Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
friizi
Posty: 136
Rejestracja: 24 gru 2014, o 15:28

Re: Problematyczne zadania

Post autor: friizi »

sasquie pisze:.
Tylko, że nie w każdym zadaniu jest podane jakie produkty powstaną.

A w tym zadaniu da się jakoś zorientować nie znając bilansu tego jonowego?

MnO(OH)2lt- 1 - MnO4(-) - 2 MnO4(2-)

MnO4(-) - 3Mn(2+)

Do przeprowadzenia przemian użyto następujących reagentów:

A: NO2(-), OH(-)
B: H2O2, H(+)
C: SO3(2-),H2O

I jeśli tak to proszę opisać swój tok myślenia:D

A i jeszcze jedno te wszystkie kolory roztworów, osadów ich konsystencję, to też muszę znać na pamięć?
pesel

Re: Problematyczne zadania

Post autor: pesel »

friizi pisze:A: NO2(-), OH-
B: H2O2, H+
C: SO3(2-),H2O

I jeśli tak to proszę opisać swój tok myślenia:D
Tok myślenia jest taki, że jak mamy nadmanganian to patrzymy na środowisko reakcji.
Awatar użytkownika
sasquie
Posty: 322
Rejestracja: 2 lip 2012, o 16:11

Re: Problematyczne zadania

Post autor: sasquie »

friizi pisze:A i jeszcze jedno te wszystkie kolory roztworów, osadów ich konsystencję, to też muszę znać na pamięć?
Tak.
friizi
Posty: 136
Rejestracja: 24 gru 2014, o 15:28

Re: Problematyczne zadania

Post autor: friizi »

Teraz już jest łatwiej:P
kamuu
Posty: 76
Rejestracja: 27 sty 2015, o 14:01

Re: Problematyczne zadania

Post autor: kamuu »

miedź z kwasem solnym nie reaguje
ale tlenek miedzi już tak, dlaczego skoro miedź nie wypiera wodoru, bo w szeregu leży pod wodorem?

Jeśli jest reakcja zobojętniania, to zachodzi zawsze?
Kiedy patrzymy na aktywność metali w szeregu elektrochemicznym?
kasia424
Posty: 17
Rejestracja: 30 gru 2014, o 16:21

Re: Problematyczne zadania

Post autor: kasia424 »

Dlaczego substancje o wiązaniach jonowych mają wysoką temperaturę topnienia i wrzenia, a o wiązaniach kowalencyjnych niską? nie wiem czy to rozumiem czy mógłby mi ktoś napisać dlaczego tak jest? z góry dziękuje
Awatar użytkownika
sasquie
Posty: 322
Rejestracja: 2 lip 2012, o 16:11

Re: Problematyczne zadania

Post autor: sasquie »

Wiązanie jonowe jest wiązaniem bardzo silnym (wynika to z jego charakteru - jest wiązaniem między atomem naładowanym dodatnio i drugim, naładowanym ujemnie), więc do jego rozerwania potrzebne jest dostarczenie większej ilości energii (co powoduje wysokie temp. wrzenia i topnienia).
Awatar użytkownika
DMchemik
Posty: 4052
Rejestracja: 26 wrz 2006, o 23:43

Re: Problematyczne zadania

Post autor: DMchemik »

Wręcz przeciwnie - wiązanie jonowe nie istnieje więc nie może być silne, trzeba sporej energii by rozerwać sieć krystaliczną zbudowaną z przyciągających się jonów o ładunkach różnoimiennych, ale nie by rozerwać wiązanie, którego nie ma. Silne wiązanie to kowalencyjne. Jednakże z porównaniu z substancjami jonowymi to cząsteczki zdecydowanie słabiej ze sobą oddziałują - się nie przyciągają jak przeciwne ładunki.
kasia424
Posty: 17
Rejestracja: 30 gru 2014, o 16:21

Re: Problematyczne zadania

Post autor: kasia424 »

o dziękuje za fajne wyjaśnienie
Kacperek
Posty: 274
Rejestracja: 23 mar 2013, o 18:05

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Kacperek »

Do 100g wody dodano 60g seryny. Oblicz, ile gramów tego aminokwasu się nie rozpuści, jeśli w temperaturze, w której przeprowadzono doświadczenie stężenie nasyconego roztworu wynosi 29,65% ?
Awatar użytkownika
sasquie
Posty: 322
Rejestracja: 2 lip 2012, o 16:11

Re: Problematyczne zadania

Post autor: sasquie »

DMchemik pisze:Wręcz przeciwnie - wiązanie jonowe nie istnieje więc nie może być silne, trzeba sporej energii by rozerwać sieć krystaliczną zbudowaną z przyciągających się jonów o ładunkach różnoimiennych, ale nie by rozerwać wiązanie, którego nie ma. Silne wiązanie to kowalencyjne. Jednakże z porównaniu z substancjami jonowymi to cząsteczki zdecydowanie słabiej ze sobą oddziałują - się nie przyciągają jak przeciwne ładunki.
No tak. Gdybym przeczytał w podręczniku dwa zdania dalej. Pojedyncze cząsteczki związku jonowego istnieją tylko w stanie gazowym. W innych przypadkach związki te są zbiorami (kryształami).". Przepraszam

Kacperek pisze:Do 100g wody dodano 60g seryny. Oblicz, ile gramów tego aminokwasu się nie rozpuści, jeśli w temperaturze, w której przeprowadzono doświadczenie stężenie nasyconego roztworu wynosi 29,65% ?
Gdzie tu haczyk? Szukam haczyka, bo to za proste jest.

Cp=ms/mr*100%
Cp=29,65%
0,2965=x/100+x (usunąłem procenty dla ułatwienia)
x=42,146g - tyle g seryny rozpuści się w 100g wody

60g - 42,146g = 17,854g - tyle się nie rozpuści



I ode mnie jedno zadanie:
Masz do dyspozycji trzy rodzaje włókien: wełniane, bawełniane i jedwabne. Na każde podziałano stężonym roztworem kwasu azotowego (V) i zaobserwowano powstanie żółtego zabarwienia. Które z włókien zachowało się w wyżej wymieniony sposób? I dlaczego?
adult
Posty: 208
Rejestracja: 11 lis 2014, o 12:52

Re: Problematyczne zadania

Post autor: adult »

1) Ile gramów chlorku sodu należy wsypać do 300g 20%roztworu aby otrzymać roztwór 28%?
Odp. 33,3g
2) Do jakiej objętości wody należy wlać 150g 30% roztworu, aby otrzymać roztwór 22,5%?
Odp.50cm3

Jak rozwiązać te zadania tzw. metodą krzyża?
kamuu
Posty: 76
Rejestracja: 27 sty 2015, o 14:01

Re: Problematyczne zadania

Post autor: kamuu »

DMchemik pisze:tutaj mogą zachodzić co najmniej 3 reakcje. Jedną z nich napisał już poprzednik. Po pierwsze trzeba pamiętać, że FeCl3 to nie to samo co FeCl2. Jedna z możliwych reakcji wygląda tak:

2FeCl3 + Mg === 2FeCl2 + MgCl2

i następnie może dojść do wypierania żelaza:

FeCl2 + Mg === Fe + MgCl2

Wytworzone żelazo może tworzyć ogniwo z pozostałym magnezem, czyli magnez będzie się utleniał jako anoda:

Mg + 2H2O === Mg(OH)2 + H2

I stąd wydziela się H2. To dość powszechny przypadek przy metalach o dużej aktywności.
Dlaczego Mg od razu nie wyprze Fe z FeCl3, ma dużo niższy potencjał, czyli jest silniejszy?

Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości