rośnięcie?

Zagadnienia fitofizjologiczne poświęcone badaniom procesów życiowych roślin, funkcjami ich organów oraz warunkami w jakich realizowane są funkcje życiowe roślin.
belmondo
Posty: 2
Rejestracja: 23 lip 2009, o 19:54

rośnięcie?

Post autor: belmondo »

Napewno ktoś się orietnuje co jest odpowiedzialne za odrastanie części roślin gdy je przytniemy, np. odrastanie gałezi czy trawy, czym jest to spowodowane, jeśli w złej kategorii te pytanie zadałem to przepraszam jestem jeszcze zielony, z góry dzięki za odp.
Jakusz
Posty: 2313
Rejestracja: 8 sty 2007, o 22:03

Re: rośnięcie?

Post autor: Jakusz »

De facto jak przytniemy roślinę, to odcięta część nie odrasta, a jedynie wyrastają nowe pędy z pąków położonych poniżej. Trawa to trochę inna sprawa, bo to nie gałęzie tylko liście, a one mogą rosnąć na całej swej powierzchni do pewnego stopnia, po za tym trawy to rośliny rosnące w rozecie, tzn. nowe liście wyrastają mniej więcej w tym samym miejscu, w którym znajdują się stare - stąd odrastanie".

Ogólnie rzecz biorąc regeneracja, czy też rozgałęzianie się po przycięciu jest regulowane przez hormony roślinne. W przypadku gałęzi, o których wspomniałeś, przycięcie rosnącego pędu wiodącego, to de facto usunięcia wierzchołka wzrostu znajdującego się na końcu, tj. merystemu wytwarzającego auksyny. Auksyny inhibują merystemy znajdujące się pąkach bocznych. Brak wierzchołka - brak auksyn - usunięcie inhibitora - wzrost.
belmondo
Posty: 2
Rejestracja: 23 lip 2009, o 19:54

Re: rośnięcie?

Post autor: belmondo »

Dzięki za informację, teraz mam szersze spojrzenie na ten temat.

Zasatanawia mnie jeszcze jedno, czy regeneracja liści, łodyg, czy też u zwierząt (np. ogon jaszczurki) to wszystko hormony?
Jakusz
Posty: 2313
Rejestracja: 8 sty 2007, o 22:03

Re: rośnięcie?

Post autor: Jakusz »

belmondo pisze:Zasatanawia mnie jeszcze jedno, czy regeneracja liści, łodyg, czy też u zwierząt (np. ogon jaszczurki) to wszystko hormony?