PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Masz problem z biologią na lekcjach? Czegoś nie rozumiesz? Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu zadań? Napisz o tym na forum!
mr biologist
Posty: 2
Rejestracja: 10 gru 2016, o 08:59

PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Post autor: mr biologist » 10 gru 2016, o 09:15

PiSowska dobra zmiana bierze się za podstawę programową z biologii. Uważam, że należy ten temat mocno zasygnalizować. Jest to zmiana tak naprawdę bardzo zła zmiana, dotyczycą przecież młodego pokolenia. Myślę, że duży wpływ na tę zmianę miał też Kościół Katolicki, któremu jak wiadomo, nauczanie ewolucjonizmu nie podoba się od wieków. Ewolucjonizm biologiczny to narracja konkurencyjna dla narracji religijnej. Kościół zawsze zwalczał konkurencję. I dziś widzimy to na własne oczy.

Poniżej zamieszczam tekst stanowiska Komitetu Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN dotyczący rewolucyjnych zmian w podstawie programowej z biologii. Zachęcam wszystkich biologów do zapoznania się z tym stanowiskiem. Bądźmy świadomi. Nie ignorujmy zagrożenia.

Szanowna Pani Minister
Komitet Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN przeanalizował projekt podstawy programowej z biologii dla klas V-VIII szkoły podstawowej, porównując ją z aktualnie obowiązującą podstawą programową dla gimnazjum. Chociaż ta analiza pokazała, że projekt ten jest w dużej mierze powtórzeniem obecnie obowiązującej podstawy, niektóre wprowadzone zmiany budzą nasz głęboki niepokój.
Zauważamy na przykład zniknięcie wielu wymagań o charakterze przekrojowym, integrującym wiedzę, co sprawia, że szkolna biologia staje się zbiorem faktów do nauczenia się na pamięć, w mniejszym stopniu natomiast jest narzędziem do wyjaśniania otaczającego świata. Pozostają też wątpliwości, czy zapisy przewidziane uprzednio do realizacji przez młodzież w wieku 13-15 lat sprawdzą się w nauczaniu dzieci w wieku 11-14 lat.
Podstawowym mankamentem nowej podstawy programowej jest marginalizacja nauczania o ewolucji, które zostało sprowadzone do wyrwanych z kontekstu zagadnień, poruszanych na końcu cyklu nauczania biologii. Złożyły się na to dwie pozornie nieduże, ale niezwykle istotne zmiany.
1. Z celów kształcenia, czyli wymagań ogólnych zniknęło zdanie „[uczeń] wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej”. Wymaganie to zapewniało obecność myślenia ewolucyjnego w całym cyklu nauczania biologii, a zwłaszcza omawianiu różnorodności biologicznej. Warto w tym miejscu przypomnieć słynny esej wybitnego amerykańskiego genetyka Theodosiusa Dobzhansky’ego pod tytułem „Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution” („Nic w biologii nie ma sensu, o ile nie jest widziane w świetle ewolucji”). Artykuł ten, opublikowany w 1973 r. w czasopiśmie pedagogicznym American Biology Teacher, podkreśla, że teoria ewolucji jest spoiwem biologii, wyjaśniając jednocześnie jedność i różnorodność życia na Ziemi. Ewolucja jest źródłem złożoności i różnorodności organizmów. Biologia nauczana bez ewolucji staje się zbiorem niepowiązanych ze sobą faktów do zapamiętania, ale nie do zrozumienia.
2. Z treści kształcenia zniknęło wymaganie szczegółowe „[uczeń] przedstawia źródła wiedzy o jej przebiegu [tj. ewolucji]”. To wymaganie umożliwiało powiązanie pojęcia ewolucji z dotychczasową wiedzą ucznia, np. na temat genetyki, ekologii czy budowy organizmów. Pozwalało wykazać, że teoria ewolucji ma solidne podstawy naukowe. Bez tego powiązania, zagadnienia ewolucyjne są abstrakcyjne, tracą swoją moc wyjaśniającą i integrującą w nauczaniu biologii.
Obniżenie rangi ewolucji w projekcie podstawy przez usunięcie ewolucyjnego kontekstu nauczania biologii jest zdecydowanym krokiem wstecz. Apelujemy o wprowadzenie do podstawy odpowiednich celów kształcenia i treści nauczania, które odzwierciedlałyby znaczenie teorii ewolucji we współczesnej biologii, np. przez przywrócenie wspomnianych zapisów z aktualnie obowiązującej podstawy programowej.
Pragniemy podkreślić, że uwzględnienie ewolucji w celach kształcenia nie zwiększa zakresu
treści do realizacji w szkole podstawowej, a określa jedynie kontekst, w jakim te treści powinny być realizowane na lekcjach biologii.
Z satysfakcją zauważamy uwzględnienie w projekcie podstawy programowej zagadnień z zakresu zagrożeń różnorodności biologicznej oraz ochrony przyrody, z dużym niepokojem natomiast konstatujemy brak zagadnień z zakresu ochrony środowiska. Zagrożenia środowiskowe, takie jak globalne ocieplenie (które zaczyna już w istotny sposób wpływać na życie wielu społeczeństw) czy kwestia zagospodarowywania śmieci i odpadów, powinny być znane każdemu obywatelowi, bowiem bez powszechnej świadomości i akceptacji niezbędnych zmian w gospodarce nie będziemy w stanie podjąć skutecznych działań zapobiegających degradacji środowiska. Należy zaznaczyć, że po reformie edukacyjnej większość młodzieży będzie uczyła się biologii jedynie w szkole podstawowej, a zatem powinna z niej wynieść kanon wiedzy biologicznej, niezbędny nie tylko w życiu codziennym, ale także pomagający zrozumieć otaczający świat. Podstawy wiedzy o środowisku oraz wiedzy o ewolucji do tego kanonu ponad wszelką wątpliwość należą.

W imieniu Komitetu Biologii Środowiskowej i Ewolucyjnej PAN
prof. dr hab. Krzysztof Spalik
przewodniczący Komitetu
Warszawa, dn. 8 grudnia 2016 r.
Załączniki
Stanowisko-KBSiE-o-podstawie-programowej-8.12.2016.pdf
(178.22 KiB) Pobrany 8 razy

mr biologist
Posty: 2
Rejestracja: 10 gru 2016, o 08:59

Re: PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Post autor: mr biologist » 10 gru 2016, o 10:19

Proszę moderatora o przeniesienie wątku do działu dla nauczycieli.

chemik987
Posty: 96
Rejestracja: 13 lip 2016, o 17:51

Re: PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Post autor: chemik987 » 10 gru 2016, o 20:51

A ja bym prosił administratora zeby wyrzucił komentarze z wulgaryzmami i obrazające spory odsetek społeczeństwa, można się z PiSem nie zgadzać ale to podobno forum przyrodnicze a nie polityczne i takie komentarze z cyklu oszolomy i karaczany są nie na miejscu

Igen
Posty: 25
Rejestracja: 22 lut 2017, o 14:10

Re: PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Post autor: Igen » 22 lut 2017, o 15:14

Masz rację. Działania środowisk związanych z KODem, robienie z sejmu cyrku- to nie jest normalne
Oczywiście wiem, do czego piłeś, problem w tym, że niesłusznie. Sam nie jestem wyborcą PiS-u, ale widzę, że przesadzasz i demonizujesz.
Prosta sprawa- ani pomijanie ewolucji, ani ruchy płaskoziemców i atyszczepionkowców nie są dobre i pewnie, że ludzie ulegają manipulacji, ale nie tylko tu i nie tylko ze strony tej władzy. Ludzkie chamstwo i głupota wylewa się po obydwu stronach.
A z Kościołem i średniowieczem radzę tak nie płynąć. Średniowiecze wcale taką epoką zastoju, głupoty i brudu nie było sam Kościół ani nie promuje teorii płaskiej Ziemi, ani nie przeczy ewolucji. Nie dziw, że większość księży pewnie zagłosowałoby za PiS-em, bo po prostu często poglądy PiS i KK są zbieżne, a PiS trzyma się tradycji.
Myślę, że nie jesteśmy bliżej końca naszej Ojczyzny niż choćby 3 lata temu. I muszę się zgodzić- odpowiedzialność zbiorowa to paskudna sprawa

Awatar użytkownika
sempervirens
Posty: 155
Rejestracja: 22 lut 2014, o 22:02

Re: PiS ogranicza nauczanie ewolucjonizmu

Post autor: sempervirens » 22 lut 2017, o 17:02

Czytając ten wątek odnoszę wyłącznie wrażenie, że kultura czy to polityczna czy zwykła, elementarna to już przeszłość wśród niektórych przedstawicieli społeczeństwa nie mówiąc już o zdolności do dyskusji. Przykre, szczególnie wśród ludzi wykonujących bądź aspirujących do zawodów niegdyś uważanych za elitarne", cóż jak widać to już nieaktualne.


ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post