Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Awatar użytkownika
luk
Posty: 250
Rejestracja: 7 cze 2010, o 13:04

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: luk »

Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).
mis koala
Posty: 4277
Rejestracja: 16 kwie 2012, o 18:27

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: mis koala »

A ja mam pytanie odnośnie układu nerwowego

Dlaczego mózg na 5 dni przed maturą nie funkcjonuje tak jak powinien?

Przykładowe odpowiedzi:
- bo ma już dośc nauki
- bo już mu się znudziła biologia chemia i fizyka
- bo się uzależnił od myślenia, a teraz jest na odwyku
Awatar użytkownika
luk
Posty: 250
Rejestracja: 7 cze 2010, o 13:04

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: luk »

hmm no nie jestem pewien ale strzelam że to będzie jednak :
- bo wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe (bo ja jak zwykle nie strzelam w klucz )
mlotek
Posty: 60
Rejestracja: 21 sty 2010, o 09:08

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: mlotek »

Witam! Mam problem z tymi zadaniami z genetyki. Rozumiem krzyżówki , ale mam kłopot z tymi rekombinantami.

Zadanie z matury:
Ziarniaki kukurydzy mogą różnić się między sobą barwą i powierzchnią, przy czym obecność zabarwienia nasion jest cechą dominującą w stosunku do braku barwy, a gładka powierzchnia dominuje nad pomarszczoną. Geny warunkujące obydwie cechy znajdują się na jednym chromosomie. Poniżej przedstawiono wyniki krzyżówki pomiędzy podwójnie heterozygotycznymi roślinami o nasionach barwnych i gładkich a roślinami o nasionach bezbarwnych i pomarszczonych. barwne, gładkie × bezbarwne, pomarszczone
AaBb aabb
Na podstawie przedstawionych danych dotyczących potomstwa podaj w jednostkach mapowych odległość pomiędzy parą genów A i B na chromosomie.
Z krzyżówki wynika, że
AaBb 48,2% osobników
aabb 48,2% osobników
Aabb 1,8% osobników
aaBb 1,8% osobników
Wiem, że jest 3,6j.m. ponieważ rekominanty powstają po crossing over, czyli wymieszane cechy np. gładkie z bezbarwnymi itd. lecz w innym zadaniu jest inaczej i nie wiem dlaczego.

np.
Osobniki o genotypie AaBb skrzyżowano z osobnikami o genotypie aabb. Sprawdzono genotypy u tysiąca osobników i uzyskano wyniki: Aabb-474 aaBb-480 AaBb-20 aabb-26
a) nazwij rodzaj wykonanej krzyżówki
b) ocen czy badane loci genowe są sprzężone (jeśli tak to w jakim okładzie)
c) wskaż które z gamet sa typu rodzicielskiego a które zrekombinowane
d) wskaz wśród potomstwa osobniki typu rodzicielskiego i rekombinanty
e) określ jaki jest % rekombinacji miedzy badanymi loci
W odpowiedziach jest:
) rodzaj krzyżówki testowa
b)tak, A jest sprzężone z b oraz a z B
c) typu rodzicielskiego: Ab, aB
zrekombinowane: AB, ab
d) osobniki typu rodzicielskiego: Aabb, aaBb
zrekombinowane: AaBb, aabb na odwrót
e) wszystkich osobnikow jest 1000 a rekombinantow 20+26= 46
46/1000 * 100%= 4,6%
I nie wiem dlaczego te są rekombinantami: AaBb-20 aabb-26
Czy to zależy od ilości osobników?
Jak się tworzy też krzyżówki w liczniku, bo nie mogę nigdzie znaleźć dobrej definicji. Dziękuje bardzo za wskazówki

W razie co to nie było żadnego pytania
Awatar użytkownika
Wendigo
Posty: 1213
Rejestracja: 9 mar 2012, o 11:37

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Wendigo »

Przemeqq pisze:neutrofile - stanowią pierwszą barierę odpornościową
- bronią przed wieloma antygenami, bo mają w sobie liczne lizosomy.
Prędzej przed patogenami.
Awatar użytkownika
eMeS
Posty: 233
Rejestracja: 8 kwie 2012, o 22:12

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: eMeS »

A monocyty przypadkiem też nie są od fagocytozy?

mlotek, rekombinanty to te, które uległy crossing-over
kerq
Posty: 114
Rejestracja: 26 lut 2012, o 14:23

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: kerq »

easy :
Azotobacter utlenia substancje org gleby przy udziale tlenu atmosferycznego. czesc uzyskanej energii zuzywa do wiazania i redukcji azotu czasteczkowego. zredukowany azot zostaje wbudowany w bialka itp. Clostridium przeprowadza fermentacje masłową. rowniez zuzywa czesc energi do wiazania i redukcji wolnego azotu :

ustal , które bakterie azotobackter czy clostridium wiążą wieksze ilosci azotu atmosferycznego. uzasadnij swoj wybor.
Awatar użytkownika
luk
Posty: 250
Rejestracja: 7 cze 2010, o 13:04

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: luk »

Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).

+dodatkowo: Które mutacje punktowe mogą zmienić ramkę odczytu i kiedy to może mieć miejsce?
smardz
Posty: 115
Rejestracja: 12 sty 2011, o 19:32

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: smardz »

luk pisze:Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).

+dodatkowo: Które mutacje punktowe mogą zmienić ramkę odczytu i kiedy to może mieć miejsce?

Dodatek- Insercja (wstawienie pary/kilku par nukleotydów) i Delecja (wycięcie pary/ kilku par nukleotydów)
mlotek
Posty: 60
Rejestracja: 21 sty 2010, o 09:08

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: mlotek »

eMeS pisze:A monocyty przypadkiem też nie są od fagocytozy?

mlotek, rekombinanty to te, które uległy crossing-over
Dzięki, ale akurat to wiem . Tylko chodzi mi oto,że nie wiem kiedy są te rekombinanty w zadaniu, bo na maturze było że Aabb i aaBb to po crossing over, a w drugim zadaniu, że AaBb i aabb po crossing. Dlatego nie wiem od czego to zależy.Mnie uczono, że wymieszane są cechy,ale w drugim zadaniu rekombinanty mają te same cechy co org. macierzysty. Wytłumaczy ktoś? Czy to zależy od tego ile osobników powstaje? Jeśli najmniej to są zrekombinowane? Czy jak?
Proszę o pomoc. Dziękuję
Awatar użytkownika
Wendigo
Posty: 1213
Rejestracja: 9 mar 2012, o 11:37

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Wendigo »

smardz pisze:Dodatek- Insercja (wstawienie pary/kilku par nukleotydów) i Delecja (wycięcie pary/ kilku par nukleotydów)
Nie każda insercja i nie każda delecja prowadzi do przesunięcia ramki odczytu.

mlotek,

Przede wszystkim poznaje się po ilości rekombinantów (% całości)
Awatar użytkownika
eMeS
Posty: 233
Rejestracja: 8 kwie 2012, o 22:12

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: eMeS »

mlotek, oba zadania roznia sie tym, ze sa rozne pary genow sprzezonych. W 1 jest A z B oraz a z b, a w 2 A z b oraz a z B.

Wendigo, masz na mysli wszystkie (ilosciowo zmutowane pary) oprocz podzielnych przez 3?
Awatar użytkownika
luk
Posty: 250
Rejestracja: 7 cze 2010, o 13:04

Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: luk »

chodzi o to że każda delecja lub insercja (usuniętych bądź wstawionych) nukleotydów które nie są wielokrotnością 3 prowadzi do zmiany ramki odczytu.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości