Kilka pytań maturalnych 2014!
Kilka pytań maturalnych 2014!
Witam
zaraz maturka i teraz siedzę i trzaskam maturki z poprzednich lat, trafiłem na takie zadanie.
W wielu hodowlach do celów gospodarczych i laboratoryjnych stosuje się krzyżowanie zwierząt blisko ze sobą spokrewnionych, czyli tzw. chów wsobny. O ile nie przynosi ono korzyści hodowcom, o tyle w warunkach naturalnych jst to zjawisko niekrozystne dla zwierząt.
b) Uzasadnij, że w warunkach naturalnych krzyżowanie się osobników blisko spokrewnionych jest zjawiskiem niekorzystnym wśród zwierząt.
Na mysl przychodzi mi bioroznorodnosc ale jak to rozwinać w koncu to uzasadnij". W kluczu jest ze zwieksza się prawdopodobienstwo ujawn9ienia w potomstwie cech niekorzystnych lub chorób bedacych skutkeim zwiekszonej homozygotycznosci lub ujawienie się niekorzystnyvh mutacji recesywnych.
I moje pytanie dlaczego? Dlaczego niby w krzyzowaniu miedzygatunkowym jest większe prawdopodobienstwo wystapienia cechy recesywnej niz w normalnym potomstwie?
zaraz maturka i teraz siedzę i trzaskam maturki z poprzednich lat, trafiłem na takie zadanie.
W wielu hodowlach do celów gospodarczych i laboratoryjnych stosuje się krzyżowanie zwierząt blisko ze sobą spokrewnionych, czyli tzw. chów wsobny. O ile nie przynosi ono korzyści hodowcom, o tyle w warunkach naturalnych jst to zjawisko niekrozystne dla zwierząt.
b) Uzasadnij, że w warunkach naturalnych krzyżowanie się osobników blisko spokrewnionych jest zjawiskiem niekorzystnym wśród zwierząt.
Na mysl przychodzi mi bioroznorodnosc ale jak to rozwinać w koncu to uzasadnij". W kluczu jest ze zwieksza się prawdopodobienstwo ujawn9ienia w potomstwie cech niekorzystnych lub chorób bedacych skutkeim zwiekszonej homozygotycznosci lub ujawienie się niekorzystnyvh mutacji recesywnych.
I moje pytanie dlaczego? Dlaczego niby w krzyzowaniu miedzygatunkowym jest większe prawdopodobienstwo wystapienia cechy recesywnej niz w normalnym potomstwie?
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
a gdze tu w zadaniu piszą o krzyżowaniu midzygatunkowym?Jordi pisze:Dlaczego niby w krzyzowaniu miedzygatunkowym jest większe prawdopodobienstwo wystapienia cechy recesywnej niz w normalnym potomstwie?
w naturalnych warunkach krzyżowanie sie osbnikow spokrewnionych ne jest korzystne no bo zwieksza sie ryzyko mutacji recesywnych oraz jest mniejsza rekombinacja materialu genetycznego wiec potmstwo jest gorzej przystowane do zycia w zmieniajacych sie warunkach srodowiska natomias w hodowlach zapewnione sa stale warunki bytowania ( wykluczamy teraz epidemie itp ) dlatego dobor krewniaczy jest korzystny bo hodowcy dzieki niemu hodują osobniki o pożądanej cesze ( i tu np.utrzymanie w hodowli gołebi fajnego dzioba czy ogona, albo wsrod krow osobnikow dajacych duzo mleka itp, )
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
No ja myślałem, że kojarzenie krewniacze to są dwa gatunki np. krowa i swinia, wiec miedzygatunkowe, a tak nie jest?
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
źle myślałeś
wpisz w google kojarzenie krewniacze
wpisz w google kojarzenie krewniacze
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
Krewniacze to w bliskim pokrewieństwie - takie kazirodztwo
I tak, ryzyko ujawnienia alleli recesywnych różnych chorób jest zasadniczym problemem.
Przykładem jest zp. Taya-Sachsa, który występuje częściej wśród Żydów izraelskich, niż u reszty świata, wynika to z małej populacji, która niechętnie krzyżuje się z osobnikami z innych populacji. Padło akurat na Taya-Sachsa, która nagromadziła się w populacji, oczywiście przypadek.
I tak, ryzyko ujawnienia alleli recesywnych różnych chorób jest zasadniczym problemem.
Przykładem jest zp. Taya-Sachsa, który występuje częściej wśród Żydów izraelskich, niż u reszty świata, wynika to z małej populacji, która niechętnie krzyżuje się z osobnikami z innych populacji. Padło akurat na Taya-Sachsa, która nagromadziła się w populacji, oczywiście przypadek.
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
Efekt założyciela, mała populacja, która przybyła kiedyś tam do Ameryki Północnej - ktoś musiał być nosicielem wadliwego genu. A że jest tam silna izolacja kulturowa to gen nie rozprzestrzenia się na innych mieszkańców kontynentu tylko krąży wśród żydów.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 9 maja 2014, o 11:04
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
Zwiększa się prawdopodobieństwo ujawnienia w potomstwie cech niekorzystnych lub chorób będących skutkiem zwiększonej homozygotyczności lub ujawnienie się niekorzystnych mutacji recesywnych.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 9 maja 2014, o 16:57
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
Ja również mam problem z pewnym zadankiem.
Ktoś może mi wytłumaczyć, skąd biorą się te barwy?
Ma wyjść odpowiednio:
rodzic 1: BIAŁY
rodzic 2: BIAŁY
F1: CZERWONY
rodzic: 3 CZERWONY
rodzic: 4 BIAŁY
F2: PURPUROWY
Będę niewymownie wdzięczna.
Ktoś może mi wytłumaczyć, skąd biorą się te barwy?
Ma wyjść odpowiednio:
rodzic 1: BIAŁY
rodzic 2: BIAŁY
F1: CZERWONY
rodzic: 3 CZERWONY
rodzic: 4 BIAŁY
F2: PURPUROWY
Będę niewymownie wdzięczna.
Re: Kilka pytań maturalnych 2014!
W obu przypadkach, by powstał finalny produkt potrzeba dwóch enzymów, a więc dwóch genów kodujących je. Pierwszy enzym przekształca substrat w produkt pośredni, a dopiero z niego drugi enzym może wytworzyć finalny produkt. Łatwiej będzie to chyba przedstawić na tych przykładach.
W pierwszej rodzince oba osobniki są białe. Rodzic 2 nie ma genu na kodowanie enzymu A, więc w jego komórkach nie powstaje biały produkt, więc enzym B(jest aktywny, bo mamy BB w genotypie) nie ma czego przekształcić w czerwony produkt, więc osobnik jest biały. U Rodzica 1 sytuacja ma się podobnie tylko, że u niego powstaje biały produkt, który nie może być przekształcony w czerwony produkt przez brak enzymu B, więc w komórce zostaje tylko biały produkt, który nadaje jej barwę.
Dziecko ma geny na produkcję obu enzymów i u niego może zajść cały proces produkcji czerwonego barwnika i dlatego będzie czerwony.
W drugiej rodzince jest identycznie.
W pierwszej rodzince oba osobniki są białe. Rodzic 2 nie ma genu na kodowanie enzymu A, więc w jego komórkach nie powstaje biały produkt, więc enzym B(jest aktywny, bo mamy BB w genotypie) nie ma czego przekształcić w czerwony produkt, więc osobnik jest biały. U Rodzica 1 sytuacja ma się podobnie tylko, że u niego powstaje biały produkt, który nie może być przekształcony w czerwony produkt przez brak enzymu B, więc w komórce zostaje tylko biały produkt, który nadaje jej barwę.
Dziecko ma geny na produkcję obu enzymów i u niego może zajść cały proces produkcji czerwonego barwnika i dlatego będzie czerwony.
W drugiej rodzince jest identycznie.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 9 maja 2014, o 16:57
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 1089 Odsłony
-
Ostatni post autor: cordis
8 maja 2014, o 23:02
-
-
Pisanie odpowiedzi w arkuszu maturalnych
autor: Blade7 » 10 maja 2014, o 14:20 » w Matura z Biologii - 8 Odpowiedzi
- 5122 Odsłony
-
Ostatni post autor: Giardia Lamblia
11 maja 2014, o 13:39
-
-
-
Biologia w zadaniach maturalnych część 2 Bukała
autor: justyna123456987 » 30 lis 2015, o 15:10 » w Grzyby - mikologia - 1 Odpowiedzi
- 7559 Odsłony
-
Ostatni post autor: justyna123456987
14 sty 2016, o 14:39
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 6643 Odsłony
-
Ostatni post autor: soczka
27 sie 2017, o 18:16
-
-
Biologia w zadaniach maturalnych część 2 Bukała
autor: justyna123456987 » 30 lis 2015, o 15:09 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 0 Odpowiedzi
- 7577 Odsłony
-
Ostatni post autor: justyna123456987
30 lis 2015, o 15:09
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości