Matura coraz bliżej, a ja czuję się coraz bardziej, że jestem w kropce.
Od roku czasu walczę z biologią, a tak właściwie z maturą z tego przedmiotu. Wydawało mi się, że moja praca w pewnym stopniu jednak umożliwi mi uzyskanie satysfakcjonującego wyniku. Jednak moje marzenia rozwiewa zawsze arkusz maturalny. Pomijając błedy wynikające z drobnych braków wiedzy często tracę punkty na innym zrozumieniu polecenia albo na zupełnie innym sposobie na wyjaśnienie danej kwestii (oczywiście nie jest to zawarte w kluczu).
Dlatego kieruje do Was pytanie jak sobie radzić z tym problemem?
Sposób na maturę z biologii
Re: Sposób na maturę z biologii
Nie sugeruj się odpowiedziami do zadań. Jakiegokolwiek arkusza byś nie rozwiązywała, to jest to tylko arkusz przykładowych odpowiedzi. Nie uwzględnia on wszystkich poprawnych odpowiedzi!
W momencie gdy trwa sprawdzanie matur, egzaminatorzy otrzymują model odpowiedzi które w miarę możliwości uwzględniają każdą możliwość. Niejednokrotnie jest tak, że jeżeli odpowiedź egzaminowanego zdaje się być poprawna, a nie ma jej w modelu, to egzaminatorzy konsultują to ze sobą i często model jest rozszerzany o nowe odpowiedzi uczniów. Model taki nie jest nigdy nigdzie dostępny, gdyż jest tajny, a na stronach CKE i tak dalej jest tylko arkusz PRZYKŁADOWYCH odpowiedzi.
Natomiast wydawniczymi to już w ogóle nie ma co się sugerować.
No, tak przynajmniej dowiedziałem się od naszej biolożki. Dlatego w przypadku wątpliwości polecam spytanie kogoś, co sądzi o takiej odpowiedzi, lub zapytanie biologa.
Poza tym polecam zaznajomić się z czasownikami operacyjnymi zamieszczonymi w informatorze maturalnym. Pozwoli Ci on dowiedzieć się, w jakim przypadku jaki zakres odpowiedzi jest wymagany. Błędy wynikające z braku wiedzy pozwolą Ci skorygować właśnie arkusze, a na zrozumienie polecenia - uważne jego analizowanie, ze zwróceniem uwagi na czasowniki typu określ, wyjaśnij, wykaż, uzasadnij i tak dalej.
W momencie gdy trwa sprawdzanie matur, egzaminatorzy otrzymują model odpowiedzi które w miarę możliwości uwzględniają każdą możliwość. Niejednokrotnie jest tak, że jeżeli odpowiedź egzaminowanego zdaje się być poprawna, a nie ma jej w modelu, to egzaminatorzy konsultują to ze sobą i często model jest rozszerzany o nowe odpowiedzi uczniów. Model taki nie jest nigdy nigdzie dostępny, gdyż jest tajny, a na stronach CKE i tak dalej jest tylko arkusz PRZYKŁADOWYCH odpowiedzi.
Natomiast wydawniczymi to już w ogóle nie ma co się sugerować.
No, tak przynajmniej dowiedziałem się od naszej biolożki. Dlatego w przypadku wątpliwości polecam spytanie kogoś, co sądzi o takiej odpowiedzi, lub zapytanie biologa.
Poza tym polecam zaznajomić się z czasownikami operacyjnymi zamieszczonymi w informatorze maturalnym. Pozwoli Ci on dowiedzieć się, w jakim przypadku jaki zakres odpowiedzi jest wymagany. Błędy wynikające z braku wiedzy pozwolą Ci skorygować właśnie arkusze, a na zrozumienie polecenia - uważne jego analizowanie, ze zwróceniem uwagi na czasowniki typu określ, wyjaśnij, wykaż, uzasadnij i tak dalej.
Re: Sposób na maturę z biologii
Czasowniki operacyjne mam opanowane, arkusze wszystkie przerobiłam.
Jedank ciągle mam problem z sformułowaniem wniosku z doświadczenia? Często nie czuję granicy kiedy coś jest już wnioskiem, a kiedy odczytaniem danych z wykresu. Jak sobie radzić z formułowaniem wniosków?
Jedank ciągle mam problem z sformułowaniem wniosku z doświadczenia? Często nie czuję granicy kiedy coś jest już wnioskiem, a kiedy odczytaniem danych z wykresu. Jak sobie radzić z formułowaniem wniosków?
-
- Posty: 1673
- Rejestracja: 22 maja 2008, o 22:21
Re: Sposób na maturę z biologii
Musisz zastanowić się co było intencją badacza, który przeprowadzał doświadczenie. Jaki miał cel, jaką hipotezę sobie postawił? I wreszcie - na podstawie swojego doświadczenia i poczynionych obserwacji - jaką odpowiedź, a więc wniosek, sformułował? Czego się dowiedział, dzięki tej pracy?
Są to truizmy, które pewnie wiesz, ale najłatwiej będzie odpowiedzieć na przykładzie zadania, które sprawia/sprawiło Ci trudność.
Zaprezentuję na swoim przykładzie. Zadanie pochodzi z matury z maja 2014 roku. Kluczowe jest zdanie: "przeprowadzono doświadczenie, którego celem było zbadanie wpływu fotoperiodu i wernalizacji siewek na zakwitanie pewnej odmiany pszenicy ozimej."
1) Cel (problem) badawczy
A więc badacz chciał się dowiedzieć jaki wpływ na zakwitanie konkretnej rośliny (tu: pewnej odmiany pszenicy) mają dwa czynniki (spójnik i"): fotoperiod i wernalizacja. W hipotezie, obserwacjach oraz wniosku zawsze musimy się odnieść do wpływu (lub braku wpływu - zależnie od wyników doświadczenia) tych dwóch czynników na zakwitanie tej konkretnej rośliny.
2) Hipoteza
Z opisu przebiegu doświadczenia dowiadujemy się, że mamy cztery grupy roślin:
- hodowane w warunkach krótkiego dnia i bez wernalizacji (1)
- hodowane w warunkach długiego dnia i bez wernalizacji (2)
- hodowane w warunkach krótkiego dnia i z wernalizacją (3)
- hodowane w warunkach długiego dnia i z wernalizacją (4)
Badacz zapewne pomyślał, że albo w żadnej z powyższych, albo w jednej z powyższych, albo w kilku z powyższych sytuacjach roślina zakwitnie. Mógł więc postawić szereg hipotez. Że ta roślina wymaga do zakwitania zarówno długiego dnia jak i wernalizacji (gdyby spodziewał się, że roślina zakwitnie tylko w 4 sytuacji). Albo że wymaga do zakwitania krótkiego dnia, a wernalizacja nie ma wpływu na zakwitanie (gdyby spodziewał się, że roślina zakwitnie w 1 i 3 sytuacji). Itd.
3) Obserwacje
Co badacz zaobserwował? Ano to, że roślina zakwitła tylko w jednej określonej sytuacji - długiego dnia i po potraktowaniu niską temperaturą (wernalizacja). Obserwacją byłoby więc stwierdzenie tego, co badacz zobaczył: "roślina zakwitła w warunkach długiego dnia i wernalizacji."
4) Wniosek
Jaki wniosek płynie z takich obserwacji? Że widocznie roślina musi mieć zapewnione te dwa warunki do tego, by zakwitnąć. Spełnienie jedynie jednego warunku nie spowoduje, że roślina zakwitnie. Cytując przykładowe odpowiedzi ze strony CKE:
- Długi dzień i wernalizacja są warunkami niezbędnymi/koniecznymi do zakwitania badanej odmiany pszenicy.
- Warunkiem zakwitania badanej odmiany pszenicy jest okresowe obniżenie temperatury oraz długi dzień.
Kiedy otrzymamy zdaniem CKE 0 punktów?
za odpowiedź niepełną, która odnosi się tylko do jednego z czynników lub odpowiedź niepoprawną, np. niebędącą wnioskiem (a więc np. obserwacją), lub brak odpowiedzi.
Są to truizmy, które pewnie wiesz, ale najłatwiej będzie odpowiedzieć na przykładzie zadania, które sprawia/sprawiło Ci trudność.
Zaprezentuję na swoim przykładzie. Zadanie pochodzi z matury z maja 2014 roku. Kluczowe jest zdanie: "przeprowadzono doświadczenie, którego celem było zbadanie wpływu fotoperiodu i wernalizacji siewek na zakwitanie pewnej odmiany pszenicy ozimej."
1) Cel (problem) badawczy
A więc badacz chciał się dowiedzieć jaki wpływ na zakwitanie konkretnej rośliny (tu: pewnej odmiany pszenicy) mają dwa czynniki (spójnik i"): fotoperiod i wernalizacja. W hipotezie, obserwacjach oraz wniosku zawsze musimy się odnieść do wpływu (lub braku wpływu - zależnie od wyników doświadczenia) tych dwóch czynników na zakwitanie tej konkretnej rośliny.
2) Hipoteza
Z opisu przebiegu doświadczenia dowiadujemy się, że mamy cztery grupy roślin:
- hodowane w warunkach krótkiego dnia i bez wernalizacji (1)
- hodowane w warunkach długiego dnia i bez wernalizacji (2)
- hodowane w warunkach krótkiego dnia i z wernalizacją (3)
- hodowane w warunkach długiego dnia i z wernalizacją (4)
Badacz zapewne pomyślał, że albo w żadnej z powyższych, albo w jednej z powyższych, albo w kilku z powyższych sytuacjach roślina zakwitnie. Mógł więc postawić szereg hipotez. Że ta roślina wymaga do zakwitania zarówno długiego dnia jak i wernalizacji (gdyby spodziewał się, że roślina zakwitnie tylko w 4 sytuacji). Albo że wymaga do zakwitania krótkiego dnia, a wernalizacja nie ma wpływu na zakwitanie (gdyby spodziewał się, że roślina zakwitnie w 1 i 3 sytuacji). Itd.
3) Obserwacje
Co badacz zaobserwował? Ano to, że roślina zakwitła tylko w jednej określonej sytuacji - długiego dnia i po potraktowaniu niską temperaturą (wernalizacja). Obserwacją byłoby więc stwierdzenie tego, co badacz zobaczył: "roślina zakwitła w warunkach długiego dnia i wernalizacji."
4) Wniosek
Jaki wniosek płynie z takich obserwacji? Że widocznie roślina musi mieć zapewnione te dwa warunki do tego, by zakwitnąć. Spełnienie jedynie jednego warunku nie spowoduje, że roślina zakwitnie. Cytując przykładowe odpowiedzi ze strony CKE:
- Długi dzień i wernalizacja są warunkami niezbędnymi/koniecznymi do zakwitania badanej odmiany pszenicy.
- Warunkiem zakwitania badanej odmiany pszenicy jest okresowe obniżenie temperatury oraz długi dzień.
Kiedy otrzymamy zdaniem CKE 0 punktów?
za odpowiedź niepełną, która odnosi się tylko do jednego z czynników lub odpowiedź niepoprawną, np. niebędącą wnioskiem (a więc np. obserwacją), lub brak odpowiedzi.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 0 Odpowiedzi
- 7455 Odsłony
-
Ostatni post autor: hnws
18 paź 2017, o 04:12
-
-
TWOJE przewidywania na maturę z biologii?
autor: summer » 24 sie 2015, o 17:26 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 2 Odpowiedzi
- 6568 Odsłony
-
Ostatni post autor: Loa_Loa
28 sie 2015, o 23:28
-
-
- 13 Odpowiedzi
- 7401 Odsłony
-
Ostatni post autor: Loa_Loa
18 maja 2016, o 08:45
-
-
Konkretny sposób nauki?
autor: Dr Mateusz » 4 mar 2016, o 14:39 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 29 Odpowiedzi
- 27747 Odsłony
-
Ostatni post autor: Medyk 300
28 lip 2016, o 03:06
-
-
- 0 Odpowiedzi
- 29863 Odsłony
-
Ostatni post autor: white
19 kwie 2015, o 18:31
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość