Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Matura 2019 - Forum maturzystów i kandydatów na studia. Nie wiesz jaki wybrać kierunek? Nie wiesz jak wygląda rekrutacja? Masz pytanie dotyczące toku studiów?
aorta

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: aorta »

Naukowcy chcą zbadać strukturę genu X. Oczyszczają geny z intronów i powstaje im biblioteka cDNA. Takie cDNA namnażają w komórkach bakteryjnych-szybko, tanio i przyjemnie. Gdyby nie wycięto to zamplifikowanoby geny z intronami i potem trzeba byłoby się bawić w ich usuwanie, a tak mamy wszystko gotowe. Jeśli chcielibyśmy, aby zaszła translacja jakiej chcemy- musielibyśmy wprowadzić taki gen poniżej promotora bakteryjnego i zadbać o inicjacyjne czynniki bakteryjne translacji. Zresztą w ten sposób uzyskuję się już np. hormon wzrostu ludzki, więc potęga, która tkwi w tym jest niewyobrażalna.
bialaroza
Posty: 274
Rejestracja: 26 wrz 2008, o 15:54

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: bialaroza »

aorta, żeby zamknąć już to moje pytanie, czy uważasz, że tu koniecznie musi paść sformułowanie o ułatwieniu transkrypcji"?
Melatonina
Posty: 351
Rejestracja: 10 lis 2013, o 11:12

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Melatonina »

agentka91 pisze:Zadanie z arkusza diagnostycznego 08.
Zadanie 3.
Podczas wypadków dochodzi czasami do przebicia klatki piersiowej człowieka aż do jamy opłucnej. Objawem takiego urazu jest syk towarzyszący ruchom klatki piersiowej,spowodowany przepływem powietrza przez powstały otwór. Pierwsza pomoc polega na szczelnym zamknięciu otworu w klatce piersiowej folią lub plastrem.
a) Wyjaśnij, jakie zmiany w płucach człowieka mogą być następstwem takiego urazu przy braku właściwej pomocy.
b) Uzasadnij, posługując się jednym argumentem, dlaczego pierwsza pomoc powinna być udzielana w opisany sposób.

Moje poetyckie odpowiedzi:
a) Może dojść do zapadnięcia płuca na skutek gwałtownego spadku ciśnienia w jego wnętrzu.
b) Zamknięcie otworu plastrem ograniczy spadek ciśnienia w płucu tym samym zapobiegając jego zapadnięciu.

To jest w ogóle dobrze? W ogóle się nie znam na tym ciśnieniach, potrafi ktoś to wytłumaczyć na chłopski rozum?
Dokładnie tak : )
aorta

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: aorta »

patt121 pisze: czy uważasz, że tu koniecznie musi paść sformułowanie o ułatwieniu transkrypcji"?
chodziło im raczej o to, aby powiązać to z transkrypcją i translacją- sformułowanie ułatwienie transkrypcji nie jest konieczne
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Hm, a co z moja inteligentna (znaleziona w internecie) odma agentka91, masz moze klucz?

randomlogin
Posty: 3779
Rejestracja: 24 kwie 2010, o 12:11

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: randomlogin »

Aksolotl, tez zglupialem, jak zobaczylem robi sie tak i tak, uzasadnij w momencie kiedy sie tak nie robi. Ale kurcze, moze cos przegapilem, a zadanie wydawalo sie skopiowane z jakiegos dobrego zrodla, wiec jak tu dyskutowac w ciemno - po konsultacjach juz z cala pewnoscia moge powiedziec, ze to glupota.
Jeferson
Posty: 100
Rejestracja: 4 wrz 2013, o 15:19

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Jeferson »

Pytanie od strony technicznej.

Gdy w poleceniu mam zapisz krzyżówkę między osobnikami z F1 i wskaż rozkład fenotypów w F2"
To pisząc krzyżówkę pokolenie F1 oznaczam jako F1 czy P?

w sensie:
F1: Aa x Aa
G: A, a, A, a
F2: AA Aa Aa aa

czy:
P: Aa x Aa
G: A, a, A, a
F1: AA Aa Aa aa

Różnica niewielka, nawet żadna ale w kluczu może mieć kolosalne znaczenie.
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Wedlug mnie zdecydowanie pierwsze, jak zrobisz drugie to jak rozpiszesz rozklad fenotypow w F2, skoro nie ma F2?

Jeferson
Posty: 100
Rejestracja: 4 wrz 2013, o 15:19

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Jeferson »

Hmmm,
No w sumie to tak ale w tym wypadku pokolenie F1 będzie też pokoleniem P(P jak parents, prawda?)

Masz rację. Tak po przemyśleniu.
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Nie ma co wymyślać, zwłaszcza na maturze z bio

A co sądzicie o czymś takim:

Zadanie: Podlewanie nasion pieprzycy wyciągiem z chwastów a drugiej probki nasion woda, oczywiście w pierwszym przypadku mniej wykiełkowało, trzeba sformułować problem badawczy.

Czy chwasty ogrodowe wydzielają substancje zdolne do zahamowania kiełkowania nasion pieprzycy ogrodowej?

bo mi się troszkę nie zgadza z kluczem
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Erick »

A mogłoby być: Badanie allelopatycznego działania chwastów na kiełkowanie nasion pieprzycy?
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

W sumie Twoja chyba troche lepiej. Bo w kluczu jest cos ala: czy wyciag z chwastow ogrodowych dziala hamujaco na kielkowanie nasion pieprzycy ogrodowej?
Bo chodzi mi konkretnie o to moje wydzielanie ze wcale niekoniecznie musza wydzielac, np. jak obumra to moga sie z martwych roslin wydobywac substancje dzialajace allelopatycznie. Krotko mowiac, mam paranoje :p co sadzisz, uznaliby mi?

Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Erick »

Ja bym ci uznał.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości