Nauka do matury 2015

Matura 2019 - Forum maturzystów i kandydatów na studia. Nie wiesz jaki wybrać kierunek? Nie wiesz jak wygląda rekrutacja? Masz pytanie dotyczące toku studiów?
Awatar użytkownika
Giardia Lamblia
Posty: 3156
Rejestracja: 26 cze 2012, o 20:19

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Giardia Lamblia »

Seeba pisze:Giardia Lamblia, chodzi mi o to, że pytania maturalne nie będą idealnym przekształceniem zdań twierdzących z podręcznika. Oczywiste jest, że matura sprawdza określony zakres wiedzy i nie jest możliwe, żeby pojawiało się coś ponad ów zakres. Nie twierdzę również aby dobrze zdać trzeba wykraczać poza ten zakres bo w arkuszu z chemii dali Bielańskiego a przytoczone przeze mnie artykuły nie mają temu służyć. Chodzi o oczytanie, posiadanie świadomości co dzieje się się aktualnie w danej dziedzinie, przyswajanie informacji, które czasami dla autorów są zbyt oczywiste aby je podawać (nie zawsze dla ucznia), wykształcenie umiejętności pracy z tekstem pisanym przez równych ludzi, różnym stylem - to coś innego niż tekst podręcznika. Dobrze jest posiadać takie zdolności aby nie dać się zaskoczyć i wycisnąć z tekstów jak najwięcej informacji a zadań punktów i dobrze wiedzieć o co chodziło układającemu dane zadanie.
Rozumiem co masz na myśli, tylko wydaję mi się, że starasz się do tego typu przygotowania przypisać zbyt duże znaczenie. Jak ktoś lubi i coś z tego wyciąga - ok (chociaż to jednocześnie oznacza, że na maturze też wyciągnie odpowiednio dużo z tekstu), ale jak ktoś nie lubi, to mu to bardziej zaszkodzi niż pomoże (czasowo, chęciowo, da złudny obraz przecież czytałem, więc nie poszło bo matura fe").

No ale - każdy robi co uważa za słuszne. Sami sobie warzymy piwo.
Madridistka pisze:Tak przejrzałam ten arkusz, zadanie z tasiemcami, ten argument, że w Polsce częściej jada się niedopieczoną wołowinę niż wieprzowinę, serio?
Niedopieczona wieprzowina jest niezjadliwa i się jej nie podaje. Natomiast o stekach rare, czy medium-rare chyba słyszałaś?

ryniofit8000, w takim razie złóż zażalenie do nauczycielki, a nie do CKE. Ewentualnie zaopatrz się w lepszy podręcznik.
Madridistka pisze:I na pewno też słyszeliście o np. odrzucaniu przeszczepów, ukł. odpornościowy rozpoznaje, że organizm ma nową nerkę, a nie rozpozna, że ma jakiegoś tasiemca?
Na pewno słyszeli o przeszczepach ksenogenicznych, np. o sercu świni (kurczę, licealiści nie oglądali Bogowie"?) - które też może być odrzucone. To już powinno naprowadzić na wniosek, że słowo antygen nie dotyczy tylko wirusów, bakterii czy komórek człowieka.

O co tutaj chodzi - tasiemiec wytwarza antygeny niezależnie od tego, czy układ immunologiczny ma możliwość je rozpoznać, czy też nie. Już na tym etapie to zdanie jest błędne i nie można go zaznaczyć. Na prawdę nie wymaga głębszych przemyśleń.
sunset pisze:Serio, nie jesteś za stary i za mądry, aby siedzieć na forum i wrzucać maturzystom? Bo naprawdę ta wypowiedź kompromituje tylko Ciebie, a nie nas jako bezmyślnych kujonów, które muszą mieć wszystko podane na tacy do zapamiętania, aby to umieć. To że ktoś nie zrozumiał/nie załapał/nie doczytał w poleceniu 1 rzeczy nie znaczy, że jest od razu idiotą
No tak, bo wypowiadać powinny się panikujące licealistki, co to wznoszą maturę do poziomu najtrudniejszego życiowego egzaminu i mówią o złym kluczu. Jeżeli ktoś nie jest w stanie zrozumieć, że tutaj nie było nic podchwytliwego, tylko dalej trwa w zaparte przy swoim zdaniu, to tak. Jest bezmyślnym kujonem.
przemkoooo
Posty: 268
Rejestracja: 6 maja 2013, o 16:38

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: przemkoooo »

1. limfocyty T cytotoksyczne
2. przeciwciała
3. limfocyty B

poniewaz

A. tasiemce nie zawierają
antygenów.
B. niszczą one jedynie komórki
własnego organizmu np. zakażone wirusami.
C. ich zadaniem jest zwalczanie
infekcji bakteryjnych, a nie
tasiemców.

I po co do tego zadania info o tych antygenach? ja nie wiedzialem i nie pomyslalbym ze tasiemiec ma antygeny. Ze kazde bialko ma antygeny -.-
Tutaj nie trzeba bylo tego wiedziec. Latwo zaznaczyc odpowiedz B i do B dobralem Limfocyty Tc
Argentum
Posty: 313
Rejestracja: 12 kwie 2013, o 18:25

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Argentum »

taida pisze:uf, dobrze ze pisalam chemie teraz nie moge się klocic z wami (a tak tak nikt sie nie kloci tylko wymienia spostrzezenia czy cos, aj noł)

wolne wgl musze wziac sie za mole, stechiometrie jak wg was nauczyc sie rozwiazywac zadania chemiczne obliczeniowe?
Brązowy Pazdro Ci pomoże. Zrób sobie drugi dział, to taki molowy mol 2000, jak go przerobisz, to dojdziesz do wprawy i stechiometria Ci nie będzie obca. Żeby dobrze liczyć, trzeba mieć mola w jednym paluszku, jak dojdziesz do wprawy w różnych przeliczeniach, to po przeczytaniu nawet skomplikowanego zadania, po dosłownie sekundzie, w głowie nakreśli Ci się plan działania. Ja zaczynałem w I klasie właśnie od tego działu, potem przerobiłem 3 i 4, a przez roztwory i inne obliczenia przeszedłem jak burza.D
Dreama
Posty: 55
Rejestracja: 29 maja 2012, o 15:30

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Dreama »

Pisał ktoś angielski rozszerzony? Jakie wrażenia?
Sprawdziłam sobie odpowiedzi i mam 7 błędów czyli jak na razie 86% a do tego jeszcze trzeba doliczyć ewentualne błędy z rozprawki więc jak dobrze pójdzie to będzie jakieś 80%
To zdecydowanie za mało jak na tak prostą maturę.
Ech. Poległam na listeningu.
Awatar użytkownika
Madridistka
Posty: 895
Rejestracja: 17 maja 2010, o 15:09

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Madridistka »

O stekach słyszałam, ale jak się je podaje nie mam pojęcia, bo nie jadam takiego mięsa
Olafek
Posty: 625
Rejestracja: 22 kwie 2014, o 18:33

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Olafek »

Dreama pisze:Pisał ktoś angielski rozszerzony? Jakie wrażenia?
Sprawdziłam sobie odpowiedzi i mam 7 błędów czyli jak na razie 86% a do tego jeszcze trzeba doliczyć ewentualne błędy z rozprawki więc jak dobrze pójdzie to będzie jakieś 80%
To zdecydowanie za mało jak na tak prostą maturę.
Ech. Poległam na listeningu.
Ja tak samo, 7 błędów. 1 na słuchaniu (dobieranie), 2 na czytaniu (zadanie pt. w którym akapicie - nigdy mi nie wychodzi), 4 na gramatyce (1 na abcd i 3(!) na słowotwórstwie). Rozprawka poszła mi raczej dobrze ale nie wykluczam że poleci jakieś 2%. Jak na mnie 86% to też nie szczyt marzeń, liczyłem na ponad 90% ale tu ewidentnie wina słowotwórstwa, które było wręcz z kosmosu.
randomlogin
Posty: 3779
Rejestracja: 24 kwie 2010, o 12:11

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: randomlogin »

sunset, gdzie ja sie odnioslem do polecenia? Nie wiem co bylo w poleceniu (teraz juz wiem, ktos nizej napisal, wtedy nie wiedzialem). Wiem, ze kawalek wyzej byl komentarz, ze przy tasiemcach nie uczyli nas nic o antygenach. Tak jakby to wykluczalo mozliwosc zadania o to komukolwiek kiedykolwiek, bo nie bylo wczesniej podane na tacy.
karczma96
Posty: 104
Rejestracja: 23 kwie 2014, o 20:10

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: karczma96 »

Mam pytanie do zadania 2. z tegorocznej próbnej matury z CKE.
a) Opisz w jaki sposób przeprowadzić obserwację, aby przekonać się o występowaniu parcia korzeniowego, mając do dyspozycji podlaną roślinę niecierpka, rosnącą w doniczce.

Odpowiedź w kluczu: Roślinę niecierpka ściąć poniżej dolnych liści/(2–3 cm) nad ziemią. Z miejsca przecięcia
będzie wypływała woda, wypychana z naczyń dzięki parciu korzeniowemu.

Moja odpowiedź: Pozbawić roślinę niecierpka dostępu do tlenu (w konsekwencji nie dojdzie do wytworzenia energii użytecznej biologicznie, aby na drodze transportu aktywnego pobrać wodę przez korzenie) i zaobserwować utratę turgoru organów rośliny, np. liści.

Przejdzie taka odpowiedź?
tchorz
Posty: 1120
Rejestracja: 12 paź 2009, o 17:53

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: tchorz »

Ale masz zaobserwować występowanie parcia korzeniowego, a nie jego niewystępowanie. wiec nie przejdzie.
Natomiast zastanawiam się czy przeszło by samo przeciac łodygę czy musi być koniecznie ponizej lisci. Bo nawet jak utniemy wysoko to parcie można praktycznie zaobserwować
sunset
Posty: 294
Rejestracja: 18 lut 2014, o 12:55

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: sunset »

Aksolotl pisze:sunset, nie chodzi o niezrozumienie/niedoczytanie jednej rzeczy w poleceniu. Chodzi o ale przy tasiemcu nie mowilo sie o zadnych antygenach". Z czego logiczny wniosek randoma, ze dla niektorych powinno sie mowic przy kazdym patogenie i nie tylko, bo nie zalapia analogii.

Ok, w porządku, ale jak widać są osoby, które mogą tutaj coś normalnie wytłumaczyć bez złośliwości. To, że ktoś nie zauważył jednej analogii to nie znaczy, że jego wiedza i umiejętności są zerowe. Fajnie, że Wy nigdy nie macie takich problemów, ale cóż - nam, zwykłym mugolom czasem się to zdarza. Jak komuś nie chce się drążyć dalej i tłumaczyć dla niego oczywistej rzeczy to niech najzwyczajniej w świecie odpuści, takie ironiczne komentarze są niepotrzebne. Czy tutaj chodzi o to, aby sobie pomagać czy nawzajem uświadamiać, że jesteśmy gorsi i głupsi?
agusia30000
Posty: 39
Rejestracja: 1 lis 2014, o 10:29

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: agusia30000 »

ja na szczęście postawiłam na wypas krowy na łące i zjadanie trawy
Awatar użytkownika
Nitrogenium32
Posty: 1875
Rejestracja: 7 lip 2013, o 13:51

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: Nitrogenium32 »

A ja z tego zadania zrobiłem tylko to z antygenami.
randomlogin
Posty: 3779
Rejestracja: 24 kwie 2010, o 12:11

Re: Nauka do matury 2015

Post autor: randomlogin »

sunset, ale nie chodzi o to, ze ktos tego nie skojarzyl! Czytaj prosze ze zrozumieniem. To, ze sie czegos - niby prostego nawet - nie ogarnie zdarza sie wszystkim i nic w tym zlego.
Ale co innego zrobic facepalma i pomyslec sobie o [mod], co ja tu odjebalem, a co innego napisac, ze to nie moja wina, bo niktgtwprost< tego mi nigdy nie powiedzial, wiec takie pytanie nie powinno sie pojawic.
Widzisz teraz z ktora czescia mam problem?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 20 gości