Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Awatar użytkownika
agnesd27
Posty: 313
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 13:39

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: agnesd27 »

dmnunited pisze:wiesz chodzi o to, że:
a) na maturze nikt pomylenia kolejności nie usprawiedliwia
b) takie, jak każde inne pytanie dot. biologii tej użytecznej na maturę jest dobre, może ktoś sobie powtórzy (nigdy za wiele) albo ktoś w końcu się nauczy.
Następnym razem upewnię się przed wrzuceniem odpowedzi I nie chcę się kłócić, bo jasne jest, że dobrze jest powtarzać wiedzę, a nóż się przyda, tylko dobrze też znaleźć do tego fajne zadanko, jak się da
BlueVelvet pisze:Sporowce to pierwotniaki pasożytnicze. (nie wiem czy o to chodziło?
Chodziło o to, że sporowce należą do grupy alweolatów. Zastanawiam się czy nie jest to przesadzone.

Wymień 3 przykłady dlaczego tworzone są organizmy transgeniczne.
-w celu przyspieszenia dojrzewnia owoców i warzyw,
- w celu zwiększenia walorów smakowych owoców i warzyw,
- w celu zapewnienia odporności na niedogodności atmosferyczne bądź w celu ochronienia plonów przed zniszczeniem przez owady.

Proces niszczenia powierzchni Ziemi przez wiatr, wodę i działalnośc człowieka nazywamy erozją.
Podaj 2 przykłady działalności człowieka, które mogłyby zapobiec zjawisku erozji.
BlueVelvet
Posty: 323
Rejestracja: 4 paź 2013, o 11:41

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: BlueVelvet »

agnesd27 pisze:Proces niszczenia powierzchni Ziemi przez wiatr, wodę i działalnośc człowieka nazywamy erozją.Podaj 2 przykłady działalności człowieka, które mogłyby zapobiec zjawisku erozji.

mechaniczne wyrównywanie zboczy
odprowadzanie nadmiaru wody ze zboczy umocnionymi korytami


Dopasuj podane określenia do odpowiadających im opisami:
1. gen
2. genotyp
3. fenotyp
4. allele
a) zespół cech fizycznych, uwarunkowanych genetycznie
b) odmiana tego samego genu
c) podstawowa jednostka dziedziczenia, zbudowana z odcinków DNA
d) wszystkie geny organizmu odziedziczone po rodzicach
abcdefuuck
Posty: 238
Rejestracja: 7 paź 2013, o 20:33

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: abcdefuuck »

Dopasuj podane określenia do odpowiadających im opisami:
1. gen - podstawowa jednostka dziedziczenia, zbudowana z odcinków DNA
2. genotyp - wszystkie geny organizmu odziedziczone po rodzicach
3. fenotyp - zespół cech fizycznych, uwarunkowanych genetycznie
4. allele - odmiana tego samego genu

Podaj cechy budowy wypławka wskazujące na adaptację do drapieżnego trybu życia.
Awatar użytkownika
agnesd27
Posty: 313
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 13:39

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: agnesd27 »

Podaj cechy budowy wypławka wskazujące na adaptację do drapieżnego trybu życia.

1. Obecność mięsistej gardzieli, która wysuwana na zewnątrz w postaci rękawa służy do polowania.
2. Dobrze wykształcone narządy zmysłów ( obecność receptorów chemicznych, dotykowych i prostych oczek) ułatwiające dostrzeżenie ofiary.

Zarówno aparaty szparkowe, jak i przetchliki służą do wymiany gazowej zachodzącej u rośliny. Podaj różnice między nimi.
Awatar użytkownika
chemik1212
Posty: 429
Rejestracja: 24 sty 2010, o 18:22

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: chemik1212 »

Aparaty szparkowe mają zdolność do regulacji swojego otwarcia w zależności od czynników środowiskowych i potrzeb rośliny a przetchlinki nie wykazują takiej zdolności. Aparaty szparkowe są zbudowane z żywych komórek a przetchlinki z martwych ( tkanki -korka )



Podaj objawy związane z nadczynnością i niedoczynnością szyszynki,(wyjaśnij schemat działania wpływu na dojrzewanie płciowe).
Awatar użytkownika
agnesd27
Posty: 313
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 13:39

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: agnesd27 »

Podaj objawy związane z nadczynnością i niedoczynnością szyszynki,(wyjaśnij schemat działania wpływu na dojrzewanie płciowe).

Nadczynność szyszynki jest związana z nadmiarem wytwarzanej melatoniny, co skutkuje szybszym dojrzewaniem, czego objawami może być: szybsze misiączkowanie dziewczynek, szybsze pojawianie się kobiecych kształtów, a u chłopców np. szybsze pojawianie się zarostu.
niedoczynność szyszynki skutkuje niedoborem wytwarzania melatoniny, przez co dojrzewanie (pojawianie się powyższych cech) jest spowolnione.

Wyjaśnij dlaczego maszki nazywane są organizmami pionierskimi.
daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: daavid17 »

agnesd27 pisze:Wyjaśnij dlaczego maszki nazywane są organizmami pionierskimi.
Ponieważ zasiedlają tereny wcześniej nie zajente przez inne organizmy np. powierzchnia skał.

W schorzeniu zwanym zespołem jelita drażliwego stosuje się leki które powodują spowolnienie ruchów jelita.

*Określ rodzaj neurotransmitera które działanie blokują leki podawe w leczeniu tego schorzenia.
*Wymień objawy mogące wystąpić jako efekty uboczne działania tych leków.
daavid17
Posty: 543
Rejestracja: 19 lis 2013, o 16:21

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: daavid17 »

zajęte*
Awatar użytkownika
agnesd27
Posty: 313
Rejestracja: 21 wrz 2013, o 13:39

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: agnesd27 »

Nie znam odpowiedzi na to pytanie. daavid17 może jakaś podpowiedź?

Zeby nei zatrzymywać kolejki zadam następne pytanie: Omów przystosowania morfologiczno-anatomiczne mszaków do życia na lądzie.
Awatar użytkownika
dmnunited
Posty: 1433
Rejestracja: 31 mar 2013, o 22:31

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: dmnunited »

daavid17 pisze:
agnesd27 pisze:Wyjaśnij dlaczego maszki nazywane są organizmami pionierskimi.
Ponieważ zasiedlają tereny wcześniej nie zajente przez inne organizmy np. powierzchnia skał.

W schorzeniu zwanym zespołem jelita drażliwego stosuje się leki które powodują spowolnienie ruchów jelita.

*Określ rodzaj neurotransmitera które działanie blokują leki podawe w leczeniu tego schorzenia.
*Wymień objawy mogące wystąpić jako efekty uboczne działania tych leków.
a) neurotransmiter musi być to agonistą ruchów robaczkowatych jelita (np. acetylocholina) - lek, który jest podawany powoduje zahamowanie perystaltyki jelit.
b) bóle brzucha, zaparcia, wzdęcia
Awatar użytkownika
polin
Posty: 3
Rejestracja: 22 gru 2013, o 16:23

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: polin »

* obecność chwytników( ryzoidów) - przytwierdzanie się do podłoża i pobieranie wody
* mają setę z zarodnikami
* obecność liści o dużej powierzchni asymilującej, które zwracają się w stronę światła
* posiadanie tkanki przewodzącej (wodę i sole mineralne)

Wyjaśnij w jaki sposób DNA i rybosomy umożliwiają chloroplastom utrzymanie własnej autonomii?
Awatar użytkownika
dmnunited
Posty: 1433
Rejestracja: 31 mar 2013, o 22:31

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: dmnunited »

polin pisze:* obecność chwytników( ryzoidów) - przytwierdzanie się do podłoża i pobieranie wody
* mają setę z zarodnikami
* obecność liści o dużej powierzchni asymilującej, które zwracają się w stronę światła
* posiadanie tkanki przewodzącej (wodę i sole mineralne)

Wyjaśnij w jaki sposób DNA i rybosomy umożliwiają chloroplastom utrzymanie własnej autonomii?
absolutnie mszaki nie posiadają typowej tkanki przewodzącej - dlatego nazywają się roślinami nienaczyniowymi. poza tym z tą dużą powierzchnią liści też trochę pofrunęłaś/pofrunąłeś. nie bez kozery mówi się, że mszaki mają łodyŻKĘ i lisTKI - tym terminem określa się pośrednio ich wielkość - są po prostu niezbyt duże.
to, co zostało napisane (poza ryzoidami, które są charakterystyczne dla mszaków i setą) bardzie można byłoby przypisać do paprotników.
abcdefuuck
Posty: 238
Rejestracja: 7 paź 2013, o 20:33

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: abcdefuuck »

Wyjaśnij w jaki sposób DNA i rybosomy umożliwiają chloroplastom utrzymanie własnej autonomii?
DNA chloroplastów koduje własne białka i umożliwia podział chloroplastu, natomiast rybosomy stanowią miejsce syntezy białek.

Podaj dwie różnice w budowie serca ssaka i ptaka.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości