1.Najpierw jest zadanie: Wskaż ile gramów wapnia znajduje się w 0,5kg wody wapiennej o stężeniu 0,12%
2.Wymieniona w zadaniu poprzednim objętość roztworu posiada w temp. 20st.C masę równą 133,1g. Wobec tego gęstość tego roztworu w podanej temp. wynosi? .g/cm3
Pierwsze zadanie zrobiłam bez problemu. Problem jest z tym drugim.
Zadanie zdaje się być banalne. podstawić do wzoru, i tyle. sęk w tym, że wynik jest niezgodny z odpowiedzią (powinno być 1,06g/cm3).
Byłby ktoś tak uprzejmy wyjaśnić to zadanie.
Z góry dziękuję. ^^"
Roztwory-problematyczne zadanie
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
CyanBerry,
Pokręcili coś z danymi liczbowymi
Objętość takiego roztworu jest rzędu 500 cm3CyanBerry pisze:0,5kg wody wapiennej o stężeniu 0,12%
wyliczona gęstość byłaby rzędu 0,266 g/cm3 co jest nonsensem.CyanBerry pisze:Wymieniona w zadaniu poprzednim objętość roztworu posiada w temp. 20st.C masę równą 133,1g.
Pokręcili coś z danymi liczbowymi
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
Ludzie, tak na prosty chłopski rozum co jest nie tak w tych zadaniach? Dostrzegam to od kilku lat u współczesnych uczniów, że nie widzą logicznych sprzeczności oraz mają na tyle duży problem z liczeniem w pamięci, że jeśli wynik wychodzi absurdalny, to też tego większość nie dostrzega. Przecież w pierwszym zadaniu jest powiedziane że mamy 0,5 kg, a w drugim że to samo waży 133,1 g. Od kiedy 0,5 kg=133,1 g?
Gdzie jest podana objętość roztworu, żeby policzyć gęstość? Nie ma. To jak można było gęstość policzyć, którą autorka policzyła? Nie kieruję personalnie do nikogo tego co napisałem, ale tylko zwracam uwagę, by myśleć jak się coś liczy czy to ma sens i zwracać czy wynik pasuje, ew. podstawić wynik do wzoru i sprawdzić czy się zgadza z danymi. Jak ja chodziłem do podstawówki to na końcu każdego zadania z treścią ZAWSZE robiliśmy sprawdzenie wyniku: podstawiało się wynik i obliczało czy wyjdą wartości zgodne z danymi. Proponuję, by każdy, kto ma (bo może mieć) problem z szybkim liczeniem w pamięci sprawdzał sens wyniku. Bo nie może być że maturzystce, która miała 10 KNO3 i stężenie 15% wyszła masa roztworu 23 g i nie widzi, gdzie zrobiła błąd.
PS tego już uczniowie nie muszą wiedzieć, ale jeśli gęstość ma wyjść na poziomie 1,06 g/ml przy stężeniu 0,12% w roztworze wodnym, to też nie ma to większego sensu w rzeczywistości, bo gęstość tak rozcieńczonych roztworów jest w praktyce równa gęstości wody. Więc to takie zadania gdzie ktoś sobie wstawia dane które nadeszły chyba z kosmosu.
Gdzie jest podana objętość roztworu, żeby policzyć gęstość? Nie ma. To jak można było gęstość policzyć, którą autorka policzyła? Nie kieruję personalnie do nikogo tego co napisałem, ale tylko zwracam uwagę, by myśleć jak się coś liczy czy to ma sens i zwracać czy wynik pasuje, ew. podstawić wynik do wzoru i sprawdzić czy się zgadza z danymi. Jak ja chodziłem do podstawówki to na końcu każdego zadania z treścią ZAWSZE robiliśmy sprawdzenie wyniku: podstawiało się wynik i obliczało czy wyjdą wartości zgodne z danymi. Proponuję, by każdy, kto ma (bo może mieć) problem z szybkim liczeniem w pamięci sprawdzał sens wyniku. Bo nie może być że maturzystce, która miała 10 KNO3 i stężenie 15% wyszła masa roztworu 23 g i nie widzi, gdzie zrobiła błąd.
PS tego już uczniowie nie muszą wiedzieć, ale jeśli gęstość ma wyjść na poziomie 1,06 g/ml przy stężeniu 0,12% w roztworze wodnym, to też nie ma to większego sensu w rzeczywistości, bo gęstość tak rozcieńczonych roztworów jest w praktyce równa gęstości wody. Więc to takie zadania gdzie ktoś sobie wstawia dane które nadeszły chyba z kosmosu.
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
Już tłumaczę, z pewnością nie jest to moje autorskie zadanie, ani artystyczna improwizacja, bynajmniej. Zadanie zaczerpnięte zostało ze zbioru zadań Persony, w którym z pewnością występnują błędy. Często też ciężko zaufać własnemu rozumowi, kiedy konfrontuje się swoją opinię z odpowiedzią ze zbioru.
Zadanie przeliczałam na wiele różnych sposobów. Liczyłam także od tyłu, żeby dojść do źródła problemu. to również niewiele pomogło. Ciężko zatem zauważyć sprzeczność, tym bardziej, kiedy aktualny stan wiedzy nam na to nie pozwala.
Serdecznie dziękuję za rozwiązanie onego problemu. postaram się następnym razem dystansować się do proponowanych odpowiedzi, zadań. Czy istnieją sposoby, na eliminowanie podobnych sytuacji?
Zadanie przeliczałam na wiele różnych sposobów. Liczyłam także od tyłu, żeby dojść do źródła problemu. to również niewiele pomogło. Ciężko zatem zauważyć sprzeczność, tym bardziej, kiedy aktualny stan wiedzy nam na to nie pozwala.
Serdecznie dziękuję za rozwiązanie onego problemu. postaram się następnym razem dystansować się do proponowanych odpowiedzi, zadań. Czy istnieją sposoby, na eliminowanie podobnych sytuacji?
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
myślę, że każdym sam musi być spostrzegawczy na tyle, by zauważać takie nie trzymające się kupy zadania. Brakuje danych by cokolwiek policzyć i to każdy jeśli nie od razu, to podczas rozwiązywania powinien zauważyć. Można sobie np. wypisać wzory i sprawdzić, czy mamy wystarczającą ilość danych.
- MagdalenaFH
- Posty: 4
- Rejestracja: 2 paź 2013, o 10:31
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
Witajcie!
Nie wiem jak to zrobić, więc proszę o pomoc.
Wykonano 4 doświadczenia, w każdym do 100cm3 roztworu kwasu fosforowego (V) o stężeniu 0,1 mol/dm3 dodano 100cm3 roztworu wodorotlenku potasu o odpowiednich stężeniach:
1. 0,1 mol/dm3
2. 0,2 mol/dm3
3. 0,3 mol/dm3
4. 0,5 mol/dm3
Zapisz równania cząsteczkowe reakcji, które zaszły podczas tych doświadczeń i podaj nazwy otrzymanych soli.
Z góry dzięki za pomoc i wskazówki
Nie wiem jak to zrobić, więc proszę o pomoc.
Wykonano 4 doświadczenia, w każdym do 100cm3 roztworu kwasu fosforowego (V) o stężeniu 0,1 mol/dm3 dodano 100cm3 roztworu wodorotlenku potasu o odpowiednich stężeniach:
1. 0,1 mol/dm3
2. 0,2 mol/dm3
3. 0,3 mol/dm3
4. 0,5 mol/dm3
Zapisz równania cząsteczkowe reakcji, które zaszły podczas tych doświadczeń i podaj nazwy otrzymanych soli.
Z góry dzięki za pomoc i wskazówki
Re: Roztwory-problematyczne zadanie
MagdalenaFH,
wskazówka:
Na podstawie danych w zadaniu musisz ocenić zaistnienie następujących reakcji:
1. 3KOH + H3PO4K3PO4 + 3H2O
2. 2KOH + H3PO4K2HPO4 + 2H2O
3. KOH + H3PO4KH2PO4 + H2O
wskazówka:
Na podstawie danych w zadaniu musisz ocenić zaistnienie następujących reakcji:
1. 3KOH + H3PO4K3PO4 + 3H2O
2. 2KOH + H3PO4K2HPO4 + 2H2O
3. KOH + H3PO4KH2PO4 + H2O
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 6 Odpowiedzi
- 14424 Odsłony
-
Ostatni post autor: mormer
22 lut 2015, o 21:31
-
-
XXXII OWE problematyczne zadanie
autor: pietruszka7 » 11 sty 2017, o 18:00 » w Olimpiady Wiedzy Ekologicznej - 2 Odpowiedzi
- 20362 Odsłony
-
Ostatni post autor: Larsonik
23 sty 2017, o 18:11
-
-
-
Stechiometria- zadanie problematyczne
autor: CyanBerry » 20 paź 2014, o 16:49 » w Chemia w szkole i na studiach - 0 Odpowiedzi
- 10282 Odsłony
-
Ostatni post autor: CyanBerry
20 paź 2014, o 16:49
-
-
-
Półogniwa problematyczne zadanie
autor: chemxx » 29 mar 2019, o 10:11 » w Chemia w szkole i na studiach - 1 Odpowiedzi
- 3687 Odsłony
-
Ostatni post autor: 00000000000000000000
29 mar 2019, o 17:13
-
-
-
Iloczyn rozpuszczalnośći- problematyczne zadanie
autor: sury001 » 2 wrz 2014, o 22:45 » w Chemia w szkole i na studiach - 2 Odpowiedzi
- 5580 Odsłony
-
Ostatni post autor: adamantan
4 wrz 2014, o 23:29
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości