praca badawcza-nowe oczko wodne

Forum dla uczniów przygotowujących się do olimpiady biologicznej. Zadania, testy, przykładowe prace badawcze. Wymiana informacji i wiedzy biologicznej.
Kamila00000
Posty: 6
Rejestracja: 25 cze 2015, o 17:59

praca badawcza-nowe oczko wodne

Post autor: Kamila00000 » 17 kwie 2016, o 09:04

Cześć chciałabym w tym roku wystartować w OB, jestem obecnie w drugiej klasie więc to moja ostatnia szansa, bo w tamtym roku się nie udało myślę nad tematem już od bardzo długiego czasu i naprawdę nie wiem, co mogłabym zrobić, mam dużo pomysłów, ale nie wiem jak je zrealizować. Ostatnio wpadł mi pomysł do głowy, otóż w następnym tygodniu, będzie u mnie robione oczko wodne( dosyć duże o głębokości ok. 2 metrów) i zastanawiam się czy to nie dobry pomysł na wykorzystanie tego, że bede dokładnie znała rośliny występujące w tym zbiorniku a także organizmy i ewentualnie po kilku miesiącach moglabym badać zmiany ale nw czy to ma sens, na czym się skupić i czy może to mieć jakieś wykorzystanie w praktyce, proszę o radę i z góry dziękuję

AnnaWP
Posty: 3453
Rejestracja: 24 wrz 2010, o 12:58

Re: praca badawcza-nowe oczko wodne

Post autor: AnnaWP » 17 kwie 2016, o 13:23

Możesz przeanalizować jakieś zmiany w czasie dojrzewania oczka. Zbiorniki wodne przechodzą proces dojrzewania, kiedy ustala się flora bakteryjna, ale i roślinność, i drobna fauna.
Można obserwować ten proces na przykładzie wybranego gatunku roślin, analizować długość pędów, liczbę pędów czy liści itd. Jeżeli masz dostęp do prostego sprzętu optycznego, to można zobaczyć, czy w wodzie pojawiają się jakieś mikroorganizmy lub małe organizmy.

Szkoda, że jedno, przy dwóch można by dodać bakterie i ocenić proces dojrzewania.

Razar
Posty: 79
Rejestracja: 29 gru 2013, o 19:54

Re: praca badawcza-nowe oczko wodne

Post autor: Razar » 18 kwie 2016, o 20:03

Masz całkiem ciekawą sytuacje do wykorzysyania. Ale co do podanych propozycji warto zwrócić uwagę na twoje możliwości. Też dwa lata temu robiłem pracę o bioróżnorodności małych zbiorników wodnych. Problemem jest OBFITOŚĆ gatunków oraz trudności z ich IDENTYFIKOWANIEM. Ale przy następnym wyborze pracy posłużyłem się zasadą że praca powinna być policzalna (prosta jak dla przeczkolaka) i za jednym pomiarem dostarczać dużo fanych do późniejszego opracowania danych. Nie badaj bioróżnorodności bo polegniesz. Możesz skupić się na 2 lub 3 gatukach o łatwym dostępie do nich, pospolitych, łatwo odróżnialnych. Tak w tej chwili dobrym pomysłem wydaje mi się że dobrym pomysłem jest np. Badanie populacji ryb w takim zbiorniku. Wiesz jakie ryby w jakiej ilości jakich rozmiarów zostały wpuszczone. A w zbiornikach o głębokości (<2 m) często wyławia się wszystkie ryby przed zimą bo przemarzają one do dna. Zmiany w populacji będą tu znowu łatwo zliczalne. I tak dostaniesz dużo danych które są łatwo dostępne. A zmiany w populacji będą znaczne. [[[Np. Z 80 wpuszczonych okoni wyłowiono powiedzmy 34 o masie o powiedzmy 300% większej i stanowiły one 10% masy wyłowionych ryb, a stanowiły powiedzmy 5% mady ryb wpuszczonych.Możesz opiać osobniki pod względem rozmiarów i zauważyć jakieś ciekawe przetasowania powiedzmy że wpuszczałeś 50% okoni jakiejś odmiany 50% innej a wyłowiłeś w proporcji 80 do 20 To piszę żeby pokazać ilość danych którą uzyskałbyś, można by nią obdzielić 3 pracę ]]] To jest tylko przykład jak prawidłowo wybrć temat pracy bo twoje oczko raczej nie będzie w tym roku zarybiane. Masz szansę na wykonanie pracy o której sporo olimpijczyków może tylko marzyć więc nie zmarnuj tego i pamiętaj Praca ma być policzalna i prosta. Licealista nie opisze gatunków traw na skraju twojego oczka ale nawet przeczkolak odróżni kilka gatunków ryb, licealista nie zrewiduje składu gatunkowego ryb w jeziorze ale podczas odłowu przed zimą każdy da radę (pamiętaj kożystaj z okazji) itd. Odpisz co chcesz robić jak wymyślisz temat Razar


ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post