Forum dla uczniów przygotowujących się do olimpiady biologicznej. Zadania, testy, przykładowe prace badawcze. Wymiana informacji i wiedzy biologicznej.
U mnie niby 2 tyg. przed Olimpiadą nie trzeba chodzić do szkoły lub jest się zwolnionym z pytania/prac dom./kartkówek.
Ale jak sie zechce i umie załatwić, to można tak jak ja- być zwolnionym z pytania itd. już od środy-10.12
A co do ilości olimpijczyków w szkole (nie wiem, czemu ale to jakoś dumnie brzmi i rzadko siebie tak nazywam ) to od jakiś 2 lat ich liczba wzrasta.
[ Dodano: Pią Gru 12, 2008 19:09 ]
dragonka pisze:Czasem warto ponegocjowac indywidualnie z nauzycielami
U mnie z tym kiepsko jest, ale są nieliczni nauczyciele, którzy nawet sami proponują by napisać coś później.
[ Dodano: Czw Gru 18, 2008 15:56 ]
Praca badawcza? Nie robiłam pracy badawczej w tym roku, więc już prawie zapomniałam o czymś takim W zeszłym roku robiłam pracę o mrówkach i dostałam 40 pkt (zasłużenie, jak sądzę).
no proszę a ja w tamtym roku również pracę o mrówkach robiłam
Ze zwolnieniami to u nas jest tydzień ale jak się umie pokombinować, np poprzekładać dni za próbne matury to i 2 tyg da się jakoś wykombinować. A my jeszcze mamy ferie w pierwszej turze więc w sumie do szkoły idę jutro a potem to gdzieś w lutym dopiero
Ogólnie to porównywałam występowanie różnych gatunków mrówe na wybranych opbszarach w zależności od stopnia urbanizacji we Wroc A Ty o czym pisałaś
Z literaturą jest ciężko. Najciekawsze pozycja do tej pory to chyba Podróż w krainę mrówek Wilsona, ale to pewnie znasz Slyszalam jeszcze ze Meaterlinc jest ciekawy i jego życie mrówek, ale jak na złość gdzie nie zapytam to jest życie pszczół iż ycie termitów a mrówek nie ma Chciałabym jeszcze gzieś doprwać The Ants of Poland ale też cięzko
No własnie z literaturą jest ciężko. Korzystałam z jakiegoś niemieckiego klucza do oznaczania mrówek (wybacz ale nie chce mi się teraz szukać nazwiska autora, zresztą miałam mały problem bo brakowało okładki), poza tym przydała mi sięŚWIAT MRÓWEK Francois Ramade (potwierdziła moje wyniki! ale znalazłam ją dopiero w tym roku i nie mam o tym wspomniane w pracy). Korzystałam też a artykułów i książek na temat ekosystemu lasu, bo pracowałam nad mrówkami leśnymi (Formica polyctena, czyli mrówka ćmawa) budującymi kopce w naszych lasach. Badałam wpływ m. in temperatury na ich aktywność. Gdybym miała powtórzyć moją pracę to na pewno udoskonaliłabym metody badawcze i spróbowała jeszcze badać wilgotność, bo w trakcie pracy zorientowałam się, że też jest istotna, miałam jednak tylko moje obserwacje bez żadnych danych liczbowych, więc trudno było wyciągać konkretne wnioski. Dobra- koniec. Zaczynam się rozwodzić, robi się niebezpiecznie
Ja na szczęście znalazłam jakiś polski klucz bo z niemieckim mógłby być poblem w moim przypadku Teraz z perspektywy czasu na pewno bym tą pracę poszerzyła Fajnie że ktoś jeszcze pisał o mówkach, u mnie w szkole rządzą głównie prace botaniczne
Przez tą pracę bardzo zainteresowałam się tym tematem, poza tym podczas jej przeprowadzania zaobserwowałam dużo innych ciekawych rzeczy z życia mrówek. mam nadzieję że kiedyś będę mogła jeszcze z nimiwspółpracowac".
Co ciekawe! Przez cały ten czas jaki spędziłam przy kopcach ani razu nie zostałam potraktowana przez mrówki w niemiły sposób
Też sioę ciesze że ktoś podziela moje zainteresowanaia
Ja dopiero jestem na etapie przygotowania tematu. w OB chce wystartować w tym roku.
Co myślicie na temat związany z pszczołami? Znajomy rodzicow ma pasiekę, więc mogłabym spokojnie prowadzić badania, aczkolwiek nie wiem CO mam zbadać
Jakieś sugestie?
Mam pytanie dotyczące pracy badawczej, proszę o odpowiedź.
Długo myślałam nad tematem pracy i wymyśliłam kilka. Nie są to może gotowe już tematy, ale opisałam o co mi dokładnie chodzi. Chciałam się zapytać, który temat byłby najlepszy bądź najodpowiedniejszy, albo czy w ogóle któryś się nadaje. :
1. Rozwój osobniczy owadów hemimetabolia i holometabolia na przykładzie motyla (albo muchy, mącznika, jedwabnika) i świerszcza. Porównałabym ich rozwój itp.
2. Porównanie rozwoju kaczek i kur. Obserwacja zachowań osobników dorosłych, później jak długo wysiadują jaja, ile ich jest, jakiej wielkości.I zachowania samych maluszków
3. Obserwacja roślinności na łące. Jak zmienia się w długim okresie czasu.
4. Obserwacja kolonii mrówek (bądź pszczół) i ich zachowań społecznych.
Dziękuję ślicznie za pomoc. Jestem wdzięczna za każdą odpowiedź. Pozdrawiam cieplutko!
Zadanie 1 trudne do wykonania, bo skąd weźmiesz jaja tychże oraz jak im zapewnisz właściwe warunki inkubacji, chyba że chcesz pisać z książek, ale to już nie jest praca badawcza tylko przeglądowa.
Zadanie 2 Dobre ale według mnie źle dobrałaś obserwowane gatunki bo oba są zagniazdownikami,i w sumie to niewiele się różnią, lepiej porównać zagniazdownika i gniazdownika, porównać ilość jaj, opiekę jaką dają dorosłe młodym, porównanie wyglądu młodych i sposób ich zachowania, itd. temat rzeka do wyboru do koloru.
Zadanie 3 Jak długi czas masz na myśli? bo jeśli 3 miesiące to lepiej nie bo nic to nie wnosi, a poza tym ktoś może brutalnie przerwać Ci badania kosząc łąkę na przykład
Zadanie 4 Według mnie lepiej zaopatrzyć się w lornetkę i obserwować ptaki, bo mrówki są dość ciężkie w obserwacji ( chyba że masz takie akwarium dla mrówek to wtedy temat jest ok:) )