Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
zoo_, kwasowość względna wobec np. alkenów, więc może i by coś to dało, ale to chyba zbyt skomplikowane jak na maturalne warunki.
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 24 kwie 2013, o 18:45
Re: Problematyczne zadania
1. jeśli jest elektroliza np. wodnego roztworu nacl, to na anodzie wydziela się chlor i można go wykryć papierkiem jodoskrobiowym, który barwi się na fioletowo, skąd to zabarwienie? czy jest to spowodowane że wydzielający się chlor reaguje z anionami jodkowymi i powstaje jod, który barwi papierek?
2. czy na poziomie matury obowiązuje obliczanie nadpotencjałów wydzielania anodowego i katodowego itp.?
2. czy na poziomie matury obowiązuje obliczanie nadpotencjałów wydzielania anodowego i katodowego itp.?
Re: Problematyczne zadania
to zostaje sprawdzanie dwuetapowe: do obu związków wodór z katalizatorem Lindlara, a później woda bromowa. tam gdzie się odbarwi był alkin.
1.zabarwienie papierka bierze się z tego, że chlor ma właściwości utleniające. a papierek jodoskrobiowy służy do wyrywania utleniaczy - przez utlenienie I- do I2 i zabarwienie skrobi wchodzącej w skład papierka.
2. nadpotencjałów nie ma.
1.zabarwienie papierka bierze się z tego, że chlor ma właściwości utleniające. a papierek jodoskrobiowy służy do wyrywania utleniaczy - przez utlenienie I- do I2 i zabarwienie skrobi wchodzącej w skład papierka.
2. nadpotencjałów nie ma.
Re: Problematyczne zadania
Względem czego ? No ale w sumie Ka acetylenu to 10-25, a etenu 10-44, więc może faktycznie różnice w pH byłyby niezauważalne przy tak niskich stałych dysocjacji.Cechą odróżniającą alkiny od alkenów i alkanów jest dużo większa kwasowość atomu wodoru związanego z atomem węgla przy potrójnym wiązaniu. Oczywiście mowa tu o kwasowości względnej. W porównaniu na przykład z wodą alkiny okazują się słabszymi kwasami.
Ewentualnie acetylen ulega polimeryzacji do benzenu (który ma charakterystyczny zapach) w pewnych warunkach, ale nie wiem czy to dobra metoda rozróżnienia. p
Re: Problematyczne zadania
ale już but-2-ynu tym nie wykryjesz.
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 24 kwie 2013, o 18:45
Re: Problematyczne zadania
dzięki moorisett
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 24 kwie 2013, o 18:45
Re: Problematyczne zadania
jeszcze jedno pytanie, może trochę głupie. jeśli mam napisac np. reakcję fe z cuso4 to piszę dalej fe2(so4)3 + cu czy feso4 + cu? kiedy fe2+ a kiedy fe3+?
Re: Problematyczne zadania
W roztworach wodnych nie można wykrywać bardzo słabych kwasów/zasad jeśli orientacyjnie ich stała dysocjacji (pierwsza stała dysocjacji) jest mniejsza niż iloczyn jonowy wody (10^-14). A więc alkinów tak nie wykryjemy. Pozostaje wspomniane wytrącanie acetylenków miedzi lub srebra (ale to raczej bardziej akademicki sposób) lub maturalnie reakcja z wodą w środowisku H+/Hg2+ i odróżnianie powstających produktów
(ewentualnie miareczkowanie wodą bromową).
(ewentualnie miareczkowanie wodą bromową).
Re: Problematyczne zadania
o kurczątko, yeah, trafiłamadamantan pisze:maturalnie reakcja z wodą w środowisku H+/Hg2+ i odróżnianie powstających produktów
(ewentualnie miareczkowanie wodą bromową).
Re: Problematyczne zadania
Tak jak pisałem nie sięgajcie teraz po podręczniki akademicki bo sobie totalnie zburzycie posiadaną wiedzę. Na poziomie maturalnym do reakcji:moorisett pisze:mam prośbę - mógłbyś napisać jak przebiega rozkład kompleksów, bo mam już totalną wodę z mózgu - mój przedpotopowy bielański twierdzi, że da radę oddzielić z roztworu w formie kryształów, a dwa jako przykład daje K2Cr2O12 (gdzie lekko licząc chrom jest na 11)
K2Cr2O7 + H2O2
podchodzimy następująco:
Przede wszystkim zapominamy/nie wiemy nic o żadnych nadtlenochromianach. Dla nas jest dwuchromian(VI) który jest utleniaczem i H2O2, który przy takim osiłku/utleniaczu jak dwuchromian musi się zniżyć do poziomu i stać się reduktorem. Ok. No to jedziemy. Wiemy, że wszystko dzieje się pierwotnie w środowisku obojętnym:
Redukcja: Cr2O72- + 6e + 7H2O2 Cr3+ + 14OH-
No dobra ale wiemy że Cr3+ w towarzystwie OH- strąca się jako wodorotlenek (tlenek w żaden sposób tu nie może powstać!)
Więc:
Cr2O72- + 6e + 7H2O2 Cr(OH)3 + 8 OH- (na razie zostawiamy w takiej postaci)
Teraz utlenianie:
H2O2O2 + 2H+ +2e
Zestawiamy razem i mnożymy przez odpowiednie współczynniki:
Cr2O72- + 6e + 7H2O2 Cr(OH)3 + 8 OH- |*1
H2O2O2 + 2H+ +2e |*3
Cr2O72- + 7H2O + 3H2O22Cr(OH)3 + 8OH- + 6H+ + 3O2 / po prawej zobojętnianie i redukcja powstałej wody z tym po lewej:
Cr2O72- + H2O + 3H2O22Cr(OH)3 + 2OH- + 3O2
Widzimy, że podczas reakcji środowisko staje się coraz bardziej zasadowe a jak tak to amfoteryczny Cr(OH)3 będzie się nam roztwarzał. Czyli jeszcze ostatnia operacja do zrobienia - stworzenie po prawej kompleksu:
Cr2O72- + H2O + 3H2O22[Cr(OH)4]- + 3O2
I tym sposobem zbilansowaliśmy maturalnie wspomnianą reakcję.
Re: Problematyczne zadania
w przypadku wypierania metali zawsze niższy stopień utlenienia Fe. Fe(III) powstaje w wyniku dalszego utleniania Fe(II) przez silniejsze znacznie utleniacze, niż Cu(II), bo i potencjał układu Fe(III)/Fe(II) jest wyższy niż Cu/Cu(II), Fe(III) utlenia Cu do Cu(II), czyli w układziehometown22 pisze:jeszcze jedno pytanie, może trochę głupie. jeśli mam napisac np. reakcję fe z cuso4 to piszę dalej fe2(so4)3 + cu czy feso4 + cu? kiedy fe2+ a kiedy fe3+?
Fe2(so4)3 + Cu powstaje FeSO4 i CuSO4.
innymi słowy zajdzie reakcja w stronę przeciwną niżby to wynikało z wzajemnego wypierania się metali, z metalami o zmiennej wartościowości trzeba uważać i pamiętać, że szereg napięciowy metali jest tylko częścią szeregu półogniw redoks i nie należy tych rzeczy ze sobą mylić.
Re: Problematyczne zadania
Dla większości z Was mój problem wyda się banalny, aczkolwiek moją zmorą jest wskazanie najsilniejszego utleniacza lub reduktora. I tak wiedzę teoretyczną niby mam, tzn. utleniacz to substancja która z chęcią zabiera innym elektrony i z łatwością je przyjmuje, czyli im wyższy potencjał elektrodowy tym lepiej. Reduktory chętnie oddają elektrony i z trudnością je przyjmują. No dobra, niby rozumiem. Przechodzę do zadań i o ile do tego typu zadań potrafię ją zastosować : np. Dany jest zbiór metali i ich kationów - Cu, Cu2+, Ag, Ag+, Zn, Zn2+, Ni, Ni2 +, wskaż najsilniejszy utleniacz i reduktor, to widzę, że najchętniej elektrony odda Zn, bo ma najniższy potencjał elektrodowy i w ogóle ma jeszcze co oddać, czyli jest najsilniejszym reduktorem, a Ag+ jest najsilniejszym utleniaczem, bo mu brakuje tych elektronów i najbardziej ochoczo je przyjmie. Aczkolwiek już w innym typie zadań kompletnie się gubię, nie wiem co z czym brać, łączyć i mam kompletną sieczkę w głowie :
Danych jest kilka układów redoks i odpowiadające im potencjały standardowe:
Fe3+ + e- Fe2+ E = 0,77 V
Cl2 + 2e- 2Cl- E = 1,36 V
Br2 + 2e- 2Br- E = 1,08 V
I2 + 2e- 2I- E = 0,54 V
Wskaż :
1. Jony, które mogą być utlenione jonami zelaza (III)
2. Jony, które mogą zredukować chlor
3. Najsilniejszy reduktor
4. Najsilniejszy utleniacz
No i tutaj moja prośba : czy mógłby mi ktoś opisać swój tok myślenia rozwiązując to zadanie? Na co patrzy, jaki z tego wniosek itp. Może w ten sposób wreszcie przestanę się w tym gubić .
Danych jest kilka układów redoks i odpowiadające im potencjały standardowe:
Fe3+ + e- Fe2+ E = 0,77 V
Cl2 + 2e- 2Cl- E = 1,36 V
Br2 + 2e- 2Br- E = 1,08 V
I2 + 2e- 2I- E = 0,54 V
Wskaż :
1. Jony, które mogą być utlenione jonami zelaza (III)
2. Jony, które mogą zredukować chlor
3. Najsilniejszy reduktor
4. Najsilniejszy utleniacz
No i tutaj moja prośba : czy mógłby mi ktoś opisać swój tok myślenia rozwiązując to zadanie? Na co patrzy, jaki z tego wniosek itp. Może w ten sposób wreszcie przestanę się w tym gubić .
Re: Problematyczne zadania
Prosze o pomoc w tym zadaniu.
Do czterech probówek zawierających rozcieńczony kwas siarkowy (IV) wrzucono w warunkach normalnych kawałki metali: miedzi glinu i żelaza o masie 1g każdy. Oblicz, jakie objętości wodoru wydzieliły się w każdym z naczyń ?
Do czterech probówek zawierających rozcieńczony kwas siarkowy (IV) wrzucono w warunkach normalnych kawałki metali: miedzi glinu i żelaza o masie 1g każdy. Oblicz, jakie objętości wodoru wydzieliły się w każdym z naczyń ?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21462 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7165 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8517 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8831 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4616 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości