Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
Nie. Cu3(PO4)2 jest trudnorozpuszczalny, a do tego HCl jest lotny, H3PO4 jest przy HCl praktycznie nielotnym kwasem.
Re: Problematyczne zadania
Do kolby, w której znajdowało się 990 cm3 świeżo destylowanej wody, dodano 10 cm3 kwasu solnego o stężeniu 1 M.
W stosunku do wartości początkowej stężenie jonów wodorowych . .
W odp jest zmniejszyło się 100 000 razy, wg mnie 100 razy.
W stosunku do wartości początkowej stężenie jonów wodorowych . .
W odp jest zmniejszyło się 100 000 razy, wg mnie 100 razy.
Re: Problematyczne zadania
W stosunku do początkowego stężenia jonów w kolbie wzrosło 100000 razy, natomiast w stosunku do 1M r-ru zmalało 100 razy.
Re: Problematyczne zadania
Moglby mi ktoś napisać jak to jest z obserwacjami dotyczącymi reakcji z fluorowcami( mam na myśli barwy). W przypadku obecności chloroformu jod barwi go na fioletowo a brom na brunatno? I czy te barwy są takie same w przypadku reakcji bez chloroformu tj. 2I- +6H+ + 5H2O2 = 2Mn2+ + 8H2O+ 5O2 czy tu też będzie barwa fioletowa? aż bromem byłaby brunatno?
Re: Problematyczne zadania
Mółgłbyś to proszę rozpisać? Naprawde tego nie widzę.pesel pisze:W stosunku do początkowego stężenia jonów w kolbie wzrosło 100000 razy, natomiast w stosunku do 1M r-ru zmalało 100 razy.
Re: Problematyczne zadania
W wodzie destylowanej [H+]=10-7Usmiech pisze:Do kolby, w której znajdowało się 990 cm3 świeżo destylowanej wody, dodano 10 cm3 kwasu solnego o stężeniu 1 M.
W stosunku do wartości początkowej stężenie jonów wodorowych . .
W odp jest zmniejszyło się 100 000 razy, wg mnie 100 razy.
W 1 M HCl [H+]=1
Po wymieszaniu [H+]=10*1/(10+990)=10-2
-
10-2/10-7=105=100000
10-2/1=1/100
Re: Problematyczne zadania
Wiecie moze jak dysocjuje chlorek aminy o wzorze C6H5Nh3+Cl- , czytalam ze taka amine mozna zapisac jako R-Nh2:HCl i wtedy dysocjacja bylaby taka: R-Nh2Cl- + H+ ale odpowiedz jest inna,gdyby ktos wiedzial to dziekuje za odpowiedz
Re: Problematyczne zadania
Far03 chloroform jest rozpuszczalnikiem niepolarnego jodu i bromu wiec bez niego chyba nie bedzie barwy, fioletowe sa pary jodu a brunatny brom, , ale nie jestem pewna
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 mar 2013, o 17:35
Re: Problematyczne zadania
Mam pytanie Witowski nowy 2 zad 514 str 170 (matura maj 2015 nowa)
W roztworze wodnym znajdują się kationy Ba, Ag i Mg oraz towarzyszące im aniony. Kationy te można wydzielić z roztworu za pomocą reakcji strąceniowych, stosując odpowiednie odczynniki w takiej kolejności, aby jeden odczynnik wytrącił z roztwru w postaci nierozpuszczalnej soli tylko jeden kation. Po przesączeniu osadu, używając innego odczynnika można wytrącić z przesączu sol zawierająca kolejny kation.
Wpisz do tabeli wzory odczynników których użycie pozwoli w trzech etapach wytrącić kolejno z roztworu w postaci nierozpuszczalnych soli kationy w nim zawarte. Odczynniki wybierz spośród wymienionych poniżej
Na2CrO4 KNO3 NaCl NaOH K2SiO3
W etapie pierwszym trzba wybrać NaCl.
W etapie drugim Na2CrO4.
I teraz problem. w etapie 3 w odpowiedziach powinnam wybrać K2SiO3 żeby wytrącić jony mg. Jednak gdy wybiorę NaOH to też przecież wytrącą się jony Mg?
W związku z tym dlaczego mam wbrać akurat K2SiO3 a nie NaOH?
Pytanie 2
Witowski nowy cz2. str 144 cwiczene 448 (matura podstawowa czerwiec 2012)
Do probowki z CuCl2 dodaje H3PO4
W odpowiedziach pisze ze wytraci się osad Cu3(PO4)2
Ale przeciez hcl jest mocniejszym kwasem niz h3po4. Jak zatem mozliwe jest wyparcie przez slabszy kwas mocniejszego z jego soli?
W roztworze wodnym znajdują się kationy Ba, Ag i Mg oraz towarzyszące im aniony. Kationy te można wydzielić z roztworu za pomocą reakcji strąceniowych, stosując odpowiednie odczynniki w takiej kolejności, aby jeden odczynnik wytrącił z roztwru w postaci nierozpuszczalnej soli tylko jeden kation. Po przesączeniu osadu, używając innego odczynnika można wytrącić z przesączu sol zawierająca kolejny kation.
Wpisz do tabeli wzory odczynników których użycie pozwoli w trzech etapach wytrącić kolejno z roztworu w postaci nierozpuszczalnych soli kationy w nim zawarte. Odczynniki wybierz spośród wymienionych poniżej
Na2CrO4 KNO3 NaCl NaOH K2SiO3
W etapie pierwszym trzba wybrać NaCl.
W etapie drugim Na2CrO4.
I teraz problem. w etapie 3 w odpowiedziach powinnam wybrać K2SiO3 żeby wytrącić jony mg. Jednak gdy wybiorę NaOH to też przecież wytrącą się jony Mg?
W związku z tym dlaczego mam wbrać akurat K2SiO3 a nie NaOH?
Pytanie 2
Witowski nowy cz2. str 144 cwiczene 448 (matura podstawowa czerwiec 2012)
Do probowki z CuCl2 dodaje H3PO4
W odpowiedziach pisze ze wytraci się osad Cu3(PO4)2
Ale przeciez hcl jest mocniejszym kwasem niz h3po4. Jak zatem mozliwe jest wyparcie przez slabszy kwas mocniejszego z jego soli?
Re: Problematyczne zadania
Pierwsze było już tłumaczone tutaj na forum ze sto razy:ratowniczka89 pisze:Mam pytanie Witowski nowy 2 zad 514 str 170 (matura maj 2015 nowa)
W roztworze wodnym znajdują się kationy Ba, Ag i Mg oraz towarzyszące im aniony. Kationy te można wydzielić z roztworu za pomocą reakcji strąceniowych, stosując odpowiednie odczynniki w takiej kolejności, aby jeden odczynnik wytrącił z roztwru w postaci nierozpuszczalnej soli tylko jeden kation. Po przesączeniu osadu, używając innego odczynnika można wytrącić z przesączu sol zawierająca kolejny kation.
Wpisz do tabeli wzory odczynników których użycie pozwoli w trzech etapach wytrącić kolejno z roztworu w postaci nierozpuszczalnych soli kationy w nim zawarte. Odczynniki wybierz spośród wymienionych poniżej
Na2CrO4 KNO3 NaCl NaOH K2SiO3
W etapie pierwszym trzba wybrać NaCl.
W etapie drugim Na2CrO4.
I teraz problem. w etapie 3 w odpowiedziach powinnam wybrać K2SiO3 żeby wytrącić jony mg. Jednak gdy wybiorę NaOH to też przecież wytrącą się jony Mg?
W związku z tym dlaczego mam wbrać akurat K2SiO3 a nie NaOH?
Pytanie 2
Witowski nowy cz2. str 144 cwiczene 448 (matura podstawowa czerwiec 2012)
Do probowki z CuCl2 dodaje H3PO4
W odpowiedziach pisze ze wytraci się osad Cu3(PO4)2
Ale przeciez hcl jest mocniejszym kwasem niz h3po4. Jak zatem mozliwe jest wyparcie przez slabszy kwas mocniejszego z jego soli?
".Wpisz do tabeli wzory odczynników których użycie pozwoli w trzech etapach wytrącić kolejno z roztworu w postaci nierozpuszczalnych SOLI ."
Drugie:
Ponieważ na poziomie maturalnym nie jesteście w stanie analizować kilku równowag zachodzących w roztworze wodnym na raz, reakcje kwasów z solami analizować trzeba w ściśle określonej kolejności:
1.) Czy jest strącanie
2.) Czy jest wypieranie ze względu na moc
3.) Czy jest wypieranie ze względu na lotność
Przy takiej ograniczonej regułce są liczne wyjątki (które występują w zadaniach maturalnych): reakcje węglanów, siarczków (i innych, ale można o nich zapomnieć) z mocnymi, słabo lotnymi kwasami.
Re: Problematyczne zadania
Nie ma chlorek aminy , tylko potocznie chlorowodorek aminy, który w tym przypadku nazywa się systematycznie chlorkiem fenyloamoniowym. Związek ten dysocjuje na kation fenyloamoniowy i anion chlorkowy:ameba11 pisze:Wiecie moze jak dysocjuje chlorek aminy o wzorze C6H5Nh3+Cl- , czytalam ze taka amine mozna zapisac jako R-Nh2:HCl i wtedy dysocjacja bylaby taka: R-Nh2Cl- + H+ ale odpowiedz jest inna,gdyby ktos wiedzial to dziekuje za odpowiedz
C6H5NH3+Cl-C6H5NH3+ + Cl-
-
- Posty: 14
- Rejestracja: 27 mar 2013, o 17:35
Re: Problematyczne zadania
Dzięki za odpowiedź. Szukałam w forum wpisując treść zadania i nie znalazłam tego zadania z solami dlatego napisałam (widocznie nie umiem szukać).
Co do tego wypierania przez kwasy i strącania osadów.
Rozumiem że przy reakcji soli z kwasami mam więc najpierw patrzyć na to czy wytrąci się osad? A dopiero później na zasade mocniejszy kwas wypiera słabszy z jego soli". Bo nie bardzo to rozumiem.
Co do tego wypierania przez kwasy i strącania osadów.
Rozumiem że przy reakcji soli z kwasami mam więc najpierw patrzyć na to czy wytrąci się osad? A dopiero później na zasade mocniejszy kwas wypiera słabszy z jego soli". Bo nie bardzo to rozumiem.
Re: Problematyczne zadania
Dokładnie tak.ratowniczka89 pisze:Dzięki za odpowiedź. Szukałam w forum wpisując treść zadania i nie znalazłam tego zadania z solami dlatego napisałam (widocznie nie umiem szukać).
Co do tego wypierania przez kwasy i strącania osadów.
Rozumiem że przy reakcji soli z kwasami mam więc najpierw patrzyć na to czy wytrąci się osad? A dopiero później na zasade mocniejszy kwas wypiera słabszy z jego soli". Bo nie bardzo to rozumiem.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21472 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7176 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8520 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8848 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4629 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości