Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
- Smile_Forever
- Posty: 1239
- Rejestracja: 17 sty 2013, o 18:41
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Dobrze, że miałeś tam wodę pod ręką, dobrze, że to był zlew
Nie wiem, co tam masz w szkole, to napiszę Ci, z czego ja korzystałam a Ty sobie dokupisz najwyżej te, których nie będziesz miał . Kwas solny, siarkowy, fosforowy, octowy, mrówkowy, mlekowy (z którego nie korzystałam zresztą), palmitynowy (fajnie się mydło robiło), KOH, NaOH, glicerynę, alkohol etylowy i izopropylowy, aldehyd octowy, wskaźniki (ja miałam akurat oranż metylowy, fenoloftaleinę i błękit tymolowy, wystarczyło mi), chlorek baru, chromu, wapnia, niklu, cynku, glinu (chlorki były najtańsze spośród soli tych metali ), jodek potasu, bromek sodu, siarczan (IV) sodu, tiosiarczan sodu (piszę jaka sól jakiego metalu, bo dobrze jest wybrać w sklepie najtańszą opcję). Miałam też różne soli miedzi (szkolne), octan ołowiu (bardziej polecam azotan, bo nie pachnie po zakwaszeniu i nie zdradza od razu jaki to związek, a ołów dobrze jest umieć identyfikować ). Poza tym polecam zaopatrzyć się w fosforany, mi ich bardzo brakowało
Nie wiem, co tam masz w szkole, to napiszę Ci, z czego ja korzystałam a Ty sobie dokupisz najwyżej te, których nie będziesz miał . Kwas solny, siarkowy, fosforowy, octowy, mrówkowy, mlekowy (z którego nie korzystałam zresztą), palmitynowy (fajnie się mydło robiło), KOH, NaOH, glicerynę, alkohol etylowy i izopropylowy, aldehyd octowy, wskaźniki (ja miałam akurat oranż metylowy, fenoloftaleinę i błękit tymolowy, wystarczyło mi), chlorek baru, chromu, wapnia, niklu, cynku, glinu (chlorki były najtańsze spośród soli tych metali ), jodek potasu, bromek sodu, siarczan (IV) sodu, tiosiarczan sodu (piszę jaka sól jakiego metalu, bo dobrze jest wybrać w sklepie najtańszą opcję). Miałam też różne soli miedzi (szkolne), octan ołowiu (bardziej polecam azotan, bo nie pachnie po zakwaszeniu i nie zdradza od razu jaki to związek, a ołów dobrze jest umieć identyfikować ). Poza tym polecam zaopatrzyć się w fosforany, mi ich bardzo brakowało
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Zrobię spis zaplecza i najwyżej dokupię :p
- Smile_Forever
- Posty: 1239
- Rejestracja: 17 sty 2013, o 18:41
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Tak będzie najlepiej Swoją drogą - ciekawe, jak tam dzisiaj część teoretyczna olchema
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
A są już zadania na stronie?
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Na facebooku Olchemu napisali że jutro wrzucą. Właśnie wróciłem z II etapu. Nie było źle. 3 zadania mniej więcej się pokrywały z częścią B z etapu wstępnego, ale były ujęte w inny sposób. Oczywiście znowu coś dowalili z biochemii. Tak jak na I była Amanityna. To teraz było otrzymywanie V-penicyliny z G-penicyliny.
I oczywiście jak zawsze kosmos w nieorganicznej. Był proszek do pieczenia NaHCO3 z regulatorem kwasowości Na2H2P2O7 i po wypiekaniu była przedziwna reakcja, że powstawał metafosforan sodu (większość ludzi myślała, w tym ja że po prostu kolejne protony w tym regulatorze kwasowości będą podstawiane)
Inne zadania to podobne jak B2 z etapu wstępnego, peptyd ( ulubiony typ zadań ) oraz Szacowanie maksymalnej temperatury mieszaniny reakcyjnej.
I oczywiście jak zawsze kosmos w nieorganicznej. Był proszek do pieczenia NaHCO3 z regulatorem kwasowości Na2H2P2O7 i po wypiekaniu była przedziwna reakcja, że powstawał metafosforan sodu (większość ludzi myślała, w tym ja że po prostu kolejne protony w tym regulatorze kwasowości będą podstawiane)
Inne zadania to podobne jak B2 z etapu wstępnego, peptyd ( ulubiony typ zadań ) oraz Szacowanie maksymalnej temperatury mieszaniny reakcyjnej.
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Metafosforan sodu? Jak dla mnie tam powstawało Na5P3O10 oraz Na3P3O9. Liczbowo pasuje idealnie, są to sole jonowe, a w dodatku ich aniony mają ciekawe struktury przestrzenne co tłumaczy to, że pytają o nie w ostatnim podpunkcie
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
no tak mi się wydaję. Kwas disforowy pod wpływem T rozkłada się do metafosforanu i wody. Sprawdzałem i się zgadzą zaw.% fosforu. a drugim związkiem moim zdaniem(nie jestem pewien) był Na3HP2O7.
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Kajmel nie był, ja też się na tym zadaniu przejechałem, ale jak obliczyłeś mole wydzielonej wody, to nie zostawało żadnego wodoru, powstał NaPO4 (Na2P2O6, Na3P3O9) i Na5P3O10
Wgl. czego się spodziewacie na jutrzejszym - 4H LABORATORIUM?
Wgl. czego się spodziewacie na jutrzejszym - 4H LABORATORIUM?
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
no nie wiem. Czyżby miało być tak łatwo że skrócili czas i zmniejszyli liczbę punktów do 30?
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Czas na pewno skrócili, bo o tym poinformowali nas dzisiaj organizatorzy, ale właśnie w czasie ostatniej 4h olimpiady było tylko 30 bądź 24 pkt, przyznam, że mi to na rękę.
- Smile_Forever
- Posty: 1239
- Rejestracja: 17 sty 2013, o 18:41
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Nawet nie wiedziałam, że skrócili czas laborek i liczbę punktów . Z teorii nadal 100 prawda? Czyli laborka ma mniejsze znaczenie niż zwykle . A powiedzcie mi: jak z fizycznej? Były równowagi między fazami? Bo ja je typowałam
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Nie wiadomo czy zmniejszyli pkt za laboratorium, na pewno czas.
Nie było faz, tylko temperatura płomienia. Przyznam, że sam byłem zaskoczony, bo na fazy się nastawiałem i obstawiam, że wypadłyby lepiej.
Nie było faz, tylko temperatura płomienia. Przyznam, że sam byłem zaskoczony, bo na fazy się nastawiałem i obstawiam, że wypadłyby lepiej.
Re: Olimpiada chemiczna- z czego się uczyć
Glikoproteina z fizycznej było coś związane z temperaturą płomienia z częsci B wstępnego. Też liczyłem na równowagi fazowe, bo zadania z termodynamiki za bardzo mi nie leżą. Tak teoria nadal 100. Ciekaw jestem trudności laborek, bo ostatnia 2 lata to były dosyć ciężkie moim zdaniem. Jedynie o co błagam to żeby nie dali jakichś kosmicznych organicznych związków
Nam też mówili o skróceniu czasu i zmniejszeniu liczby punktów.
A jak tam oceniacie peptyd? Dużo ludzi się pytało czy jedna masa molowa jest o 1 jednostkę za mała, a to był przecież ten C-końcowy amid. Ogólnie ciekawe zadanie, dużo nowych enzymów, ale podali co one robią.
Nam też mówili o skróceniu czasu i zmniejszeniu liczby punktów.
A jak tam oceniacie peptyd? Dużo ludzi się pytało czy jedna masa molowa jest o 1 jednostkę za mała, a to był przecież ten C-końcowy amid. Ogólnie ciekawe zadanie, dużo nowych enzymów, ale podali co one robią.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 2 Odpowiedzi
- 2179 Odsłony
-
Ostatni post autor: uwb
17 mar 2019, o 16:47
-
-
Bioinformatyka, technologia chemiczna lub inżynieria chemiczna na politechnice Śląskiej
autor: Pocapova » 27 mar 2020, o 23:37 » w Przewodnik po uczelniach przyrodniczych - 0 Odpowiedzi
- 16776 Odsłony
-
Ostatni post autor: Pocapova
27 mar 2020, o 23:37
-
-
-
Chemia,technologia chemiczna,inżyniera chemiczna i procesowa
autor: Ziemniak10 » 15 cze 2016, o 16:13 » w Przewodnik po uczelniach przyrodniczych - 1 Odpowiedzi
- 68077 Odsłony
-
Ostatni post autor: unemployed
26 sty 2023, o 21:07
-
-
-
Inżynieria chemiczna i procesowa czy technologia chemiczna?
autor: Vainnq » 17 sty 2018, o 13:18 » w Przewodnik po uczelniach przyrodniczych - 1 Odpowiedzi
- 39157 Odsłony
-
Ostatni post autor: eryk444
20 sty 2018, o 08:50
-
-
- 3 Odpowiedzi
- 25763 Odsłony
-
Ostatni post autor: Sayto+
3 lis 2021, o 09:59
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości