Roztwory-problematyczne zadanie

Dyskusje dotyczące szerokiego spektrum zagadnień z dziedziny chemii, a w szczególności jej podstaw, zmierzających do zrozumienia prostych relacji chemicznych
Awatar użytkownika
CyanBerry
Posty: 28
Rejestracja: 15 kwie 2012, o 14:16

Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: CyanBerry »

1.Najpierw jest zadanie: Wskaż ile gramów wapnia znajduje się w 0,5kg wody wapiennej o stężeniu 0,12%
2.Wymieniona w zadaniu poprzednim objętość roztworu posiada w temp. 20st.C masę równą 133,1g. Wobec tego gęstość tego roztworu w podanej temp. wynosi? .g/cm3

Pierwsze zadanie zrobiłam bez problemu. Problem jest z tym drugim.
Zadanie zdaje się być banalne. podstawić do wzoru, i tyle. sęk w tym, że wynik jest niezgodny z odpowiedzią (powinno być 1,06g/cm3).

Byłby ktoś tak uprzejmy wyjaśnić to zadanie.
Z góry dziękuję. ^^"
Adax82
Posty: 1519
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: Adax82 »

CyanBerry,
CyanBerry pisze:0,5kg wody wapiennej o stężeniu 0,12%
Objętość takiego roztworu jest rzędu 500 cm3
CyanBerry pisze:Wymieniona w zadaniu poprzednim objętość roztworu posiada w temp. 20st.C masę równą 133,1g.
wyliczona gęstość byłaby rzędu 0,266 g/cm3 co jest nonsensem.
Pokręcili coś z danymi liczbowymi
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: DMchemik »

Ludzie, tak na prosty chłopski rozum co jest nie tak w tych zadaniach? Dostrzegam to od kilku lat u współczesnych uczniów, że nie widzą logicznych sprzeczności oraz mają na tyle duży problem z liczeniem w pamięci, że jeśli wynik wychodzi absurdalny, to też tego większość nie dostrzega. Przecież w pierwszym zadaniu jest powiedziane że mamy 0,5 kg, a w drugim że to samo waży 133,1 g. Od kiedy 0,5 kg=133,1 g?

Gdzie jest podana objętość roztworu, żeby policzyć gęstość? Nie ma. To jak można było gęstość policzyć, którą autorka policzyła? Nie kieruję personalnie do nikogo tego co napisałem, ale tylko zwracam uwagę, by myśleć jak się coś liczy czy to ma sens i zwracać czy wynik pasuje, ew. podstawić wynik do wzoru i sprawdzić czy się zgadza z danymi. Jak ja chodziłem do podstawówki to na końcu każdego zadania z treścią ZAWSZE robiliśmy sprawdzenie wyniku: podstawiało się wynik i obliczało czy wyjdą wartości zgodne z danymi. Proponuję, by każdy, kto ma (bo może mieć) problem z szybkim liczeniem w pamięci sprawdzał sens wyniku. Bo nie może być że maturzystce, która miała 10 KNO3 i stężenie 15% wyszła masa roztworu 23 g i nie widzi, gdzie zrobiła błąd.

PS tego już uczniowie nie muszą wiedzieć, ale jeśli gęstość ma wyjść na poziomie 1,06 g/ml przy stężeniu 0,12% w roztworze wodnym, to też nie ma to większego sensu w rzeczywistości, bo gęstość tak rozcieńczonych roztworów jest w praktyce równa gęstości wody. Więc to takie zadania gdzie ktoś sobie wstawia dane które nadeszły chyba z kosmosu.
Awatar użytkownika
CyanBerry
Posty: 28
Rejestracja: 15 kwie 2012, o 14:16

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: CyanBerry »

Już tłumaczę, z pewnością nie jest to moje autorskie zadanie, ani artystyczna improwizacja, bynajmniej. Zadanie zaczerpnięte zostało ze zbioru zadań Persony, w którym z pewnością występnują błędy. Często też ciężko zaufać własnemu rozumowi, kiedy konfrontuje się swoją opinię z odpowiedzią ze zbioru.

Zadanie przeliczałam na wiele różnych sposobów. Liczyłam także od tyłu, żeby dojść do źródła problemu. to również niewiele pomogło. Ciężko zatem zauważyć sprzeczność, tym bardziej, kiedy aktualny stan wiedzy nam na to nie pozwala.

Serdecznie dziękuję za rozwiązanie onego problemu. postaram się następnym razem dystansować się do proponowanych odpowiedzi, zadań. Czy istnieją sposoby, na eliminowanie podobnych sytuacji?
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: DMchemik »

myślę, że każdym sam musi być spostrzegawczy na tyle, by zauważać takie nie trzymające się kupy zadania. Brakuje danych by cokolwiek policzyć i to każdy jeśli nie od razu, to podczas rozwiązywania powinien zauważyć. Można sobie np. wypisać wzory i sprawdzić, czy mamy wystarczającą ilość danych.
Awatar użytkownika
MagdalenaFH
Posty: 4
Rejestracja: 2 paź 2013, o 10:31

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: MagdalenaFH »

Witajcie!

Nie wiem jak to zrobić, więc proszę o pomoc.

Wykonano 4 doświadczenia, w każdym do 100cm3 roztworu kwasu fosforowego (V) o stężeniu 0,1 mol/dm3 dodano 100cm3 roztworu wodorotlenku potasu o odpowiednich stężeniach:
1. 0,1 mol/dm3
2. 0,2 mol/dm3
3. 0,3 mol/dm3
4. 0,5 mol/dm3
Zapisz równania cząsteczkowe reakcji, które zaszły podczas tych doświadczeń i podaj nazwy otrzymanych soli.

Z góry dzięki za pomoc i wskazówki
Adax82
Posty: 1519
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: Roztwory-problematyczne zadanie

Post autor: Adax82 »

MagdalenaFH,

wskazówka:
Na podstawie danych w zadaniu musisz ocenić zaistnienie następujących reakcji:
1. 3KOH + H3PO4K3PO4 + 3H2O
2. 2KOH + H3PO4K2HPO4 + 2H2O
3. KOH + H3PO4KH2PO4 + H2O
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości