GABA pisze:Gdyby to było pH, to nie rosłyby dobrze na obu gatunkach gleb. Przecież oba mają szeroki zakres tolerancji na pH.
No nie wiem by może masz rację, w każdym razie mi się wydaje że jeden z gatunków ma zakres tolerancji przesunięty w kierunku zasadowego a drugi kwasowego. Przynajmniej ja się spotkałam z takim zadaniem ale nie upieram się. Ale jak to wytłumaczy że na danym ph jedna wypierała drugą przytullę a na innym na odwrót? To jest kłopot wyjaśni jeśli czynnikiem jest konkurencja.
Jeśli czynnikiem byłoby pH, to zaprzeczeniem tego byłoby drugie zadanie, w którym piszemy, że mają szeroki zakres. Poza tym we wstępie nie bez powodu podkreślono, że są czynniki biotyczne i abiotyczne.
ja też mam jak Ty pH gleby pomyślałem że konkurencja to od razu się rzuca na oczy i pewnie będzie ph i wpisałem że to ph na edulandii i onecie też jes ph ale gdyby się tak zastanowić to rzeczywiście powiina być to konkurencja jako czynnik biotyczny
"a) Na podstawie tekstu podaj czynnik ograniczający, który spowodował zawężenie nisz ekologicznych dwóch gatunków przytulii uprawianych na wspólnym stanowisku.
Odpowiedź: odczyn gleby
To jest nielogiczne.
Skoro oba mają szeroki zakres tolerancji na odczyn gleby to jak jej pH mogło zawęzić ich nisze ekologiczne?
tom_ek pisze:ja też mam jak Ty pH gleby pomyślałem że konkurencja to od razu się rzuca na oczy i pewnie będzie ph i wpisałem że to ph na edulandii i onecie też jes ph ale gdyby się tak zastanowić to rzeczywiście powiina być to konkurencja jako czynnik biotyczny
być może ale przecież abiotyczny też można było podać, a konkurencją nie da się wytłumaczyć ze jeden gatunek wypierał drugi na odczynie zasadowym a na kwasowym na odwrót, gdyby to była konkurencja to obydwa by nie rosły na tym i na tym, chyba że mi ktoś poda na to argument no nic pozostało czekać na klucz
no to może dałoby się rozgryźć i zobaczymy kto ma rację ale to z wentylacją płuc było dwuznaczne i moim zdaniem powinni uznawać obie odpowiedzi i z przepływem powietrza i z mięśniami, tak samo jak w przypadku zdania o mechanizmach obronnych
pH samo w sobie nie ograniczało tych gatunków. dopiero w wyniku konkurencji doszło do zawężenia nisz ekologicznych, gdzie kryterium stało się pH gleby.
Parę słów ode mnie. W tym roku poprawiałam maturę. Myślę, że była bardziej normalna niż w tamtym roku choć i tak była specyficzna. Matury z dawnych lat były bardziej na wiedzę, zeszłoroczny i tegoroczny arkusz pokazał coś innego. Być może przez parę lat pozostanie taka forma na czytanie i wyciąganie wniosków z obrazka". I nikt z Nas tego nie zmieni. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że wiele zależy od szczęścia czy tez dyspozycji dnia. Pamiętam jak w tamtym roku wielu forumowiczów lamentowało, że dostaną 50-60 % (bo tyle sobie wyliczyli z odpowiedzi z internetu) a 30 czerwca pojawiły się komentarze typu mam 80 %, nie spodziewałam się tego, jest super!". Drodzy forumowicze, pozostaje nam jedynie czekać na wyniki i mieć dobrą nadzieję, że wszystko będzie OK i każdy dostanie się na wymarzone studia. Myślę, że dalsze rozbrajanie odpowiedzi do zadań i tak już nic nie zmieni. Bóg raczy wiedzieć co będzie zamieszczone w kluczu ( i pewnie nie jeden z nas będzie w wielkim szoku po opublikowaniu klucza CKE).
Teraz życzę powodzenia na chemii i pozostałych Waszych egzaminach
Zadanie z pH i roślinkami było bardzo dobrym zadaniem maturalnym moim zdaniem. Zgoła proste, wymagało zarówno wiedzy jak i pomyślunku - te 2 elementy powinny występować nierozłącznie w każdym zadaniu na maturze - tymczasem najczęściej jest tak, że są osobno ^^
Odp.: konkurencja
Wyjaśnienie: Lith.
Co do porównania jednego oddychania z drugim, pisałem o tym w innym temacie - ja odniósłbym się do rurkowatej budowy płuc oraz podwójnego oddychania u ptaków - żadne mięśnie nie nasunęły mi się na myśl. Poza tym dali na takie rozpisywanie się za dużo miejsca, natomiast matura ma najczęściej taką formę, że za każde zdanie cykamy 1 pkt. Tutaj tymczasem musielibyśmy pisać 4 argumenty - a za zadanie są tylko 2 pkt. Lipa.
Co do przewidywanych progów - Stalowy obstawia 1-2 punkty, bo rocznik matury 2009 z anormalnie wysokimi punktami został zjedzony przez maturę 2010 i matura 2011 ma mniejszą konkurencję wśród starszaków.
czyli zadanie z roślinkami jest już rozkminione i nie ma co do tego wątpliwości Jak sobie sprawdzam te odpowiedzi i arkusz to mam coraz więcej wątpliwości co do każdego zadania a funkcją plemnika jest zapłodnienie komórki jajowej czy przekazanie połowy materiału genetycznego ? czy to jest to samo ?