Problematyczne zadania

Przygotowanie do matury z chemii, rozwiązywanie zadań, pomoc w zrozumieniu reakcji chemicznych, arkusze maturalne z chemii
Awatar użytkownika
Tesco
Posty: 254
Rejestracja: 8 maja 2009, o 14:00

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Tesco »

Piszesz ms= ± 0,5".
Awatar użytkownika
Tesco
Posty: 254
Rejestracja: 8 maja 2009, o 14:00

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Tesco »

Przy okazji poszukuję klucza do tego arkusza

Istnieje taki w internecie?
snajperox
Posty: 9
Rejestracja: 13 maja 2011, o 09:04

Re: Problematyczne zadania

Post autor: snajperox »

dzięki za odpowiedź, istnieje oczywiście,

Kod: Zaznacz cały

chomikuj.pl/Bimbrownicus/CHEMIA/matury/chemia_PR_klucz_oke_POZNAN_2011,425308848.pdf

18.05.2011 godzina 14.00 - decydujące starcie
snajperox
Posty: 9
Rejestracja: 13 maja 2011, o 09:04

Re: Problematyczne zadania

Post autor: snajperox »

a tak z innej beczki, słyszeliści kawałek który wygrał Eurowizję?
zasłuchałem się w to
Awatar użytkownika
OlgaB
Posty: 523
Rejestracja: 1 lip 2010, o 18:31

Re: Problematyczne zadania

Post autor: OlgaB »

może mi ktoś mniej więcej wytłumaczyć jak rozpoznawać tego typu zadania.
-Płytkę miedzianą o masie 8g zanurzono w AgNO3.Po pewnym czasie płytkę osuszono ,oczyszczono i zważono.Masa płytki wynosiła 6,5 g.Ile srebra się wydzieliło
m=8g-6,5g =1,5g
63,5gCu2*108g Ag
1,5gx x=5,1gAg
-Płytkę cynkową o masie 32,5 g zanurzono w AgNO3.Ile gramów AgNO3 przereagowało jeśli po reakcji masa płytki wynosiła35g
m=189gZn(NO3)2 - 340g AgNO3=151g
m2=35g-32,5g=2,5g
151g340g
2,5gx x=5,6g
chodzi mi o to kiedy odejmujemy np.srebro od cynku a kiedy nie.Z góry dzięki za pomoc
Awatar użytkownika
Piotr_gd2
Posty: 91
Rejestracja: 26 paź 2009, o 20:13

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Piotr_gd2 »

W trzech oddzielnych, nieoznakowanych probówkach znajdują się wodne roztwory: etanolu,
glicerolu i kwasu mrówkowego. W celu ich identyfikacji wykonano następujące
doświadczenia:
a) Do każdego roztworu dodano świeżo strąconego wodorotlenku miedzi(II)
i zaobserwowano, że niebieski, galaretowaty osad wodorotlenku miedzi(II) rozpuścił się
tylko w probówce III.
b) Zawartość pozostałych dwóch probówek ogrzano i zaobserwowano, że w probówce I
wydzielił się ceglasty osad, a w probówce II powstał czarny osad.
Napisz nazwę związku znajdującego się w probówce II oraz nazwę związku
znajdującego się w probówce III.
Odp:
II : etanol
III : glicerol
I tak, III ogarniam bez problemu, glicerol to alkohol alkohol trójwodorotlenowy, a więc łapie się na reakcje z Cu(OH)2 na zimno. Nie rozumiem tylko probówki nr. 2 . Wg mnie skoro powstal czarny osad, to z rozkladu Cu(OH)2 pod wplywem temp, a to dlatego ze nie reagował z czyms - dla mnie w domysle z kwasem mrowkowym bo niby do czego mozna go utlenic ? Dodam ze reakcja z kwasem w kluczu wyglada tak:
HCOOH + 2Cu(OH)2 (temp.)→ CO2 + Cu2O + 3H2O
lub
HCOOH + 2Cu(OH)2 + 2NaOH (temp.)→ Na2CO3 +
Cu2O + 4 H2O
Gitarowa
Posty: 592
Rejestracja: 18 lut 2011, o 20:39

Re: Problematyczne zadania

Post autor: Gitarowa »

Mam takie pytanie- czy jednostki w zadaniach wystarczy podawać przy ostatecznym wyniku, czy trzeba robić cały rachunek jednostek? Np w zadaniach na równanie clapeyrona
Awatar użytkownika
maninblack
Posty: 415
Rejestracja: 2 maja 2010, o 11:15

Re: Problematyczne zadania

Post autor: maninblack »

myślę, że wystarczy przy ostatecznym wyniku, przy czym jeżeli w obliczeniach nie piszesz żadnych jednostek, a na przykład walniesz dla temperatury w K, to wtedy lecą punkty za jednostki, trzeba być konsekwentnym, czyli nie używa się wcale, a podaje tylko w wyniku końcowym.
sia
Posty: 758
Rejestracja: 23 lut 2009, o 13:54

Re: Problematyczne zadania

Post autor: sia »

Mam do was pytanie,bardzo proszę o odpowiedź.Jak zapisywać opisy doświadczeń na maturze?Jakoś zawsze sobie odejmuję,bo uważam,że mam źle,mam odwrotną kolejność czy coś.
Awatar użytkownika
OlgaB
Posty: 523
Rejestracja: 1 lip 2010, o 18:31

Re: Problematyczne zadania

Post autor: OlgaB »

OlgaB pisze:może mi ktoś mniej więcej wytłumaczyć jak rozpoznawać tego typu zadania.
-Płytkę miedzianą o masie 8g zanurzono w AgNO3.Po pewnym czasie płytkę osuszono ,oczyszczono i zważono.Masa płytki wynosiła 6,5 g.Ile srebra się wydzieliło
m=8g-6,5g =1,5g
63,5gCu2*108g Ag
1,5gx x=5,1gAg
-Płytkę cynkową o masie 32,5 g zanurzono w AgNO3.Ile gramów AgNO3 przereagowało jeśli po reakcji masa płytki wynosiła35g
m=189gZn(NO3)2 - 340g AgNO3=151g
m2=35g-32,5g=2,5g
151g340g
2,5gx x=5,6g
chodzi mi o to kiedy odejmujemy np.srebro od cynku a kiedy nie.Z góry dzięki za pomoc
ponawiam
julijaa
Posty: 48
Rejestracja: 16 lip 2010, o 14:22

Re: Problematyczne zadania

Post autor: julijaa »

hej
Jak się ustala liczbę monochloropochodnych ?
wooojt1
Posty: 355
Rejestracja: 12 mar 2009, o 09:59

Re: Problematyczne zadania

Post autor: wooojt1 »

OlgaB pisze:
OlgaB pisze:może mi ktoś mniej więcej wytłumaczyć jak rozpoznawać tego typu zadania.
-Płytkę miedzianą o masie 8g zanurzono w AgNO3.Po pewnym czasie płytkę osuszono ,oczyszczono i zważono.Masa płytki wynosiła 6,5 g.Ile srebra się wydzieliło
m=8g-6,5g =1,5g
63,5gCu2*108g Ag
1,5gx x=5,1gAg
-Płytkę cynkową o masie 32,5 g zanurzono w AgNO3.Ile gramów AgNO3 przereagowało jeśli po reakcji masa płytki wynosiła35g
m=189gZn(NO3)2 - 340g AgNO3=151g
m2=35g-32,5g=2,5g
151g340g
2,5gx x=5,6g
chodzi mi o to kiedy odejmujemy np.srebro od cynku a kiedy nie.Z góry dzięki za pomoc
ponawiam
Zawsze musisz obliczyć jaka jest zmiana masy płytki jeśli odpowiednia ilość moli się redukuje i odpowiednia utlenia ( z równania reakcji). Może sprecyzuj pytanie-)
wooojt1
Posty: 355
Rejestracja: 12 mar 2009, o 09:59

Re: Problematyczne zadania

Post autor: wooojt1 »

julijaa pisze:hej
Jak się ustala liczbę monochloropochodnych ?
Nie ma na to jednej zasady. Musisz po prostu ocenić czy dane pozycje są równocenne czy nie. Jednym słowem czy nazwy powstających związków są takie same czy różne.
Zablokowany
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości