Kilka pytań maturalnych 2014!

Masz problem z biologią na lekcjach? Czegoś nie rozumiesz? Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu zadań? Napisz o tym na forum!
Jordi
Posty: 15
Rejestracja: 3 kwie 2014, o 12:26

Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: Jordi »

Witam
zaraz maturka i teraz siedzę i trzaskam maturki z poprzednich lat, trafiłem na takie zadanie.
W wielu hodowlach do celów gospodarczych i laboratoryjnych stosuje się krzyżowanie zwierząt blisko ze sobą spokrewnionych, czyli tzw. chów wsobny. O ile nie przynosi ono korzyści hodowcom, o tyle w warunkach naturalnych jst to zjawisko niekrozystne dla zwierząt.
b) Uzasadnij, że w warunkach naturalnych krzyżowanie się osobników blisko spokrewnionych jest zjawiskiem niekorzystnym wśród zwierząt.

Na mysl przychodzi mi bioroznorodnosc ale jak to rozwinać w koncu to uzasadnij". W kluczu jest ze zwieksza się prawdopodobienstwo ujawn9ienia w potomstwie cech niekorzystnych lub chorób bedacych skutkeim zwiekszonej homozygotycznosci lub ujawienie się niekorzystnyvh mutacji recesywnych.
I moje pytanie dlaczego? Dlaczego niby w krzyzowaniu miedzygatunkowym jest większe prawdopodobienstwo wystapienia cechy recesywnej niz w normalnym potomstwie?
cordis
Posty: 601
Rejestracja: 26 mar 2012, o 13:06

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: cordis »

Jordi pisze:Dlaczego niby w krzyzowaniu miedzygatunkowym jest większe prawdopodobienstwo wystapienia cechy recesywnej niz w normalnym potomstwie?
a gdze tu w zadaniu piszą o krzyżowaniu midzygatunkowym?

w naturalnych warunkach krzyżowanie sie osbnikow spokrewnionych ne jest korzystne no bo zwieksza sie ryzyko mutacji recesywnych oraz jest mniejsza rekombinacja materialu genetycznego wiec potmstwo jest gorzej przystowane do zycia w zmieniajacych sie warunkach srodowiska natomias w hodowlach zapewnione sa stale warunki bytowania ( wykluczamy teraz epidemie itp ) dlatego dobor krewniaczy jest korzystny bo hodowcy dzieki niemu hodują osobniki o pożądanej cesze ( i tu np.utrzymanie w hodowli gołebi fajnego dzioba czy ogona, albo wsrod krow osobnikow dajacych duzo mleka itp, )
Jordi
Posty: 15
Rejestracja: 3 kwie 2014, o 12:26

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: Jordi »

No ja myślałem, że kojarzenie krewniacze to są dwa gatunki np. krowa i swinia, wiec miedzygatunkowe, a tak nie jest?
cordis
Posty: 601
Rejestracja: 26 mar 2012, o 13:06

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: cordis »

źle myślałeś
wpisz w google kojarzenie krewniacze
AnnaWP
Posty: 3453
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 12:58

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: AnnaWP »

Krewniacze to w bliskim pokrewieństwie - takie kazirodztwo
I tak, ryzyko ujawnienia alleli recesywnych różnych chorób jest zasadniczym problemem.
Przykładem jest zp. Taya-Sachsa, który występuje częściej wśród Żydów izraelskich, niż u reszty świata, wynika to z małej populacji, która niechętnie krzyżuje się z osobnikami z innych populacji. Padło akurat na Taya-Sachsa, która nagromadziła się w populacji, oczywiście przypadek.
Awatar użytkownika
Astacus
Posty: 866
Rejestracja: 12 sty 2007, o 13:53

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: Astacus »

Efekt założyciela, mała populacja, która przybyła kiedyś tam do Ameryki Północnej - ktoś musiał być nosicielem wadliwego genu. A że jest tam silna izolacja kulturowa to gen nie rozprzestrzenia się na innych mieszkańców kontynentu tylko krąży wśród żydów.
hopeless66
Posty: 1
Rejestracja: 9 maja 2014, o 11:04

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: hopeless66 »

Zwiększa się prawdopodobieństwo ujawnienia w potomstwie cech niekorzystnych lub chorób będących skutkiem zwiększonej homozygotyczności lub ujawnienie się niekorzystnych mutacji recesywnych.
koniczynka727
Posty: 2
Rejestracja: 9 maja 2014, o 16:57

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: koniczynka727 »

Ja również mam problem z pewnym zadankiem.
Ktoś może mi wytłumaczyć, skąd biorą się te barwy?
Ma wyjść odpowiednio:
rodzic 1: BIAŁY
rodzic 2: BIAŁY
F1: CZERWONY
rodzic: 3 CZERWONY
rodzic: 4 BIAŁY
F2: PURPUROWY
Będę niewymownie wdzięczna.
Killeras
Posty: 1
Rejestracja: 9 maja 2014, o 18:38

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: Killeras »

W obu przypadkach, by powstał finalny produkt potrzeba dwóch enzymów, a więc dwóch genów kodujących je. Pierwszy enzym przekształca substrat w produkt pośredni, a dopiero z niego drugi enzym może wytworzyć finalny produkt. Łatwiej będzie to chyba przedstawić na tych przykładach.

W pierwszej rodzince oba osobniki są białe. Rodzic 2 nie ma genu na kodowanie enzymu A, więc w jego komórkach nie powstaje biały produkt, więc enzym B(jest aktywny, bo mamy BB w genotypie) nie ma czego przekształcić w czerwony produkt, więc osobnik jest biały. U Rodzica 1 sytuacja ma się podobnie tylko, że u niego powstaje biały produkt, który nie może być przekształcony w czerwony produkt przez brak enzymu B, więc w komórce zostaje tylko biały produkt, który nadaje jej barwę.
Dziecko ma geny na produkcję obu enzymów i u niego może zajść cały proces produkcji czerwonego barwnika i dlatego będzie czerwony.

W drugiej rodzince jest identycznie.
koniczynka727
Posty: 2
Rejestracja: 9 maja 2014, o 16:57

Re: Kilka pytań maturalnych 2014!

Post autor: koniczynka727 »

Dziękuję! Nagle nabrało to sensu.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości