Witam.
Rozwiązując zadania dotyczące doświadczeń, napotkałem na pewien problem w jednym z nich.
Treść zadania brzmi:
Badano reakcje ślimaka winniczka na bodźce chemiczne i mechaniczne. Przeprowadzono doświadczenie, w którym tego samego ślimaka kolejno dotykano pałeczką, watą nasączoną kwasem octowym i watą nasączoną roztworem sacharozy. Uzyskano następujące wyniki: na dotyk i kwas winniczek zareagował wciągnięciem ciała, natomiast zbliżał się do waty nasączonej roztworem cukru.
Należy sformułować hipotezę badawczą potwierdzoną wynikami powyższych obserwacji i jeden wniosek.
Model odpowiedzi proponuje takie rozwiązania:
Hipoteza: Ślimaki reagują zarówno na bodźce mechaniczne, jak i chemiczne.
Wniosek: Ślimak posiada narządy zmysłów: dotyku, smaku i węchu.
Ja natomiast odpowiedziałem w ten sposób:
Hipoteza: Ślimak wykazuje różne reakcje na poszczególne bodźce.
Wniosek: Ślimak wykazuje reakcję w kierunku roztworu cukru, gdyż cukier stanowi elementarny składnik jego pokarmu.
Czy moja hipoteza i wniosek są również poprawne? Wiem, że model odpowiedzi prezentuje jedynie przykład rozwiązania, nie jestem jednak pewien, czy w moim rozwiązaniu nie ma jakiegoś błędu, który wynikałby z niezrozumienia pojęcia hipotezy i wniosku?
Drugie pytanie jest bardziej ogólne. Jaka jest właściwie zależność między hipotezą a wnioskiem? Spotykałem się z rozwiązaniami, w których wniosek miał w zasadzie taką samą treść i jak hipoteza. Innym razem wniosek jest bardziej skonkretyzowany i dotyczy elementu doświadczenia i tłumaczy jakieś zjawisko. Z kolei w przypadku zadania ze ślimakiem wniosek wydaje się dość ogólny i odnosi się do powszechnej wiedzy biologicznej. Czasem też jest chyba łatwo pomylić wniosek z samą obserwacją/wynikiem doświadczenia.
Mógłby mi ktoś to wytłumaczyć? )
Hipoteza badawcza a wniosek
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Twoja hipoteza jest niepelna. Co to saposzczegolne bodzce"?
Odpowiedz jest niepelna. Sacharoza OK. A pozostale bodzce to co? Gdzies nalezaloby to ujac.
Hipoteze stawia sie przed dosiwadczeniami i probujesz ja udowodnic. Jest ona oparta na przypuszczeniach.
Wnioski zawieraja w sobie wyniki i obserwacje. Sa podsumowaniem doswiadczenia. Moga albo potwierdzac hipoteze, albo jej zaprzeczac, w zaleznosci od wynikow. Rowniez w wyniku doswiadczen moga wyjsc na jaw fakty, ktorych nie zakladala hipoteza. Jesli doswiadczenie jest prawidlowo przeprowadzone, wnioski sa dalej idace niz hipoteza i sa rowniez poparte faktami.
Odpowiedz jest niepelna. Sacharoza OK. A pozostale bodzce to co? Gdzies nalezaloby to ujac.
Hipoteze stawia sie przed dosiwadczeniami i probujesz ja udowodnic. Jest ona oparta na przypuszczeniach.
Wnioski zawieraja w sobie wyniki i obserwacje. Sa podsumowaniem doswiadczenia. Moga albo potwierdzac hipoteze, albo jej zaprzeczac, w zaleznosci od wynikow. Rowniez w wyniku doswiadczen moga wyjsc na jaw fakty, ktorych nie zakladala hipoteza. Jesli doswiadczenie jest prawidlowo przeprowadzone, wnioski sa dalej idace niz hipoteza i sa rowniez poparte faktami.
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Wedlug mnie Twoja odpowiedz jest dobra. Co do drugiego pytania to hipoteza brzmi tak samo jak wniosek wtedy gdy doswiadczenie potwierdza ze hipoteza byla sluszna. Gdy okaze sie ze byla bledna aby sformulowac wniosek zazwyczaj wystarczy lekko przeksztalcic hipoteze. Bardzo czesto wystarczy wstawic w odpowiednim miejscu slowonie
-
- Posty: 177
- Rejestracja: 7 maja 2007, o 20:56
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Savok, rozumiem, że zamiast pisaćposzczególne bodźce to mam to skonkretyzować? Ale czy to nie będzie wtedy już wniosek, a nie hipoteza?
W odpowiedzi napisałem o sacharozie, bo w zadaniu proszą o jeden wniosek. chyba że wniosek musi zawierać wszystkie elementy doświadczenia?
Nadal jednak nie rozumiem tych dysproporcji między wnioskiem a hipotezą. Dlaczego w niektórych zadaniach wniosek ma taką samą treść jak hipoteza, a w innych wniosek jest bardziej lub mniej skonkretyzowany? Wiem, że hipoteza to założenie, które może być zweryfikowane za pomocą jednego doświadczenia. Jednak trudno mi czasem ustalić zakres treści, jaką powinna zawierać hipoteza. czy musi zawierać jakąś ogólną prawidłowość, którą zakładam (np. zanieczyszczenia mają niekorzystny wpływ na rośliny) czy musi być konkretnie podporządkowana treści zadania (np. zanieszczyszczenia mają większy wpływ na drzewa iglaste, a mniejszy na liściaste w doświadczeniu na badanie wpływu zanieczyszczeń na oba typy roślin lub im większe stężenie zanieczyszczeń, tym gorszy ma to wpływ na rośliny w doświadczeniu na badanie zależności między stężeniem zanieczyszczeń a wpływem na rośliny). I jak potem do tego ustalić wniosek? Czy poprawnym wnioskiem będzie podanie ogólnej prawidłowości (tj. de facto powtórzenie treści hipotezy) czy wniosek musi dotyczyć konkretnie tego, co stało się w doświadczeniu? A może obie możliwości są dobre? A może obie są niepoprawne pod względem metodologicznym? p
Dziękuję w ogóle Wam za zainteresowanie moim problemem )
W odpowiedzi napisałem o sacharozie, bo w zadaniu proszą o jeden wniosek. chyba że wniosek musi zawierać wszystkie elementy doświadczenia?
Nadal jednak nie rozumiem tych dysproporcji między wnioskiem a hipotezą. Dlaczego w niektórych zadaniach wniosek ma taką samą treść jak hipoteza, a w innych wniosek jest bardziej lub mniej skonkretyzowany? Wiem, że hipoteza to założenie, które może być zweryfikowane za pomocą jednego doświadczenia. Jednak trudno mi czasem ustalić zakres treści, jaką powinna zawierać hipoteza. czy musi zawierać jakąś ogólną prawidłowość, którą zakładam (np. zanieczyszczenia mają niekorzystny wpływ na rośliny) czy musi być konkretnie podporządkowana treści zadania (np. zanieszczyszczenia mają większy wpływ na drzewa iglaste, a mniejszy na liściaste w doświadczeniu na badanie wpływu zanieczyszczeń na oba typy roślin lub im większe stężenie zanieczyszczeń, tym gorszy ma to wpływ na rośliny w doświadczeniu na badanie zależności między stężeniem zanieczyszczeń a wpływem na rośliny). I jak potem do tego ustalić wniosek? Czy poprawnym wnioskiem będzie podanie ogólnej prawidłowości (tj. de facto powtórzenie treści hipotezy) czy wniosek musi dotyczyć konkretnie tego, co stało się w doświadczeniu? A może obie możliwości są dobre? A może obie są niepoprawne pod względem metodologicznym? p
Dziękuję w ogóle Wam za zainteresowanie moim problemem )
- Medycyna Lwów
- Posty: 5874
- Rejestracja: 14 sty 2007, o 20:23
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
wg mnie dobrze odpowiedziałaś - hipoteza to tylko przypuszczenia, abstrahujac ze nie musi być wcale poprawna.Poszczególne bodzce - jest ok na amturze by zaliczyli, wymienijac je już bedzie wniosek.
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Hipoteza to to co można stwierdzic tzw.gołym okiem"(jak to że slimak reaguje na bodźce). To nie to samo co pytanie na które szukasz odpowiedzi, bo stawiasz ja na podstawie czegoś
W wyniku doświadcznia masz dojść poprzez zagłebienie się w sposób oddziaływania do wniosku. We wniosku uwzgledniasz mechanizmy które sa przyczynami takiego stanu rzeczy(Ślimak posiada określone narządy zmysłów)-jest ona głebsza bo uwzględnia przyczyny oprócz skutków.
Podobnie w chemii, tylko zmiast hipotezy masz obserwacje.
Hipoteze masz dobrą, a we wniosku nie ująłeś dlaczego to nastepuje, wiec nie wiem czy bym zaliczył- mogłes napisać coś o dotyku, kwasie i przyczynach dla których ślimak chowa ciało.
To jak z bezglowa żaba która się wkładało(kiedys na AM) do kwasu solnego-zeby potwierdzić, że siedliskiem odruchów obronnych jest rdzeń kregowy.
W wyniku doświadcznia masz dojść poprzez zagłebienie się w sposób oddziaływania do wniosku. We wniosku uwzgledniasz mechanizmy które sa przyczynami takiego stanu rzeczy(Ślimak posiada określone narządy zmysłów)-jest ona głebsza bo uwzględnia przyczyny oprócz skutków.
Podobnie w chemii, tylko zmiast hipotezy masz obserwacje.
Hipoteze masz dobrą, a we wniosku nie ująłeś dlaczego to nastepuje, wiec nie wiem czy bym zaliczył- mogłes napisać coś o dotyku, kwasie i przyczynach dla których ślimak chowa ciało.
To jak z bezglowa żaba która się wkładało(kiedys na AM) do kwasu solnego-zeby potwierdzić, że siedliskiem odruchów obronnych jest rdzeń kregowy.
-
- Posty: 177
- Rejestracja: 7 maja 2007, o 20:56
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Dziękuję za wyjaśnienie, mam nadzieję, że zrozumiałem ] W hipotezie nie mogę odnieść się do przyczyn tego stanu rzeczy, natomiast we wniosku powinienem określić przyczyny, popierając je wynikiem doświadczenia, tak? Gorzej tylko, gdy przyczyn jest wiele. :]
Być może metodologia w chemii jest podobna do tej biologicznej, ale jakoś ta chemiczna wydaje mi się logiczniejsza
Być może metodologia w chemii jest podobna do tej biologicznej, ale jakoś ta chemiczna wydaje mi się logiczniejsza
-
- Posty: 52
- Rejestracja: 22 lis 2008, o 22:22
Re: Hipoteza badawcza a wniosek
Czy wniosek może być powtórzeniem hipotezy? Odpowiedź na to pytanie tu nie padła, a jest mi bardzo potrzebna.
- Medycyna Lwów
- Posty: 5874
- Rejestracja: 14 sty 2007, o 20:23
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 9 Odpowiedzi
- 12141 Odsłony
-
Ostatni post autor: Adax82
31 sie 2016, o 23:11
-
- 0 Odpowiedzi
- 12267 Odsłony
-
Ostatni post autor: karczma96
13 lut 2015, o 16:13
-
- 0 Odpowiedzi
- 6870 Odsłony
-
Ostatni post autor: darth_maul
30 lip 2015, o 15:10
-
- 1 Odpowiedzi
- 3440 Odsłony
-
Ostatni post autor: pawelsl
25 paź 2014, o 23:13
-
- 0 Odpowiedzi
- 4728 Odsłony
-
Ostatni post autor: filon
28 lip 2019, o 13:02
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość