Krystalizacja substancji - laik szuka prostych porad

Jak stworzyć własne laboratorium, gdzie kupić odczynniki i sprzęt laboratoryjny, wszystko o bezpieczeństwie, doświadczeniach...
Awatar użytkownika
planapo
Posty: 5403
Rejestracja: 30 gru 2010, o 15:20

Krystalizacja substancji - laik szuka prostych porad

Post autor: planapo »

W tej materii jestem laikiem, z chemia niestety mialem do czynienia ostatni raz w liceum, a bylo to ladnych nascie lat temu, do tego oczywiscie rzeczy o ktore tu pytam, ani innych, ktore by sie mogly przydac w zyciu nikt nie uczyl /:

Zajmuje sie mikrofotografia, moje i innych zdjecia mozna ogladac na tym forum w dziale mikroskopia. Skrystalizowane substancje chemiczne sa jednym z czestych (zwlaszcza w zimie) tematow do obserwacji.

Najpopularniejsze substancje to np. witamina C, alkohole, kwasek cytrynowy, barwniki do jedzenia, czasem sol, cukier (te raczej sa mniej ciekawe), C4H6O6, proszek do prania i inne raczej z gatunku chemia domowa".

Odpowiednio skrystalizowane daja piekne efekty w swietle spolaryzowanym. Chodzi o to co to jest odpowiednio. Jakie musza byc warunki, proporcje zeby np. skrystalizowac witamine C czy kwasek cytrynowy. Wiele osob twierdzi ze wystarczy zrobic roztwor i zostawic az samo wyschnie. Jednak nie krystalizuje, albo jesli juz to nieznacznie i brzydko i nieczysto.

Jesli ktokolwiek ma jakies porady odnosnie proporcji, temperatur itp to bede wdzieczny i nie tylko ja (:
Załączniki
witamina C
witamina C
adamantan
Posty: 1489
Rejestracja: 2 wrz 2009, o 13:00

Re: Krystalizacja substancji - laik szuka prostych porad

Post autor: adamantan »

Jeśli chodzi o krystalizację substancji nieorganicznych, to nie ma zwykle z nimi problemów (mówię o takich, które krystalizuje się z roztworu wodnego). Każdy, nawet laik jest w stanie otrzymać, dorodne monokryształy, bez zrostów. Szczegóły zależą też od substancji.