heterozygoty, których masa będzie masą pośrednią między 1,5kg a 3 kg i będzie wynosiła 2,25 kg. Pokolenie F1 będzie wytwarząć gamety o 3, 2, 1 lub 0 alleli dominujących. Pośród gamet najwięcej będą stanowić gamety o 1 lub 2 allelach dominujących (możesz sobie to sprawdzić krzyżówką). Badając najliczniejszy fenotyp pokolenia F2 należy więc skrzyżować gamety z 2 allelami dominującymi i z 1 allelem dominującym, w efekcie otrzymamy 3 allele dominujące, a masa owoców pokolenia F2 będzie taka sama jak masa owoców pokolenia F1.
1. Krzyżując osobniki o gametach dR i Dr z osobnikami o gametach dr otrzymamy niezrekombinowane osobniki o genotypach ddRr i Ddrr stanowiące 85% wszystkich osobników potomnych. Pozostałe 15 % będą stanowiły rekombinanty powstałe w wyniku krzyżówki gamet dr i DR z gametami dr. Organizmy o genotypie ddrr to organizmy o oczach białych i zredukowanych skrzydłach(stanowią one połowę z 15 % czyli 7,5%), a więc 7,5% z 2000= 150
2. W wyniku krzyżówki potrójnej homozygoty dominującej z potrójną homozygotą recesywną otrzymamy w pokoleniu F1 same potrójne heterozygoty, których masa będzie masą pośrednią między 1,5kg a 3 kg i będzie wynosiła 2,25 kg. Pokolenie F1 będzie wytwarząć gamety o 3, 2, 1 lub 0 alleli dominujących. Pośród gamet najwięcej będą stanowić gamety o 1 lub 2 allelach dominujących (możesz sobie to sprawdzić krzyżówką). Badając najliczniejszy fenotyp pokolenia F2 należy więc skrzyżować gamety z 2 allelami dominującymi i z 1 allelem dominującym, w efekcie otrzymamy 3 allele dominujące, a masa owoców pokolenia F2 będzie taka sama jak masa owoców pokolenia F1.
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
Siemka. Moglibyście polecić jakąś bardziej zaawansowaną książkę z cytologii?
Re: Olimpiada Biologiczna - pytania i wątpliwości
[at]
Nie wiem czy jest po polsku, ale ja mam w pdfie
"Molecular biology of the cell Albertsa, i tam jest temat dość wyczerpany (1600 stron). Jest na chomikuj chyba? nie jestem pewny.
A ja potrzebuję pomocy też z książką - gdzie mogę naprawdę dużo dowiedzieć się o drożdżach? Bo zdecydowałem że piszę o nich pracę badawczą, ale moja (dość dramatycznie) wymagająca nauczycielka z biologii kazała mi się dowiedzieć wszystkiego co mogę na ich temat, zanim zacznę cokolwiek pisać/eksperymentować.
Bardzo ogólnie mówiąc, chodzi mi o to jak drożdże rozkładają monosacharydy i jak oddychają/fermentują
Nie wiem czy jest po polsku, ale ja mam w pdfie
"Molecular biology of the cell Albertsa, i tam jest temat dość wyczerpany (1600 stron). Jest na chomikuj chyba? nie jestem pewny.
A ja potrzebuję pomocy też z książką - gdzie mogę naprawdę dużo dowiedzieć się o drożdżach? Bo zdecydowałem że piszę o nich pracę badawczą, ale moja (dość dramatycznie) wymagająca nauczycielka z biologii kazała mi się dowiedzieć wszystkiego co mogę na ich temat, zanim zacznę cokolwiek pisać/eksperymentować.
Bardzo ogólnie mówiąc, chodzi mi o to jak drożdże rozkładają monosacharydy i jak oddychają/fermentują
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 3 Odpowiedzi
- 25790 Odsłony
-
Ostatni post autor: Sayto+
3 lis 2021, o 09:59
-
- 36 Odpowiedzi
- 72452 Odsłony
-
Ostatni post autor: PawelGrzes
9 kwie 2019, o 16:52
-
-
olimpiada biologiczna , II etap w styczniu
autor: lifeislove » 19 lis 2015, o 15:30 » w Olimpiady Biologiczne - 7 Odpowiedzi
- 27170 Odsłony
-
Ostatni post autor: wojtek0011
20 lis 2015, o 19:55
-
-
- 2 Odpowiedzi
- 16837 Odsłony
-
Ostatni post autor: Alkor
26 lis 2016, o 20:06
-
- 0 Odpowiedzi
- 6940 Odsłony
-
Ostatni post autor: malinowy
7 lip 2015, o 10:57
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości