1. komórka zawiera trzy pary chromosomów. Z pięciu podanych par genów A,a i E,e sprzężone są w układzie trans, B.b i D,d w cis, ale niezależnie od poprzednich, para C,c dziedziczy się niezależnie od wszystkich wymienionych poprzednio. Umieść podane geny na chromosomach. Podaj liczbę typów gamet wytwarzanych przez komórkę przy sprzężeniu absolutnym i sprzężeniu częściowym.
2. Komórki drozofili zawierają cztery pary chromosomów. Badamy sześć par genów. Pary A,a i C,c sprzężone są w układzie cis, B,b i F,f w układzie trans, pozostałe to jest D,d i E,e – dziedziczą się niezależnie od poprzednio wymienionych. Umieść podane geny na chromosomach. Podaj liczbę typów gamet wytwarzanych przez komórkę przy sprzężeniu absolutnym i sprzężeniu częściowym.
3. Heterozygoty ze względu na dwie sprzężone ze sobą cechy C,c i D,d skojarzono testowo i uzyskano następujące potomstwo: 356 CD/cd, 348 cd/cd, 50 Cd,cd, 46 cD/cd.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami (tj. nowymi kombinacjami w stosunku do genotypów rodzicielskich)?
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
d) Podaj względne odległości wymienionych genów.
4. Krzyżując testowo heterozygoty A,a i D,d otrzymano w F1 następujące wyniki:
186 Ad/ad, 174 aD/ad, 70 AD/ad, 70 ad/ad.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
d) Podaj względne odległości wymienionych genów
5. Para genów O,o warunkuje oczy o powierzchni gładkiej (gen dominujący) lub szorstkiej. Homozygotyczne skrzydlate i szorstkookie owady skojarzono z bezskrzydłymi o gładkich oczach. Z uzyskanego w ten sposób potomstwa wybrano samice i skrzyżowano je z samcami bezskrzydłymi o oczach szorstkich. W wyniku tego ostatniego kojarzenia otrzymano następne pokolenie złożone z osobników:
skrzydlate, gładkookie 79
bezskrzydłe, gładkookie 80
skrzydlate, szorstkookie 81
bezskrzydłe, szorstkookie 76
Czy wymienione wyżej cechy są ze sobą sprzężone?
Jeśli ktokolwiek potrafi zrobić chociaż jedno bardzo proszę o pomoc.
Proszę o pomoc w zadaniach.
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
1. komórka zawiera trzy pary chromosomów. Z pięciu podanych par genów A,a i E,e sprzężone są w układzie trans, B.b i D,d w cis, ale niezależnie od poprzednich, para C,c dziedziczy się niezależnie od wszystkich wymienionych poprzednio. Umieść podane geny na chromosomach. Podaj liczbę typów gamet wytwarzanych przez komórkę przy sprzężeniu absolutnym i sprzężeniu częściowym.
Ae//aE - pierwsza para chromosomów
BD//bd - II
c//C
Gamety sprzężenie absolutne: AeBDc AeBDC AebdC, Aebdc aEBDc aEBDC aEbdC, aEbdc
Przy sprzężeniu częściowym takie jak przy niezależnym dla genotypu AaBbCcDdEe= 2^5=32 typy gamet
Ae//aE - pierwsza para chromosomów
BD//bd - II
c//C
Gamety sprzężenie absolutne: AeBDc AeBDC AebdC, Aebdc aEBDc aEBDC aEbdC, aEbdc
Przy sprzężeniu częściowym takie jak przy niezależnym dla genotypu AaBbCcDdEe= 2^5=32 typy gamet
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
2. Komórki drozofili zawierają cztery pary chromosomów. Badamy sześć par genów. Pary A,a i C,c sprzężone są w układzie cis, B,b i F,f w układzie trans, pozostałe to jest D,d i E,e – dziedziczą się niezależnie od poprzednio wymienionych. Umieść podane geny na chromosomach. Podaj liczbę typów gamet wytwarzanych przez komórkę przy sprzężeniu absolutnym i sprzężeniu częściowym.
AC//ac
Bf//bF
D//d
E//e
Absolutne: 2^4= 16 ACBfDEACBfDeACBfdEACBfdeACbFDEACbFDeACbFdEACbFdeacBfDEacBfDeacBfdEacBfdeacbFDEacbFDeacbFdEacbFde
Częściowe: jak dla niezależnych AaBbCcDdEeFf=2^6=64
AC//ac
Bf//bF
D//d
E//e
Absolutne: 2^4= 16 ACBfDEACBfDeACBfdEACBfdeACbFDEACbFDeACbFdEACbFdeacBfDEacBfDeacBfdEacBfdeacbFDEacbFDeacbFdEacbFde
Częściowe: jak dla niezależnych AaBbCcDdEeFf=2^6=64
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
Heterozygoty ze względu na dwie sprzężone ze sobą cechy C,c i D,d skojarzono testowo i uzyskano następujące potomstwo:
356 CD/cd,
348 cd/cd,
50 Cd,cd,
46 cD/cd.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
CD//cd* cd//cd
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami (tj. nowymi kombinacjami w stosunku do genotypów rodzicielskich)?
Cd//cd i cD//cd
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
CIS
d) Podaj względne odległości wymienionych genów.
Na 800 osobników-96 to rekombinanty
na 100 - x rekombinantów
x=12% rekombinantów
Odległość między benami 12cM.
356 CD/cd,
348 cd/cd,
50 Cd,cd,
46 cD/cd.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
CD//cd* cd//cd
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami (tj. nowymi kombinacjami w stosunku do genotypów rodzicielskich)?
Cd//cd i cD//cd
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
CIS
d) Podaj względne odległości wymienionych genów.
Na 800 osobników-96 to rekombinanty
na 100 - x rekombinantów
x=12% rekombinantów
Odległość między benami 12cM.
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
4. Krzyżując testowo heterozygoty A,a i D,d otrzymano w F1 następujące wyniki:
186 Ad/ad,
174 aD/ad,
70 AD/ad,
70 ad/ad.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
Ad//aD*ad//ad
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami
AD//ad
ad//ad
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
Trans
d) Podaj względne odległości wymienionych genów
Na 500 osobników-140 to rekombinanty
na 100 - x rekombinantów
x=28% rekombinantów
Odległość między benami 28cM.
186 Ad/ad,
174 aD/ad,
70 AD/ad,
70 ad/ad.
a) Podaj, jaki był genotyp rodziców.
Ad//aD*ad//ad
b) Które z podanych grup F1 są rekombinantami
AD//ad
ad//ad
c) Jaki typ sprzężenia występował u heterozygotycznych samic wyjściowych?
Trans
d) Podaj względne odległości wymienionych genów
Na 500 osobników-140 to rekombinanty
na 100 - x rekombinantów
x=28% rekombinantów
Odległość między benami 28cM.
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
5. Para genów O,o warunkuje oczy o powierzchni gładkiej (gen dominujący) lub szorstkiej. Homozygotyczne skrzydlate i szorstkookie owady skojarzono z bezskrzydłymi o gładkich oczach. Z uzyskanego w ten sposób potomstwa wybrano samice i skrzyżowano je z samcami bezskrzydłymi o oczach szorstkich. W wyniku tego ostatniego kojarzenia otrzymano następne pokolenie złożone z osobników:
skrzydlate, gładkookie 79
bezskrzydłe, gładkookie 80
skrzydlate, szorstkookie 81
bezskrzydłe, szorstkookie 76
Czy wymienione wyżej cechy są ze sobą sprzężone?
Nie ponieważ każdego z rodzajów potomastwa jest po około 25% a takie ilości występują przy dziedziczeniu niezależnym
skrzydlate, gładkookie 79
bezskrzydłe, gładkookie 80
skrzydlate, szorstkookie 81
bezskrzydłe, szorstkookie 76
Czy wymienione wyżej cechy są ze sobą sprzężone?
Nie ponieważ każdego z rodzajów potomastwa jest po około 25% a takie ilości występują przy dziedziczeniu niezależnym
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
Bardzo dziękuję za pomoc Na podstawie tych zadań rozwiązałam dzisiaj jeszcze kilka podobnych i zrozumiałam o co w nich chodzi. Dziękuję.
Re: Proszę o pomoc w zadaniach.
Mam jeszcze takie zadanie, którego nie potrafię zrobić.
Bardzo proszę o nakierowanie mnie jak te zadanie rozwiązać, bo nie wiem od czego zacząć i nie wiem co powinnam ze sobą skojarzyć w tej krzyżówce testowej.
U pomidora A - skóra gładka, a - omszona B - owoc duży, b- średni. Skojarzono czyste linie roślin o skórce omszonej i dużych owocach z roślinami o skórce gładkiej i owocach średnich. Otrzymane w ten sposób pokolenie F1 skojarzono testowo. Z krzyżówki testowej otrzymano następujące wyniki:
Fenotyp pomidorów w drugim pokoleniu mieszańców i liczba roślin
Skórka omszona, owoc duży
132
Skórka gładka, owoc średni
134
Skórka omszona, owoc średni
128
Skórka gładka, owoc duży
131
Zapisz powyższą krzyżówkę. Sprawdź przy pomocy testu χ2 czy geny są ze sobą sprzężone czy dziedziczą się niezależnie.
Wydaje mi się, że dziedziczą się niezależnie, skoro każdego osobnika jest po ok. 25%, ale jak można to sprawdzić przy pomocy tego testu?
Bardzo proszę o nakierowanie mnie jak te zadanie rozwiązać, bo nie wiem od czego zacząć i nie wiem co powinnam ze sobą skojarzyć w tej krzyżówce testowej.
U pomidora A - skóra gładka, a - omszona B - owoc duży, b- średni. Skojarzono czyste linie roślin o skórce omszonej i dużych owocach z roślinami o skórce gładkiej i owocach średnich. Otrzymane w ten sposób pokolenie F1 skojarzono testowo. Z krzyżówki testowej otrzymano następujące wyniki:
Fenotyp pomidorów w drugim pokoleniu mieszańców i liczba roślin
Skórka omszona, owoc duży
132
Skórka gładka, owoc średni
134
Skórka omszona, owoc średni
128
Skórka gładka, owoc duży
131
Zapisz powyższą krzyżówkę. Sprawdź przy pomocy testu χ2 czy geny są ze sobą sprzężone czy dziedziczą się niezależnie.
Wydaje mi się, że dziedziczą się niezależnie, skoro każdego osobnika jest po ok. 25%, ale jak można to sprawdzić przy pomocy tego testu?
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 5387 Odsłony
-
Ostatni post autor: randomlogin
15 lis 2014, o 15:45
-
-
Proszę o pomoc w tych zadaniach.:)
autor: charlize32 » 25 kwie 2015, o 16:42 » w Chemia w szkole i na studiach - 1 Odpowiedzi
- 9927 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
25 kwie 2015, o 18:24
-
-
-
Acetale, hemiacetale itp - pomoc w zadaniach.
autor: elohim » 30 wrz 2015, o 17:12 » w Chemia w szkole i na studiach - 1 Odpowiedzi
- 616 Odsłony
-
Ostatni post autor: elohim
30 wrz 2015, o 17:15
-
-
-
Substytuacja i eliminacja-pomoc w zadaniach
autor: alcheemia » 5 cze 2014, o 20:08 » w Chemia organiczna - 0 Odpowiedzi
- 1231 Odsłony
-
Ostatni post autor: alcheemia
5 cze 2014, o 20:08
-
-
-
prośba o pomoc w zadaniach przed egz. wst. na biotech. UJ
autor: vezzane » 18 lip 2015, o 15:51 » w Biotechnologia - 1 Odpowiedzi
- 15002 Odsłony
-
Ostatni post autor: pesel
18 lip 2015, o 16:12
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości