Problem z obiektywem 40x i oświetleniem Koehlera

Dział dla zaawansowanych - testy aparatów i obiektywów oraz innego sprzętu mikroskopowego, porównania i przeróbki; szczegółowe opinie na temat różnych mikroskopów, aparatów, adapterów; techniki fotografowania; archiwalne instrukcje i materiały producentów; dobry sprzęt na rynku wtórnym - doświadczenia;
lobo112
Posty: 35
Rejestracja: 12 lut 2012, o 14:05

Problem z obiektywem 40x i oświetleniem Koehlera

Post autor: lobo112 »

Witam !

Jestem (bardzo) początkującym użytkownikiem mikroskopu Biolar. Jednak przez kilka dni nękają mnie pewne problemy (myślę, że wynikają one z moich błędów a nie mikroskopu) bowiem, gdy obserwuje świat mikro przy obiektywach 5x,10x,20x wszystko jest w jak najlepszym porządku jednak gdy przełączam na obiektyw 40x nijak nie mogę ustawić poprawnej ostrości ( nie wiem czy to ważne ale cały obraz jest zielony co nie występuje w mniejszych obiektywach). Z czego to może wynikać? Bo z tego co wiem obiektyw 40x niczym (za wyjątkiem mocy) nie różni się od poprzednich (nie wymagają olejków itp.)
Oraz mój drugi problem. Przez kilka dni męczę się z ustawieniem oświetlenia według Koehlera. Robię to za pomocą instrukcji na stronie:

Kod: Zaznacz cały

grzyby.pl/oznaczanie-mikroskop-Koehlera.htm
Jednak nie mogę ustawić mojego kondensora w taki sposób abym widział krawędź przysłony polowej (choć jakość obrazu poprawia się przy odpowiedniej wysokości kondensora) Ponadto podczas zamykania przysłony aperturowej nie widzę żadnej zmiany w obrazie (obraz jest taki sam jak z otwartą przesłoną)
Jeśli to ważne do rozwiązania problemu to używam okularu 10x
Jeśli ktoś byłby w stanie rozwiązać mój problem będę bardzo wdzięczny. Gdyby ktoś był na tyle chętny i napisał mi jeszcze prościej w jaki sposób ustawić oświetlenie według Koehlera (najlepiej pod mój konkretny mikroskop) lub zna jakiś dobry poradnik z chęcią bym skorzystał.

Pozdrawiam i z góry dziękuję !
lobo112
Posty: 35
Rejestracja: 12 lut 2012, o 14:05