Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Matura 2019 - Forum maturzystów i kandydatów na studia. Nie wiesz jaki wybrać kierunek? Nie wiesz jak wygląda rekrutacja? Masz pytanie dotyczące toku studiów?
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Wątek przeniesiony z innego tematu. Proponuję takie reguły:
Każdy, kto chce, robi sobie jakąś maturę i sprawdza z kluczem, pytania wątpliwe ze swoimi odpowiedziami wstawia w wątek - bez odpowiedzi z klucza. Kto chce wypowiada się, co on by zaliczył a co nie i dlaczego, bez podglądania klucza. Kiedy dyskusja zostanie mniej więcej wyczerpana w stopniu, który satysfakcjonuje pytającego, ustosunkowuje się do wszystkich propozycji co zaliczyć, a co nie, powołując się na klucz. Pewnie jeszcze nad kluczem jakieś dyskusje będą spore.
Myślę że to nas czegoś tam nauczy

Przeklejone z tamtego tematu, żeby tam nie robić offtopu:

Aksolotl

No więc te moje odpowiedzi, do tego arkusza:

Oczywiście najlepiej nie szukać samemu klucza i nie pisać czego on chce, bo w ten sposób się za wiele nie nauczymy, tylko pisać jak Wam się wydaje.

9. Naczynia włosowate są jednowarstwowe, zbudowane z płaskiego śródbłonka - usprawnia to wymianę składników między krwią a tkankami ciała.
10. Hemoglobina wykazuje mniejsze powinowactwo do tlenu niż mioglobina, więc występująca we krwi przepływającej przez mięśnie hemoglobina oddaje transportowany tlen występującej w mięśniach mioglobinie.
12. Niedobór witaminy K w organizmie człowieka uniemożliwia syntezę w wątrobie protrombiny, która jest jednym z niezbędnych czynników krzepnięcia krwi.
13. Najbardziej zagrożona chorobą wieńcową jest osoba B, ponieważ poziom lipoprotein LDL odkładających cholesterol na ścianach naczyń krwionośnych, co jest odpowiedzialne za rozwój miażdżycy, jest u niej najwyższy w stosunku do lipoprotein HDL, transportujących cholesterol ze ścian naczyń krwionośnych do wątroby.
16. b) Włośniki - odpowiadają za aktywny transport wody w roślinie dzięki zdolności wytwarzania parcia korzeniowego
aparaty szparkowe - przez otwarte aparaty szparowe następuje transpiracja, która odpowiada za wytworzenie siły ssącej i bierny transport wody w roślinie
20. b) ponieważ do zachodzenia fazy ciemnej fotosyntezy niezbędna jest siła asymilacyjna (NADPH+H+) wytworzona w fazie jasnej z udziałem światła.
23. Tak, ponieważ wzrost stężenia hormonu juwenilnego w tkankach larw owadów zahamuje u nich proces osiągania postaci dojrzałej płciowo (imago), przez co owady te prawdopodobnie zginą zanim będą miały szansę się rozmnożyć.
24. Ssak A, ponieważ z danych przedstawionych w tabeli wynika, że ssak ten wydala najbardziej stężony mocz, co jest przystosowaniem do życia w środowisku suchym i gorącym.
25. Ponieważ u dużych pingwinów stosunek powierzchni ciała do jego wielkości jest relatywnie mały, co sprawia że oddają one przez skórę małe ilości ciepła i jest przystosowaniem do przeżycia w chłodnym środowisku.
32. Tego typu mutacje mogą spowodować przesunięcie ramki odczytu mRNA i w konsekwencji przedwczesne pojawienie się na nici mRNA kodonu stop i przedwczesną terminację biosyntezy danego białka.
34. czapla siwa, ponieważ jest ona konsumentem najwyższego rzędu w przedstawionej sieci pokarmowej, więc w jej tkankach nastąpi największa kumulacja pestycydów


Erick

"20. b) ponieważ do zachodzenia fazy ciemnej fotosyntezy niezbędna jest siła asymilacyjna (NADPH+H+) wytworzona w fazie jasnej z udziałem światła. w nawiasie dodałbym ATP, bo jeszcze egzaminator pomyśli, że chodziło ci o to, że samo NADPH + H+ jest tą siłą asymilacyjną.
"Ssak A, ponieważ z danych przedstawionych w tabeli wynika, że ssak ten wydala najbardziej stężony mocz, co jest przystosowaniem do życia w środowisku suchym i gorącym. Warto napisać dlaczego wydalanie zagęszczonego moczu jest przystosowaniem, np. . pozwala to na zmniejszenie utraty wody z organizmu tego ssaka".
Reszta wygląda wg. mnie ok. Ale może ktoś inny coś wyłapał?


Aksolotl

W tym 20 chcialam dopisac ATP, oczywiscie, ale zapomnialam :p Z tym drugim racja, trzeba. Moze jeszcze ktos sie wypowie dzisiaj, poczekajmy z kluczem


fluoksetyna

9. Naczynia włosowate są jednowarstwowe, zbudowane z płaskiego śródbłonka - usprawnia to wymianę składników między krwią a tkankami ciała.

Naczynia włosowate zbudowane są z cienkiej warstwy śródbłonka, bo to, że są one płaskie nie ma pływu na transport substancji.

10. Hemoglobina wykazuje mniejsze powinowactwo do tlenu niż mioglobina, więc występująca we krwi przepływającej przez mięśnie hemoglobina oddaje transportowany tlen występującej w mięśniach mioglobinie. (a reszta naszego organizmu niestety obumiera z powodu niedotlenienia)

homoglobina MOŻE oddawać tlen

16. b) Włośniki - odpowiadają za aktywny transport wody w roślinie dzięki zdolności wytwarzania parcia korzeniowego
Włośniki zwiększają powierzchnię wchłaniania wody i soli mineralnych
aparaty szparkowe - przez otwarte aparaty szparowe następuje transpiracja, która odpowiada za wytworzenie siły ssącej i bierny transport wody w roślinie czyli bez ATP to kluczowe na 100%


Aksolotl

Do wszystkiego kluczowo ustosunkuje sie potem, za to powiem Wam na razie ze mam w tych odpowiedziach dwie rzeczy, ktorych moim zdaniem by mi nie zaliczyli a ktorych nie wylapaliscie :p klucz jest dosc dziwny. Poczekajmy jeszcze


fluoksetyna

23. Tak, ponieważ wzrost stężenia hormonu juwenilnego w tkankach larw owadów zahamuje u nich proces osiągania postaci dojrzałej płciowo (imago), przez co owady te prawdopodobnie zginą zanim będą miały szansę się rozmnożyć.

Myślę, że jako ilarwy niekoniecznie muszą ginąć, mogą po prostu pozostawać w stadium larwalnym, a to wtedy wpłynie na zmniejszenie rozrodczości całej populacji, bo będzie mniejsza liczba dorosłych osobników, które nie będą wydawały licznego potomstwa.

32. Tego typu mutacje mogą spowodować przesunięcie ramki odczytu mRNA i w konsekwencji przedwczesne pojawienie się na nici mRNA kodonu stop i przedwczesną terminację biosyntezy danego białka.

białko jest zbudowane z innych aminokwasów w porównaniu z białkiem pierwotnym

34. czapla siwa, ponieważ jest ona konsumentem najwyższego rzędu w przedstawionej sieci pokarmowej, więc w jej tkankach nastąpi największa kumulacja pestycydów

a ja wyklepałabym regułkę: wraz ze wzrostem poziomu troficznego zajmowanego przez dany organizm wzrasta kumulacja wszystkich niebezpiecznych substancji tu: pestycydów.

może załóżmy osobny wątek?

a i trochę wstyd ale ja nie wpadłam na aldehyd glicerynowy




od siebie zapowiadam, że do wszystkiego ustosunkuję się, powiedzmy, o 21
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Erick »

OK, mam jeszcze taką propozycję, aby codziennie pracować nad innym arkuszem i o godz. 21 osoba, która zaproponowała arkusz, wrzucała klucz.
Heh, kto się zgłasza na jutro z odpowiedziami?
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

No to tak, po kolei jak komentowaliście:

20. chyba jasne, trzeba było też ATP dopisać jak już się rozpisuje siłę asymilacyjną.
24.zgadzam się, że można by było dopisać, acz klucz: Najlepiej przystosowany do życia w środowisku suchym i gorącym jest gatunek A, ponieważ wytwarza najbardziej stężony mocz, oszczędzając w ten sposób wodę. też nie pisze o tym drugim.
9. klucz mówi: Naczynia włosowate mają cienkie ściany / ściany zbudowane z nabłonka jednowarstwowego płaskiego, co ułatwia wymianę gazową / wymianę składników między krwią, a otaczającymi tkankami."
wydaje mi się że moje Naczynia (.) jednowarstwowe, zbudowane z płaskiego śródbłonka można uznać jako opisowe nazwanie nabłonka jednowarstwowego płaskiego.
10. fluoksetyna pełna racja, klucz też twierdzi że może", do tego precyzuje że oddawanie tlenu przez hemoglobinę do mioglobiny następuje przy dużym wysiłku.
16.b) klucz przy włośnikach również pisze o powierzchni wchłaniania ja napisałam o parciu korzeniowym, bo tak podkreślili w arkuszu ten transport w roślinie że uznałam że musi być konkretnie w roślinie, a nie spoza :p a co do kluczowości bez udziału ATP to klucz podaje to w nawiasie.
23. klucz również nie pisze konkretnie o ginięciu owadów. Moja droga myślenia była taka, że w końcu przecież zginą, a w tym przypadku nastąpi to bez przeobrażenia, więc nie wydają potomstwa sądzicie, że dodanie tego ginięcia by poskutkowało utratą punktów?
32. tutaj według mnie by z kolei zwrócili uwagę na coś innego w mojej odpowiedzi - ja piszę, że to może poskutkować przesunięciem ramki odczytu, a w kluczu jest po prostu że przesuwa ramkę odczytu, i sądzę że w tym przypadku klucz ma rację - bo musi tym poskutkować.
34. w kluczu jest nawet jeszcze bardziej enigmatycznie niż u mnie Mianowicie: Czapla siwa, ponieważ jest konsumentem najwyższego rzędu jako jeden z wariantów odpowiedzi.

A pytaniem, w którym nie zauważyliście utraty 2 punktów, jest 12 w kluczu jest: Za stwierdzenie, że niedobór witaminy K powoduje obniżenie syntezy protrombiny, z której
powstaje trombina – 1 pkt
Za stwierdzenie, że trombina katalizuje przekształcanie fibrynogenu w fibrynę – 1 pkt
Przykład poprawnej odpowiedzi
– Niedobór witaminy K będzie powodował obniżenie syntezy protrombiny, z której powstaje
trombina (1 pkt) niezbędna / katalizująca przekształcanie fibrynogenu w fibrynę. (1 pkt)"
czyli trzeba było napisać strasznie precyzyjnie
I co sądzicie?
Awatar użytkownika
fluoksetyna
Posty: 212
Rejestracja: 14 sty 2014, o 23:05

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: fluoksetyna »

a może zmniejszymy ilość zadań do jednego, z którym mieliśmy problem, udzielamy naszej odpowiedzi, która teoretycznie jest według nas dobra i zadaniem następnej osoby będzie znalezienie słowa kluczowego i wskazanie prawidłowej, poprawionej odpowiedzi. co myślicie ? bo trochę za dużo pracy z jednym arkuszem, a tak będzie można się szybko wymieniać spostrzeżeniami
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Jasne, moze byc, wiecej zrobimy ale jak ktos wstawi pelen arkusz to ja osobiscie tez sie nie obraze i odpowiem do calego. Tylko zeby wstawiac wylacznie rzeczy, ktorych sie nie jest pewnym, zeby nie tracic czasu.

Awatar użytkownika
fluoksetyna
Posty: 212
Rejestracja: 14 sty 2014, o 23:05

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: fluoksetyna »

zobacz-ten-plik.pdf
(2.78 MiB) Pobrany 51 razy
Zadanie 3:
1. Wraz ze wzrostem temperatury wody maleje przeżywalność plemników wolnych i plemników w spermatoforach.
2. Największa przeżywalność plemników wolnych i plemników w spermatoforach występuje w temperaturze 1 stopnia C.
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Mam slaby internet i wolalabym nie odpalac calego arkusza, ale zdaje sie ze pamietam to zadanie. Czy pytanie jest o dwa wnioski z wykresu, tabeli czy czegos? Jesli tak to Twoje drugie jest czyms co oni nazywaja odczytaniem z wykresu, a nie wnioskiem wiec IMO pierwszy by przeszedl, a drugi nie.
O ile chodzi o wnioski.

Awatar użytkownika
fluoksetyna
Posty: 212
Rejestracja: 14 sty 2014, o 23:05

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: fluoksetyna »

ok, w takim razie postaram się w przyszłości dorzucać pytania w formie pisemnej
racja, drugi wniosek jest źle, powinno być:
w tej samej temperaturze wody długość życia plemników w spermatoforach jest większa od długości życia wolnych plemników
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Zadania 2, 3 i 4 do tego arkusza:
zobacz-ten-plik.pdf
(500.63 KiB) Pobrany 52 razy
1. Wyniki doświadczenia o temacie Wpływ szczepienia bakteriami brodawkowymi na rozwój grochu w kulturach piaskowych przedstawia poniższa fotografia (te z bakteriami wyrośnięte, grupa kontrolna bez bakterii mizerna)
a)Sformułuj hipotezę badawczą potwierdzoną wynikami doświadczenia.
Szczepienie bakteriami brodawkowymi wpływa korzystnie na rozwój grochu w kulturach piaskowych.
b)Wyjaśnij wyniki tego doświadczenia.
Bakterie brodawkowe wchodzą w symbiozę z korzeniami grochu, dostarczając im niezbędnego m. in. do syntezy białek i chlorofilu azotu, co wpływa korzystnie na rozwój grochu.
2. (zadanie 37) Przedstaw na dowolnym przykładzie bakterii chemosyntetyzujących ich znaczenie w przyrodzie.
Tzw. bakterie metanowe, które przeprowadzają chemosyntezę z wykorzystaniem CH4 jako źródła energii, powodują spadek ilości złóż metanu i mają znaczenie jako organizmy pionierskie, zdolne do przetrwania w niekorzystnym dla rozwoju innych organizmów środowisku.
3. (zadanie 45) Sformułuj dwa wnioski wynikające z analizy wykresu (zależność między wilgotnością nasion lnu, kukurydzy, jęczmienia i żyta a natężeniem oddychania).
1) Ze wzrostem wilgotności nasion roślin wzrasta natężenie zachodzącego w nich procesu oddychania.
2) Przy tej samej wilgotności nasiona różnych roślin różnią się natężeniem zachodzącego w nich procesu oddychania.
4. (zadanie 50) Poniżej przedstawiono fragment rodowodu obrazujący pojawianie się pewnej choroby.
Ustal i uzasadnij na podstawie schematu, czy choroba ta jest warunkowana przez mutację recesywną czy dominującą oraz czy gen, w którym zaszła mutacja, leży w autosomie, czy w chromosomie płciowym.
Gen, w którym zaszła mutacja jest warunkowany przez mutację recesywną, ponieważ gdyby był warunkowany przez mutację dominującą zdrowi rodzice nie mogliby mieć chorego syna leży w autosomie, bo gdyby leżał w chromosomie płciowym, zdrowy mężczyzna nie mógłby mieć chorej córki.
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Erick »

Zadanie 14 z wczorajszego arkusza. 3 linijki na odpowiedź w arkuszu, w kluczu odpowiedź pełna na 4 linijki drobną czcionką komputerową. Jestem ciekaw jak maturzysta miał to zmieścić, szczególnie, że nie ma w ich odpowiedzi nawiasów, więc wymagali pełnej odpowiedzi. Macie jakieś sposoby na oszczędzanie miejsca? Bo ja dziubdziam jak się da, ale i tak czasami wychodzę lekko poza wyznaczone miejsce, i czy taka odpowiedz jest oceniana?
Awatar użytkownika
Aksolotl
Posty: 1212
Rejestracja: 1 mar 2014, o 21:13

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Aksolotl »

Co za wczorajszy arkusz? : o
No ja tez mam takie spostrzezenia ze nic tylko cwiczyc kaligrafie i pisac jak najdrobniej.
Albo po chinsku, te ich znaki chyba mniej miejsca zajmuja.

aorta

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: aorta »

Erick pisze:Bo ja dziubdziam jak się da, ale i tak czasami wychodzę lekko poza wyznaczone miejsce, i czy taka odpowiedz jest oceniana?
Tak. Ważne, aby wszystko było czytelnie zaznaczone, więc jak zdarzy Ci się wyjść poza miejsce do tego przeznaczone zaznacz klamerką całą odpowiedź, aby nie było żadnych wątpliwości.
Awatar użytkownika
Erick
Posty: 1560
Rejestracja: 15 paź 2009, o 18:40

Re: Forumowa nauka pisania pod klucz - biologia

Post autor: Erick »

Aksolotl pisze:b)Wyjaśnij wyniki tego doświadczenia.
Bakterie brodawkowe wchodzą w symbiozę z korzeniami grochu, dostarczając im niezbędnego m. in. do syntezy białek i chlorofilu azotu, co wpływa korzystnie na rozwój grochu.
Bezpiecznie byłoby napisać w jaki sposób dostarczają im tego azotu, że chodzi o ich zdolność do wiązania azotu cząsteczkowego.
W zadaniu 34 napisałbym: Bakterie nitryfikacyjne przekształcając nieprzyswajalny dla roślin NH3 w przyswajalne azotyny i azotany przyczyniają się do obiegu azotu w przyrodzie. Ale twoja odpowiedź jest ok. Tylko czy w kluczu będzie, więc bezpieczniej napisać banał.
Reszta wg mnie ok.
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 22 gości