Co warto wiedzieć?

Forum chemiczne dotyczące wszystkich związków chemicznych, w których nie występuje wiązanie węgiel-wodór
Awatar użytkownika
Black_W
Posty: 70
Rejestracja: 8 kwie 2016, o 11:31

Co warto wiedzieć?

Post autor: Black_W » 17 kwie 2016, o 14:28

Jest ktoś może obeznany w reakcjach z chemii nieorganicznej które TRZEBA znać na maturze (nowa podstawa programowa od 2015)?

Pomijając chrom i mangan, co warto/trzeba znać.
Prosiłabym o jak najbardziej konkretną odpowiedź

persil1991
Posty: 1673
Rejestracja: 22 maja 2008, o 22:21

Re: Co warto wiedzieć?

Post autor: persil1991 » 17 kwie 2016, o 19:31

PODSTAWA PROGRAMOWA PRZEDMIOTU CHEMIA#10IV etap edukacyjny#x2013 zakres rozszerzony pisze: METALE
pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu), wody (Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów utleniających (Mg, Zn, Al, Cu, Ag, Fe)

opisuje właściwości fizyczne i chemiczne glinu wyjaśnia, na czym polega pasywacja glinu i tłumaczy znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice planuje i wykonuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać, że tlenek i wodorotlenek glinu wykazują charakter amfoteryczny

przewiduje kierunek przebiegu reakcji metali z kwasami i z roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu napięciowym metali

projektuje i przeprowadza doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać aktywność chemiczn
ą metali, np. miedzi i cynku

przewiduje produkty redukcji związków manganu(VII) w zależności od środowiska, a także dichromianu(VI) potasu w środowisku kwasowym bilansuje odpowiednie równania reakcji.


NIEMETALE
pisze równania reakcji ilustrujących typowe właściwości chemiczne niemetali, w tym reakcje: tlenu z metalami (Na, Mg, Ca, Al, Zn, Fe, Cu) i z niemetalami (C, S, H2, P), wodoru z niemetalami (Cl2, Br2, O2, N2, S), chloru, bromu i siarki z metalami (Na, K, Mg, Ca, Fe, Cu)

planuje i opisuje doświadczenia, w wyniku których można otrzymać wodór (reakcja aktyw nych metali z wodą i/lub niektórych metali z niektórymi kwasami)

planuje i opisuje doświadczenie, którego przebieg wykaże, że np. brom jest pierwiastkiem bardziej aktywnym niż jod, a mniej aktywnym niż chlor

opisuje typowe właściwości chemiczne wodorków pierwiastków 17. grupy, w tym ich zachowanie wobec wody i zasad

projektuje i przeprowadza doświadczenia pozwalające otrzymać tlen w laboratorium (np. reakcja rozkładu H2O2 lub KMnO4) zapisuje odpowiednie równania reakcji

zapisuje równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli np. CaCO3 i wodorotlenków np. Cu(OH)2)

opisuje typowe właściwości chemiczne tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30, w tym zachowanie wobec wody, kwasów i zasad zapisuje odpowiednie równania reakcji

klasyfikuje tlenki ze względu na ich charakter chemiczny (kwasowy, zasadowy, amfoteryczny i obojętny) planuje i wykonuje doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać charakter chemiczny tlenku

klasyfikuje poznane kwasy ze względu na ich skład (kwasy tlenowe i beztlenowe), moc i właściwości utleniające

opisuje typowe właściwości chemiczne kwasów, w tym zachowanie wobec metali, tlenków metali, wodorotlenków i soli kwasów o mniejszej mocy planuje i przeprowadza odpowiednie do
świadczenia (formułuje obserwacje i wnioski) ilustruje je równaniami reakcji

ilustruje, za pomocą odpowiednich równań reakcji, utleniające właściwości kwasów, np. stężonego i rozcieńczonego roztworu kwasu azotowego(V).

ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post