Problematyczne zadania
Re: Problematyczne zadania
Ile gramów 5-wodnego CuSO₄ należy rozpuścić w 200g H₂O aby otrzymać 25% roztwór siarczanu (VI) miedzi (II)?
Moje obliczenia:
25g sub -75g wody
xg -200g wody
x= 66,67g
250g hydratu - 160g cuso4
xg - 66,67
x= 104g
No i sprawdzam czy dobrze: 66,67/104+200*100% = 22%
Co ja robię źle? oO
Moje obliczenia:
25g sub -75g wody
xg -200g wody
x= 66,67g
250g hydratu - 160g cuso4
xg - 66,67
x= 104g
No i sprawdzam czy dobrze: 66,67/104+200*100% = 22%
Co ja robię źle? oO
Re: Problematyczne zadania
Nie bardzo ogarniam twój tok rozumowania, ale ja bym to zrobił tak:
Mcuso4=160g/mol
Mhydratu=250g/mol
M5H2O=90g/mol
x-liczba moli hydratu 160x=50+22,5x
0,36mol*250g/mol=90g hydratu CuSO4*5H2O
137,5x=50
x=0,36 [mol]
W zależności od zaokrągleń wynik może trochę się wahać
Mcuso4=160g/mol
Mhydratu=250g/mol
M5H2O=90g/mol
x-liczba moli hydratu 160x=50+22,5x
0,36mol*250g/mol=90g hydratu CuSO4*5H2O
137,5x=50
x=0,36 [mol]
W zależności od zaokrągleń wynik może trochę się wahać
Re: Problematyczne zadania
kamuu,
Rozwiązywałem już to zadanie ale jakoś nie mogę znaleźć linka to powtórzę sentencję wyroku":
stosunek tlenu do azotu ( po przepuszczeniu ich mieszaniny przez płuczkę ) jest mniejszy niż 1:1
. bo podczas rozpuszczania się gazów w wodzie więcej rozpuściło sie tlenu niż azotu, zatem w nierozpuszczonej mieszaninie gazów pozostało mniej tlenu niż azotu.
Rozwiązywałem już to zadanie ale jakoś nie mogę znaleźć linka to powtórzę sentencję wyroku":
stosunek tlenu do azotu ( po przepuszczeniu ich mieszaniny przez płuczkę ) jest mniejszy niż 1:1
Tak. Dobrze rozumujeszkamuu pisze:Skoro tlenu ubywa więcej niż azotu, to ojetosc, ktora byla wczesniej rowna dla obu gazow zmienia sie. I tlen ma mniejsza obj niz azot. Wiec stosunek tlenu do azotu jest mniejszy niz był.
Czy teraz dobrze rozumiem?
. bo podczas rozpuszczania się gazów w wodzie więcej rozpuściło sie tlenu niż azotu, zatem w nierozpuszczonej mieszaninie gazów pozostało mniej tlenu niż azotu.
Re: Problematyczne zadania
kapitan47, fetkaedka,
masa uwodnionego CuSO4*5H2O 160 + 90 = 250
równanie na stężenie procentowe:
Cp = ms/mr*100%
Cp = x*160/(x*250 + 200 )
po wyliczeniu:
x = 0,513
masa CuSO4*5H2O: m = x*250 = 0,513*250 = 128,2 g
p.s. w mianowniku, gdzie winna być masa rozpuszczalnika ( jako suma masy wody dodanej i masy wody hydratacyjnej ) + masa soli wstawiłeś masę wody hydratacyjnej plus masę wody ( jako rozpuszczalnika ). A gdzie masa samej soli?
.rozumiem, to niedopatrzenie bo przecież co do doktryny sprawa jest dla Ciebie oczywista.
kapitan47 - robisz złe przejście"fetkaedka pisze:Ile gramów 5-wodnego CuSO₄ należy rozpuścić w 200g H₂O aby otrzymać 25% roztwór siarczanu (VI) miedzi (II)?
masa uwodnionego CuSO4*5H2O 160 + 90 = 250
równanie na stężenie procentowe:
Cp = ms/mr*100%
Cp = x*160/(x*250 + 200 )
po wyliczeniu:
x = 0,513
masa CuSO4*5H2O: m = x*250 = 0,513*250 = 128,2 g
p.s. w mianowniku, gdzie winna być masa rozpuszczalnika ( jako suma masy wody dodanej i masy wody hydratacyjnej ) + masa soli wstawiłeś masę wody hydratacyjnej plus masę wody ( jako rozpuszczalnika ). A gdzie masa samej soli?
.rozumiem, to niedopatrzenie bo przecież co do doktryny sprawa jest dla Ciebie oczywista.
Re: Problematyczne zadania
Podane związki uszereguj według wzrastającej kwasowości ich wodnych roztworów: C6H5OH, C3H5(OH)3, C2H4(OH)2, C2H5OH.
Wiem, że C2H4(OH)2 będzie drugim w kolejności (da nam dwa jony H+ w roztworze), C3H5(OH)3 trzecim (3 jony H+ w r-rze), ale nie mam bladego pojęcia, na podstawie czego rozróżnić kwasowość fenolu i etanolu. Wiem, że fenol to bardzo słaby kwas, więc wstawiłem go na początku, a etanol na końcu - tymczasem ma być odwrotnie.
Wait, alkohole alifatyczne nie dysocjują, więc jonu H+ w r-rze etanolu nie będzie, natomiast fenole dysocjują, więc z 1 cząsteczki będzie 1 jon H+, si?
Wiem, że C2H4(OH)2 będzie drugim w kolejności (da nam dwa jony H+ w roztworze), C3H5(OH)3 trzecim (3 jony H+ w r-rze), ale nie mam bladego pojęcia, na podstawie czego rozróżnić kwasowość fenolu i etanolu. Wiem, że fenol to bardzo słaby kwas, więc wstawiłem go na początku, a etanol na końcu - tymczasem ma być odwrotnie.
Wait, alkohole alifatyczne nie dysocjują, więc jonu H+ w r-rze etanolu nie będzie, natomiast fenole dysocjują, więc z 1 cząsteczki będzie 1 jon H+, si?
Re: Problematyczne zadania
Masz rację mój błądAdax82 pisze:kapitan47, fetkaedka,kapitan47 - robisz złe przejście"fetkaedka pisze:Ile gramów 5-wodnego CuSO₄ należy rozpuścić w 200g H₂O aby otrzymać 25% roztwór siarczanu (VI) miedzi (II)?
masa uwodnionego CuSO4*5H2O 160 + 90 = 250
równanie na stężenie procentowe:
Cp = ms/mr*100%
Cp = x*160/(x*250 + 200 )
po wyliczeniu:
x = 0,513
masa CuSO4*5H2O: m = x*250 = 0,513*250 = 128,2 g
p.s. w mianowniku, gdzie winna być masa rozpuszczalnika ( jako suma masy wody dodanej i masy wody hydratacyjnej ) + masa soli wstawiłeś masę wody hydratacyjnej plus masę wody ( jako rozpuszczalnika ). A gdzie masa samej soli?
.rozumiem, to niedopatrzenie bo przecież co do doktryny sprawa jest dla Ciebie oczywista.
Re: Problematyczne zadania
usunąć
Ostatnio zmieniony 11 lut 2015, o 21:35 przez kapitan47, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Problematyczne zadania
kapitan47,
spoko, ja też pochwaliłem się wieloma błędami. Właśnie z powodu wiedzy przechodzi się na zgubną nonszalancję
spoko, ja też pochwaliłem się wieloma błędami. Właśnie z powodu wiedzy przechodzi się na zgubną nonszalancję
Re: Problematyczne zadania
Jest takie doswiadczeniesasquie pisze:Podane związki uszereguj według wzrastającej kwasowości ich wodnych roztworów: C6H5OH, C3H5(OH)3, C2H4(OH)2, C2H5OH.
Wiem, że C2H4(OH)2 będzie drugim w kolejności (da nam dwa jony H+ w roztworze), C3H5(OH)3 trzecim (3 jony H+ w r-rze), ale nie mam bladego pojęcia, na podstawie czego rozróżnić kwasowość fenolu i etanolu. Wiem, że fenol to bardzo słaby kwas, więc wstawiłem go na początku, a etanol na końcu - tymczasem ma być odwrotnie.
Wait, alkohole alifatyczne nie dysocjują, więc jonu H+ w r-rze etanolu nie będzie, natomiast fenole dysocjują, więc z 1 cząsteczki będzie 1 jon H+, si?
Alkohol + sód
Fenol + sód
kw. karboksylowy + sód
alkohol + NaHCO3
Fenol + NaHCO3
kw. karboksylowy + NaHCO3
Alkohol + NaOH
Fenol + NaOH
kw. karboksylowy + NaOH
Wiesz gdzie zajdzie reakcja? W podręczniku powinieneś to mieć.
Podpowiem ze kwasowość alkoholi maleje ze wzrostem rzędowosci oraz ze wzrostem długości łańcucha. I tak fenole dysocjują, ale nie całkowicie - są słabszym kwasem niż octowy czy węglowy. Nie wiem jak jest ze względu na ilość grup wodorotlenowych. Jeżeli nie ma dużego znaczenia wyciąganie jakichś tam elektronów to pewnie im wiecej grup hydroksylowych tym bardziej kwasowy ma cząsteczka charakter
Ostatnio zmieniony 11 lut 2015, o 21:36 przez kapitan47, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Problematyczne zadania
coś w tym jest tutaj wchodzę robić sobie luźne powtórkiAdax82 pisze:kapitan47,
spoko, ja też pochwaliłem się wieloma błędami. Właśnie z powodu wiedzy przechodzi się na zgubną nonszalancję
Re: Problematyczne zadania
kapitan47,
tylko nie przeholuj z tym luzem - co także dotyczy i mnie!
tylko nie przeholuj z tym luzem - co także dotyczy i mnie!
Re: Problematyczne zadania
Jak zrobię to samo na maturze co pół roku temu to zrzucę się z przepaści _Adax82 pisze:kapitan47,
tylko nie przeholuj z tym luzem - co także dotyczy i mnie!
Re: Problematyczne zadania
Zajdzie zdaje się wszystko poza alkohol + NaOH i fenol + Na. Z tym podręcznikiem może być ciężko, do organicznej mam tylko z podstawy, bo i z podstawy się wywodzę". Do R kupiłem Rożaka, ale ponoć organiczna była tam be", więc nie brałem, a innego podręcznika jakoś nie szukałem.kapitan47 pisze: Jest takie doswiadczenie
Alkohol + sód
Fenol + sód
kw. karboksylowy + sód
alkohol + NaHCO3
Fenol + NaHCO3
kw. karboksylowy + NaHCO3
Alkohol + NaOH
Fenol + NaOH
kw. karboksylowy + NaOH
Wiesz gdzie zajdzie reakcja? W podręczniku powinieneś to mieć.
Podpowiem ze kwasowość alkoholi maleje ze wzrostem rzędowosci oraz ze wzrostem długości łańcucha. I tak fenole dysocjują, ale nie całkowicie - są słabszym kwasem niż octowy czy węglowy. Nie wiem jak jest ze względu na ilość grup wodorotlenowych. Jeżeli nie ma dużego znaczenia wyciąganie jakichś tam elektronów to pewnie im wiecej grup hydroksylowych tym bardziej kwasowy ma cząsteczka charakter
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
-
problematyczne zadania z biologii
autor: psylocybina » 1 paź 2014, o 15:17 » w Arkusze maturalne z biologii - 0 Odpowiedzi
- 21549 Odsłony
-
Ostatni post autor: psylocybina
1 paź 2014, o 15:17
-
-
-
problematyczne zadania obliczeniowe
autor: hsaler » 2 mar 2018, o 11:54 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 7243 Odsłony
-
Ostatni post autor: hsaler
2 mar 2018, o 11:54
-
-
-
witowski 2015 problematyczne zadania
autor: bedziedobrzeXd » 24 lip 2015, o 15:18 » w Wspólna nauka do matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8574 Odsłony
-
Ostatni post autor: atenuacja
27 lip 2015, o 14:20
-
-
-
Andrzej PERSONA : problematyczne zadania
autor: Medyk 300 » 18 lip 2015, o 13:28 » w Poprawa matury z biologii - 5 Odpowiedzi
- 8948 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
26 lis 2015, o 12:37
-
-
- 4 Odpowiedzi
- 4686 Odsłony
-
Ostatni post autor: Biologis
27 mar 2017, o 22:05
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość