gaz doskonały w przemianie izobarycznej

Z gr. φύσις (przyroda) - nauka o przyrodzie w najszerszym znaczeniu tego słowa. Fizyka w szkole, fizyka na studiach. Zadania domowe z fizyki. Doświadczenia fizyczne.
kofeina
Posty: 65
Rejestracja: 7 lis 2009, o 22:10

gaz doskonały w przemianie izobarycznej

Post autor: kofeina »

Mam takie dane dla przemiany gazy doskonałego procesie izobarycznym:
dU= 7479 J
dT= 300 K
R=8,31 J/mol*K
i mam obliczyć liczbę moli,
totalnie nie znam się na fizyce ale skleciłam coś takiego bo mi to pasowało wybaczcie żółtodziobowi :
a więc.
dU= n*Cp*T
Cp=i+2/2 *R
więc
7479 J=n*3+2/3 *8,31*300

po wykonaniu obliczeń wyszło n=1,2 mol

tylko pierwsza kwestia to to że nie pisze w zadaniu że to jest gaz jednoatomowy, nie wiem czy mogę sobie tak przyjąć
i skąd się wyprowadza ten wzór.co jest jego źródłem

a drugie (pseudo)zadanie brzmi:
W=? Dla 2 moli gazu 2 atomowego, przemiana izobaryczna deltaT=60K p=1000 hPa

Czy można to obliczyć tak że:
dW=dU=p*V=n*R*T
czyli dW=N*R*T

tylko po co wtedy podawana jest wartość ciśnienie :-/





Byłabym wdzięczna za oświecenie mojego ciemnego umysłu
Chromosom
Posty: 104
Rejestracja: 22 sty 2012, o 15:18

Re: gaz doskonały w przemianie izobarycznej

Post autor: Chromosom »

Symbolika nie jest poprawna ponieważ litera d oznacza różniczkę, natomiast w tym zadaniu przyrost jest skończony.

Niestety, przy braku danych na temat liczby stopni swobody gazu, wykonanie obliczeń nie jest możliwe. Zadanie jest błędnie sformułowane.

O jakim wzorze mówisz?

Jeśli chodzi o drugie zadanie, wzór dU=dW nie jest poprawny. Po pierwsze, jak już mówiłem, litera d oznacza rożniczkę, nie przyrost skończony. Po drugie, zależność ta obowiązuje w przemianie adiabatycznej, nie zaś izobarycznej. W tym przypadku wystarczy skorzystać z równania Clapeyrona w celu obliczenia objętości początkowej oraz końcowej, a następnie obliczyć odpowiednią całkę, sprowadzającą się do zależności W=pV.

Niestety brak LaTeX-a.
kofeina
Posty: 65