Przeliczenie stężenia procentowego

Dyskusje dotyczące szerokiego spektrum zagadnień z dziedziny chemii, a w szczególności jej podstaw, zmierzających do zrozumienia prostych relacji chemicznych
Gryfin
Posty: 5
Rejestracja: 17 mar 2015, o 18:32

Przeliczenie stężenia procentowego

Post autor: Gryfin »

Witam serdecznie. Proszę o pomoc: Nie wiem czy dobrze liczę procentowo ilość składnika. A więc mam do dyspozycji 25% roztwór a w istrukcjii 28% Tz. w skrócie ile mam dać roztworu 25% aby uzyskać kolejno 150 i 90 ml roztworu 25%. Metodą krzyżową wyszło mi około 156 i 96 ml. Czy ot jest ok. Jestem bardzo początkującym chemikiem naprawdę nie wiem czy robię to dobrze. PS. ten roztwór 28 procentowy to amoniak 0.88 A mam do dyspozycji wodę amoniakalną 25%
pesel

Re: Przeliczenie stężenia procentowego

Post autor: pesel »

Chcesz z 25% roztworu robić roztwór 25%?

Gryfin
Posty: 5
Rejestracja: 17 mar 2015, o 18:32

Re: Przeliczenie stężenia procentowego

Post autor: Gryfin »

Nie mam w instrukcji podane że mam użyć 150 i 90 ml 28 procentowego roztworu a mam do dyspozycji tylko 25 procentowy.
pesel

Re: Przeliczenie stężenia procentowego

Post autor: pesel »

Rozumiem, że chcesz odmierzyć taką objętość roztworu 25% aby zawierał tyle samo amoniaku co podane objętości roztworu 28%? Generalnie to powinieneś znać gęstości obydwóch roztworów. Ale ponieważ stężenia są zbliżone to można założyć, że i gęstości będą zbliżone. Wtedy:

150*(28/25)=168ml 25% roztworu odpowiada 150 ml 28%.

Jak znasz gęstości obu roztworów to najpier obliczasz ile tego amoniaku jest w tym 28%:

m=150ml*d*0.28

A następnie w jakiej ilości 25% będzie ta ilość amoniaku:

masa roztworu 25%=m/0.25

Jak nie masz jego gęstości to możesz sobie zważyć, a jak znasz to:

jego objętość:

V=masa roztworu 25%/gęstość 25% roztworu

Adax82
Posty: 1519
Rejestracja: 2 lis 2013, o 19:42

Re: Przeliczenie stężenia procentowego

Post autor: Adax82 »

Gryfin,
PESEL odpowiedział Ci tak jak dało się odpowiedzieć.