Problem z planowaniem doświadczeń
Problem z planowaniem doświadczeń
Mam problem z zaplanowaniem takiego doświadczenia. Ustaliłam tylko że do 1 probówki po dodaniu wodorotlenku sodu otrzymam osad Mg(OH)2 a do reszty nie mam pojęcia jak sie zabrać. Czy ktoś mógłby wytłumaczyć mi jak sie rozwiązuje takie zadania? Niby wiem że trzeba sprawdzić w układzie w tablicy rozp. gdzie powstanie osad a gdzie nie ale co jak nie mam pewności do barwy osadów które powstaną mi np w dwóch probowkach wtedy nie będę wiedzieć który związek jest który. Prosze o w miare jasne wylumaczenie bede BARDZO BARDZO WDZIĘCZNA
Re: Problem z planowaniem doświadczeń
Do tego typu zadań potrzeba:
- tabeli rozpuszczalności
- ogólnej znajomości zachodzenia reakcji pomiędzy elektrolitami w środowisku wodnym
- wiedzy o podstawowych właściwościach związków nieorganicznych: stan skupienia w temp. pok, zapach (gazów), BARWA związków i wskaźników w różnych środowiskach
Zwykle w zadaniach maturalnych tylko jeden związek z listy pasuje", aby nim rozróżnić próbki. Trzeba sprawdzić wszystkie po kolei.
1.) Roztwór azotanu(V) baru
Sól z solą może przereagować wtedy i tylko wtedy, gdy powstanie coś trudno rozpuszczalnego. No to sprawdzamy:
- z MgCl2 brak osadu
- z ZnSO4 biały osad
- z KNO3 brak osadu
Niestety, wykryjemy tylko gdzie jest ZnSO4 - odpada jako odczynnik
2.) Roztwór fenoloftaleiny. Od razu przypominamy sobie o hydrolizie soli w roztworach wodnych:
- z MgCl2 - fenoloftaleina bezbarwna
- z ZnSO4 - fenoloftaleina bezbarwna
- z KNO3 - fenoloftaleina bezbarwna
Fenoloftaleina się nie przyda - odpada.
3.) Kwas solny
Kwas z solą przereaguje, gdy:
- może wytrącić się osad
- mocny kwas wyprze słabszy
- mniej lotny kwas wyprze bardziej lotny
- kwasem wieloprotonowym podziałamy na zwykłą sól tego kwasu i otrzymamy wodorosól
- kwasem podziałamy na hydroksosól
Nie zachodzi tutaj żaden z wymienionych przypadków, w żadnej probówce nie zajdzie reakcja - odczynnik odpada
4.) Roztwór wodorotlenku sodu (zapala nam się lampka amfoteryczność)
a.) dodanie małej ilości:
- z MgCl2 - wytrąca się biały osad
- z ZnSO4 - wytrąca się biały osad
- z KNO3 - brak zmian
W ten sposób wiemy już, gdzie jest KNO3. Teraz do tych samych probówek dolewamy nadmiaru tego samego odczynnika, czyli NaOH:
- z MgCl2 - biały osad nie roztwarza się
- z ZnSO4 - biały osad roztwarza się dając bezbarwny klarowny roztwór
- z KNO3 - brak zmian
W ten sposób wykazaliśmy dalej w której probówce jest MgCl2 a w której ZnSO4.
To jest ten odczynnik różnicujący. Ale w ramach formalności sprawdźmy ostatni:
5.) Roztwór siarczku cynku:
- z MgCl2 - brak zmian
- z ZnSO4 - wytrąca się biały osad
- z KNO3 - brak zmian
Niestety ten odczynnik nie odróżni nam - odpada.
Na podstawie przedstawionego tutaj zarysu rozumowania przygotuj formalne rozwiązanie tego zadania.
- tabeli rozpuszczalności
- ogólnej znajomości zachodzenia reakcji pomiędzy elektrolitami w środowisku wodnym
- wiedzy o podstawowych właściwościach związków nieorganicznych: stan skupienia w temp. pok, zapach (gazów), BARWA związków i wskaźników w różnych środowiskach
Zwykle w zadaniach maturalnych tylko jeden związek z listy pasuje", aby nim rozróżnić próbki. Trzeba sprawdzić wszystkie po kolei.
1.) Roztwór azotanu(V) baru
Sól z solą może przereagować wtedy i tylko wtedy, gdy powstanie coś trudno rozpuszczalnego. No to sprawdzamy:
- z MgCl2 brak osadu
- z ZnSO4 biały osad
- z KNO3 brak osadu
Niestety, wykryjemy tylko gdzie jest ZnSO4 - odpada jako odczynnik
2.) Roztwór fenoloftaleiny. Od razu przypominamy sobie o hydrolizie soli w roztworach wodnych:
- z MgCl2 - fenoloftaleina bezbarwna
- z ZnSO4 - fenoloftaleina bezbarwna
- z KNO3 - fenoloftaleina bezbarwna
Fenoloftaleina się nie przyda - odpada.
3.) Kwas solny
Kwas z solą przereaguje, gdy:
- może wytrącić się osad
- mocny kwas wyprze słabszy
- mniej lotny kwas wyprze bardziej lotny
- kwasem wieloprotonowym podziałamy na zwykłą sól tego kwasu i otrzymamy wodorosól
- kwasem podziałamy na hydroksosól
Nie zachodzi tutaj żaden z wymienionych przypadków, w żadnej probówce nie zajdzie reakcja - odczynnik odpada
4.) Roztwór wodorotlenku sodu (zapala nam się lampka amfoteryczność)
a.) dodanie małej ilości:
- z MgCl2 - wytrąca się biały osad
- z ZnSO4 - wytrąca się biały osad
- z KNO3 - brak zmian
W ten sposób wiemy już, gdzie jest KNO3. Teraz do tych samych probówek dolewamy nadmiaru tego samego odczynnika, czyli NaOH:
- z MgCl2 - biały osad nie roztwarza się
- z ZnSO4 - biały osad roztwarza się dając bezbarwny klarowny roztwór
- z KNO3 - brak zmian
W ten sposób wykazaliśmy dalej w której probówce jest MgCl2 a w której ZnSO4.
To jest ten odczynnik różnicujący. Ale w ramach formalności sprawdźmy ostatni:
5.) Roztwór siarczku cynku:
- z MgCl2 - brak zmian
- z ZnSO4 - wytrąca się biały osad
- z KNO3 - brak zmian
Niestety ten odczynnik nie odróżni nam - odpada.
Na podstawie przedstawionego tutaj zarysu rozumowania przygotuj formalne rozwiązanie tego zadania.
Re: Problem z planowaniem doświadczeń
DZIĘKUJĘ BARDZO!
Re: Problem z planowaniem doświadczeń
A jeszcze pytanko do każdego wodorotlenku amfoterycznego jak doda się nadmiar zasady to rozpuści się osad?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 2 Odpowiedzi
- 7987 Odsłony
-
Ostatni post autor: atomi
13 lis 2016, o 14:15
-
- 0 Odpowiedzi
- 10081 Odsłony
-
Ostatni post autor: Anarchia
7 gru 2017, o 15:16
-
- 1 Odpowiedzi
- 2299 Odsłony
-
Ostatni post autor: tista
7 lis 2016, o 00:28
-
- 0 Odpowiedzi
- 4055 Odsłony
-
Ostatni post autor: P24_sum
1 lip 2016, o 13:27
-
- 5 Odpowiedzi
- 9337 Odsłony
-
Ostatni post autor: exsto
7 sie 2018, o 12:54
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości