Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
A ja mam pytanie odnośnie układu nerwowego
Dlaczego mózg na 5 dni przed maturą nie funkcjonuje tak jak powinien?
Przykładowe odpowiedzi:
- bo ma już dośc nauki
- bo już mu się znudziła biologia chemia i fizyka
- bo się uzależnił od myślenia, a teraz jest na odwyku
Dlaczego mózg na 5 dni przed maturą nie funkcjonuje tak jak powinien?
Przykładowe odpowiedzi:
- bo ma już dośc nauki
- bo już mu się znudziła biologia chemia i fizyka
- bo się uzależnił od myślenia, a teraz jest na odwyku
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
hmm no nie jestem pewien ale strzelam że to będzie jednak :
- bo wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe (bo ja jak zwykle nie strzelam w klucz )
- bo wszystkie powyższe odpowiedzi są prawidłowe (bo ja jak zwykle nie strzelam w klucz )
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Witam! Mam problem z tymi zadaniami z genetyki. Rozumiem krzyżówki , ale mam kłopot z tymi rekombinantami.
Zadanie z matury:
Ziarniaki kukurydzy mogą różnić się między sobą barwą i powierzchnią, przy czym obecność zabarwienia nasion jest cechą dominującą w stosunku do braku barwy, a gładka powierzchnia dominuje nad pomarszczoną. Geny warunkujące obydwie cechy znajdują się na jednym chromosomie. Poniżej przedstawiono wyniki krzyżówki pomiędzy podwójnie heterozygotycznymi roślinami o nasionach barwnych i gładkich a roślinami o nasionach bezbarwnych i pomarszczonych. barwne, gładkie × bezbarwne, pomarszczone
AaBb aabb
Na podstawie przedstawionych danych dotyczących potomstwa podaj w jednostkach mapowych odległość pomiędzy parą genów A i B na chromosomie.
Z krzyżówki wynika, że
AaBb 48,2% osobników
aabb 48,2% osobników
Aabb 1,8% osobników
aaBb 1,8% osobników
Wiem, że jest 3,6j.m. ponieważ rekominanty powstają po crossing over, czyli wymieszane cechy np. gładkie z bezbarwnymi itd. lecz w innym zadaniu jest inaczej i nie wiem dlaczego.
np.
Osobniki o genotypie AaBb skrzyżowano z osobnikami o genotypie aabb. Sprawdzono genotypy u tysiąca osobników i uzyskano wyniki: Aabb-474 aaBb-480 AaBb-20 aabb-26
a) nazwij rodzaj wykonanej krzyżówki
b) ocen czy badane loci genowe są sprzężone (jeśli tak to w jakim okładzie)
c) wskaż które z gamet sa typu rodzicielskiego a które zrekombinowane
d) wskaz wśród potomstwa osobniki typu rodzicielskiego i rekombinanty
e) określ jaki jest % rekombinacji miedzy badanymi loci
W odpowiedziach jest:
) rodzaj krzyżówki testowa
b)tak, A jest sprzężone z b oraz a z B
c) typu rodzicielskiego: Ab, aB
zrekombinowane: AB, ab
d) osobniki typu rodzicielskiego: Aabb, aaBb
zrekombinowane: AaBb, aabb na odwrót
e) wszystkich osobnikow jest 1000 a rekombinantow 20+26= 46
46/1000 * 100%= 4,6%
I nie wiem dlaczego te są rekombinantami: AaBb-20 aabb-26
Czy to zależy od ilości osobników?
Jak się tworzy też krzyżówki w liczniku, bo nie mogę nigdzie znaleźć dobrej definicji. Dziękuje bardzo za wskazówki
W razie co to nie było żadnego pytania
Zadanie z matury:
Ziarniaki kukurydzy mogą różnić się między sobą barwą i powierzchnią, przy czym obecność zabarwienia nasion jest cechą dominującą w stosunku do braku barwy, a gładka powierzchnia dominuje nad pomarszczoną. Geny warunkujące obydwie cechy znajdują się na jednym chromosomie. Poniżej przedstawiono wyniki krzyżówki pomiędzy podwójnie heterozygotycznymi roślinami o nasionach barwnych i gładkich a roślinami o nasionach bezbarwnych i pomarszczonych. barwne, gładkie × bezbarwne, pomarszczone
AaBb aabb
Na podstawie przedstawionych danych dotyczących potomstwa podaj w jednostkach mapowych odległość pomiędzy parą genów A i B na chromosomie.
Z krzyżówki wynika, że
AaBb 48,2% osobników
aabb 48,2% osobników
Aabb 1,8% osobników
aaBb 1,8% osobników
Wiem, że jest 3,6j.m. ponieważ rekominanty powstają po crossing over, czyli wymieszane cechy np. gładkie z bezbarwnymi itd. lecz w innym zadaniu jest inaczej i nie wiem dlaczego.
np.
Osobniki o genotypie AaBb skrzyżowano z osobnikami o genotypie aabb. Sprawdzono genotypy u tysiąca osobników i uzyskano wyniki: Aabb-474 aaBb-480 AaBb-20 aabb-26
a) nazwij rodzaj wykonanej krzyżówki
b) ocen czy badane loci genowe są sprzężone (jeśli tak to w jakim okładzie)
c) wskaż które z gamet sa typu rodzicielskiego a które zrekombinowane
d) wskaz wśród potomstwa osobniki typu rodzicielskiego i rekombinanty
e) określ jaki jest % rekombinacji miedzy badanymi loci
W odpowiedziach jest:
) rodzaj krzyżówki testowa
b)tak, A jest sprzężone z b oraz a z B
c) typu rodzicielskiego: Ab, aB
zrekombinowane: AB, ab
d) osobniki typu rodzicielskiego: Aabb, aaBb
zrekombinowane: AaBb, aabb na odwrót
e) wszystkich osobnikow jest 1000 a rekombinantow 20+26= 46
46/1000 * 100%= 4,6%
I nie wiem dlaczego te są rekombinantami: AaBb-20 aabb-26
Czy to zależy od ilości osobników?
Jak się tworzy też krzyżówki w liczniku, bo nie mogę nigdzie znaleźć dobrej definicji. Dziękuje bardzo za wskazówki
W razie co to nie było żadnego pytania
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Prędzej przed patogenami.Przemeqq pisze:neutrofile - stanowią pierwszą barierę odpornościową
- bronią przed wieloma antygenami, bo mają w sobie liczne lizosomy.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
A monocyty przypadkiem też nie są od fagocytozy?
mlotek, rekombinanty to te, które uległy crossing-over
mlotek, rekombinanty to te, które uległy crossing-over
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
easy :
Azotobacter utlenia substancje org gleby przy udziale tlenu atmosferycznego. czesc uzyskanej energii zuzywa do wiazania i redukcji azotu czasteczkowego. zredukowany azot zostaje wbudowany w bialka itp. Clostridium przeprowadza fermentacje masłową. rowniez zuzywa czesc energi do wiazania i redukcji wolnego azotu :
ustal , które bakterie azotobackter czy clostridium wiążą wieksze ilosci azotu atmosferycznego. uzasadnij swoj wybor.
Azotobacter utlenia substancje org gleby przy udziale tlenu atmosferycznego. czesc uzyskanej energii zuzywa do wiazania i redukcji azotu czasteczkowego. zredukowany azot zostaje wbudowany w bialka itp. Clostridium przeprowadza fermentacje masłową. rowniez zuzywa czesc energi do wiazania i redukcji wolnego azotu :
ustal , które bakterie azotobackter czy clostridium wiążą wieksze ilosci azotu atmosferycznego. uzasadnij swoj wybor.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).
+dodatkowo: Które mutacje punktowe mogą zmienić ramkę odczytu i kiedy to może mieć miejsce?
+dodatkowo: Które mutacje punktowe mogą zmienić ramkę odczytu i kiedy to może mieć miejsce?
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
luk pisze:Pytanie: Opisać jaki wpływ na widzenie ma obecność pręcików i czopków w oku człowieka (jaka barwa, barwnik itp).
+dodatkowo: Które mutacje punktowe mogą zmienić ramkę odczytu i kiedy to może mieć miejsce?
Dodatek- Insercja (wstawienie pary/kilku par nukleotydów) i Delecja (wycięcie pary/ kilku par nukleotydów)
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Dzięki, ale akurat to wiem . Tylko chodzi mi oto,że nie wiem kiedy są te rekombinanty w zadaniu, bo na maturze było że Aabb i aaBb to po crossing over, a w drugim zadaniu, że AaBb i aabb po crossing. Dlatego nie wiem od czego to zależy.Mnie uczono, że wymieszane są cechy,ale w drugim zadaniu rekombinanty mają te same cechy co org. macierzysty. Wytłumaczy ktoś? Czy to zależy od tego ile osobników powstaje? Jeśli najmniej to są zrekombinowane? Czy jak?eMeS pisze:A monocyty przypadkiem też nie są od fagocytozy?
mlotek, rekombinanty to te, które uległy crossing-over
Proszę o pomoc. Dziękuję
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Nie każda insercja i nie każda delecja prowadzi do przesunięcia ramki odczytu.smardz pisze:Dodatek- Insercja (wstawienie pary/kilku par nukleotydów) i Delecja (wycięcie pary/ kilku par nukleotydów)
mlotek,
Przede wszystkim poznaje się po ilości rekombinantów (% całości)
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
mlotek, oba zadania roznia sie tym, ze sa rozne pary genow sprzezonych. W 1 jest A z B oraz a z b, a w 2 A z b oraz a z B.
Wendigo, masz na mysli wszystkie (ilosciowo zmutowane pary) oprocz podzielnych przez 3?
Wendigo, masz na mysli wszystkie (ilosciowo zmutowane pary) oprocz podzielnych przez 3?
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
chodzi o to że każda delecja lub insercja (usuniętych bądź wstawionych) nukleotydów które nie są wielokrotnością 3 prowadzi do zmiany ramki odczytu.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 5642 Odsłony
-
Ostatni post autor: thegreentops
6 maja 2015, o 11:23
-
- 2 Odpowiedzi
- 1779 Odsłony
-
Ostatni post autor: cordis
5 maja 2014, o 20:22
-
-
zadania maturalne, fotosynteza, chemosynteza
autor: Asia09091996 » 10 cze 2014, o 09:31 » w Fizjologia roślin - 23 Odpowiedzi
- 17095 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
23 cze 2014, o 13:58
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 10266 Odsłony
-
Ostatni post autor: Penny+Lane
6 wrz 2019, o 17:40
-
-
Biologia zadania maturalne z błędami- dodaj!
autor: tchorz » 12 mar 2016, o 22:43 » w Matura z Biologii - 0 Odpowiedzi
- 2240 Odsłony
-
Ostatni post autor: tchorz
12 mar 2016, o 22:43
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 25 gości