Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
oleczka99
Posty: 7
Rejestracja: 4 lis 2016, o 15:36

Re: Problematyczne zadania

Post autor: oleczka99 »

No ja tego zadania sobie nie wymyśliłam tylko przepisałam, ale przyczepić się oczywiście można
Czyli będzie to odpowiedź d, bo wszystkie związki mają podstawniki I rodzaju?
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

Tak. Szczególnie należy pamiętać o tym, że grupa OH i grupa aminowa aktywują pierścień. Dlatego też, jeżeli przeprowadza się reakcje substytucji elektrofilowej dla fenolu, to ulega on zazwyczaj podstawieniu we wszystkie pozycje para i orto od razu.
Camillus25
Posty: 9
Rejestracja: 10 mar 2017, o 14:19

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Camillus25 »

Mamy np. takie równanie reakcji:
2H3PO4 + 3CuCl2 Cu3(PO4)2 + 6HCl

Jak chce zapisać go w postaci jonowej to kwas ortofosforowy(V) rozpisuje na jony czy nie?
Cappy
Posty: 459
Rejestracja: 8 cze 2014, o 18:51

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Cappy »

Stała szybkości reakcji rozkładu C2H5Cl, przebiegającej w facie gazowej, wynosi 2,8 * 10^-5 s^-1 w temperaturze 400 stopni Celsjusza. W chwili rozpoczęcia reakcji w zbiorniku reakcyjnym znajdowało się 12.5 mol C2H5Cl. Określ rzędowość reakcji oraz oblicz ile moli C2H5Cl pozostanie po upływie 3 godzin od rozpoczęcia reakcji.

Reakcja jest pierwszorzędowa co wywnioskowałem z jednostki stałej szybkości, więc:
n= 12.5 mol = [C2H5Cl]=12.5mol/dm3

v=k*[C2H5Cl]

V=const

więc możemy obliczyć szybkości reakcji:

v= 2.8*10^-5 * 12.5

v= 3.5*10^-4 mol/dm3*s

t= 3h = 180min = 10800s

Ilość C2H5Cl, który uległ rozkładowi = v * t = 3.5*10^4 mol/dm3*s * 10800s=3.78 mol/dm3

[C2H5Cl] - 3.78 mol/dm3 = 12.5 mol/dm3 - 3.78 mol/dm3 = 8.72 mol/dm3

Mógłby ktoś zweryfikować czy to jest poprawne? Zdaje mi się, że nie, bo szybkość reakcji, którą obliczyłem jest chwilową szybkością reakcji i wraz ze spadkiem stężenia C2H5Cl szybkość reakcji maleje, ale nie mam pomysłu jak rozwiązać to zadanie inaczej. Może to rozwiązanie jest poprawne jeśli weźmie się pod uwagę uproszczenia maturalne?
pesel

[Link] Problematyczne zadania

Post autor: pesel »

Cappy pisze:Zdaje mi się, że nie, bo szybkość reakcji, którą obliczyłem jest chwilową szybkością reakcji i wraz ze spadkiem stężenia C2H5Cl szybkość reakcji maleje, ale nie mam pomysłu jak rozwiązać to zadanie inaczej.
Może ten link się przyda.
post852751.html#p852751
Cappy
Posty: 459
Rejestracja: 8 cze 2014, o 18:51

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Cappy »

pesel, Już do tego doszedłem, ale dziękuję
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Larsonik »

1. Jak uzasadnić polarność cząsteczki N2H4? To wynika bardziej z jej kształtu, obecności wolnych par elektronowych, elektroujemności czy moze wszystko na raz?

2. Czy mogę prosić jakąś dobrą duszę o wyjaśnienie zadania 16 z tegorocznego arkuszu Medyka? Kompletnie nie rozumiem, dlaczego tam jest C. Z tego, co doczytałem, to punkt końcowego miareczkowania to moment, w którym wskaźnik zmienia barwę, zatem pH roztworu w tym momencie powinno być takie samo tu i tu. Chociaż pewnie źle zrozumiałem.
pesel

Re: Problematyczne zadania

Post autor: pesel »

1. Wszystko na raz + np.
strona 8. Pokazano, że dla hydrazyny (jak i dla nadtlenku wodoru) uprzywilejowane są konformacje gauche (a nie naturalne -anty).
2.
Dobrze doczytałeś. W obu miareczkowaniach pH w PK będzie takie samo. Natomiast pH w PR dla miareczkowania mocny-mocna =7, natomiast słaby-mocna pH7.
Aby stwierdzić czy odpowiedź C jest poprawna należałoby sprawdzić czy dla pH w PK obie krzywe miareczkowania będą się pokrywały. Można to wykazać rachunkami ale wtedy to zadanie nie jest za 1 pkt.

BTW, wydaje mi się także, że w niskich pH oranż jest czerwony, a nie żółty jak to zaznaczona na rysunku.
Awatar użytkownika
Liam
Posty: 201
Rejestracja: 27 lis 2009, o 15:24

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Liam »

Mam kilka pytań, bardzo proszę was o pomoc.
1) W zamkniętym naczyniu przeprowadzono reakcję rozkładu tlenku azotu(II) na pierwiastki (deltaH=-182 kJ). Ustal jak na szybkość reakcji wpłynie wzrost temperatury w układzie.
W odpowiedziach jest napisane, że szybkość reakcji zwiększy się. Dlaczego? Rzeczywiście zwiększy się szybkość reakcji odwrotnej, ale czy tak samo będzie z reakcją rozkładu?
2) Dlaczego pirydoksyna i pirydoksyamina mają właściwości amfoteryczne?
3) Ustal liczbę moli metalicznego sodu oraz liczbę moli wodorotlenku sodu, z jakimi przereagują próbki zawierające po 3 mole pirydoksyny i pirydoksyaminy.
Mój wynik dla pirydoksyny to 9 moli Na i 3 mole NaOH, a dla pirydoksyaminy - 6 moli Na i 6 moli NaOH. Niestety w odpowiedziach są zupełnie inne wyniki.
pesel

Re: Problematyczne zadania

Post autor: pesel »

Liam pisze:1) W zamkniętym naczyniu przeprowadzono reakcję rozkładu tlenku azotu(II) na pierwiastki (deltaH=-182 kJ). Ustal jak na szybkość reakcji wpłynie wzrost temperatury w układzie.
W odpowiedziach jest napisane, że szybkość reakcji zwiększy się. Dlaczego? Rzeczywiście zwiększy się szybkość reakcji odwrotnej, ale czy tak samo będzie z reakcją rozkładu?
Szybkość każdej reakcji wzrośnie ze wzrostem temperatury (i prostej i odwrotnej). Mylisz to z wartością stałej równowagi.
Liam pisze:Dlaczego pirydoksyna i pirydoksyamina mają właściwości amfoteryczne?
Kwasowe to oczywiste, a zasadowe ponieważ mają wolną parę elektronową na atomie azotu.
Ostatnio zmieniony 16 kwie 2017, o 17:59 przez pesel, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

pesel pisze:2.
Dobrze doczytałeś. W obu miareczkowaniach pH w PK będzie takie samo. Natomiast pH w PR dla miareczkowania mocny-mocna =7, natomiast słaby-mocna pH7.
Aby stwierdzić czy odpowiedź C jest poprawna należałoby sprawdzić czy dla pH w PK obie krzywe miareczkowania będą się pokrywały. Można to wykazać rachunkami ale wtedy to zadanie nie jest za 1 pkt.

BTW, wydaje mi się także, że w niskich pH oranż jest czerwony, a nie żółty jak to zaznaczona na rysunku
Kiedy miareczkujemy słaby kwas przy pomocy mocnej zasady, to punkt równoważnikowy, czyli moment w którym następuje ilościowe zobojętnienie analitu przypada na pH powyżej 7. Wynika to z faktu, że powstająca w reakcji zobojętnienia sól ulega hydrolizie zasadowej. Natomiast punkt końcowy miareczkowania jest wartością w którym my kończymy miareczkowanie, gdyż zazwyczaj nie jest możliwe zakończenie miareczkowania w PR, zawsze dodajemy troszkę titranta w nadmiarze. A więc skoro punkt równoważnikowy ma pH przesunięte powyżej 7, to i punkt końcowy miareczkowania będzie przypadał na wartość inną niż w przypadku miareczkowania mocnego kwasu mocną zasadą. Skoro punkt końcowy różni się o ok 0,5% od PR, to w przypadku miareczkowania słabego kwasu mocną zasadą(PR przypada na pH7), pH w PK będzie inne niż w przypadku miareczkowania mocnego kwasu mocną zasadą(PR przypada na pH=7). Czy się mylę pesel?
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

Liam pisze:1) W zamkniętym naczyniu przeprowadzono reakcję rozkładu tlenku azotu(II) na pierwiastki (deltaH=-182 kJ). Ustal jak na szybkość reakcji wpłynie wzrost temperatury w układzie.
Szybkość reakcji zawsze rośnie wraz ze wzrostem temperatury. Mówi o tym reguła vant hoffa. I nie patrzymy tutaj czy jest to reakcja egzo- czy endoenergetyczna. To równowaga może przesuwać się w lewo i w prawo w zależności od tego jaka jest reakcja. . Im wyższa jest szybkość, tym większą energię kinetyczną posiadają cząsteczki substratów, zderzenia są częstsze i większa szansa jest aby z cząsteczek substratów powstał kompleks aktywny. W przypadku tej reakcji wzrost temperatury przesuwałby równowagę w stronę lewą. Mamy więc ciekawą sytuację, reakcja zachodzi szybciej, ale jednocześnie przesunięta jest w stronę substratów.
Awatar użytkownika
lukasz471
Posty: 882
Rejestracja: 27 kwie 2010, o 01:57

Re: Problematyczne zadania

Post autor: lukasz471 »

Liam pisze:2) Dlaczego pirydoksyna i pirydoksyamina mają właściwości amfoteryczne?
Mówienie o tym, że to związki amfoteryczne jest troszkę na siłę, ale można tak powiedzieć. Otóż pirydoksyna posiada wolny atom azotu, który może wytwarzać wiązania koordynacyjne i zachowywać się jak zasada, reagując z kwasami. Jednocześnie mamy ugrupowanie OH od fenolu, które ma kwasowy charakter i może reagować ze związkami zasadowymi. Co więcej, są jeszcze ugrupowania alkoholowe, które również są słabo kwasowe, gdyż reagują z metalami aktywnymi.
Podobnie w przypadku pirydoksyaminy, ale tam jest jeszcze grupa aminowa zamiast fenolowej. Czyli charakter byłby bardziej zasadowy, ale nadal można powiedzieć, że jest amfoteryczna ze względu na obecność lekko kwasowych ugrupowań alkoholowych.
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości