zadania maturalne, fotosynteza, chemosynteza
: 10 cze 2014, o 09:31
Mam parę zadań maturalnych z którymi nie mogę sobie poradzić. Pomóżcie mi z nimi proszę Chociaż jedno
1. Wiedząc o tym, że trioza (aldehyd fosfoglicerynowy) jest pierwotnym produktem fotosyntezy, podaj podstawowe grupy związków organicznych, które są wtórnymi produktami tego procesu.
2,Geneza plastydów nie jest dokładnie poznana. Według jednej z hipotez powstają one w komórce de novo, tzn. ze związków zawartych w cytoplazmie. Według innej hipotezy, plastydy mają zdolność do autoreplikacji. Druga hipoteza ma więcej zwolenników.
Sformułuj argumenty, które przemawiają za prawdziwością drugiej hipotezy.
3.Gdyby można było ten wydajny szlak fotosyntezy wbudować metodami inżynierii genetycznej do większości naszych roślin uprawnych, produkcja żywności w niektórych częściach świata znacznie by wzrosła”
4.W pewnych warunkach środowiska ilość NADP+, który mógłby przyjąć elektrony przepływające przez przenośniki, jest zbyt mała w stosunku do znacznych możliwości syntezy ATP.
a. przedstaw etapy transportu elektronów wybitych z cząsteczki chlorofilu przez absorbowane światło przy niedoborze NADP+.
Wyjaśnij powyższe stwierdzenie, wykorzystując w odpowiedzi wiedzę o tej fazie fotosyntezy, która jest niezależna od światła.b. określ, jakie warunki środowiska powodują taki stan.
5.Wyjaśnij, dlaczego faza niezależna od światła musi zachodzić w dzień.
6.Ile cząsteczek CO2 musi zostać zasymilowanych, aby mogła zostać wytworzona jedna cząsteczka sacharozy.
7 . Wyjaśnij, który rodzaj fotofosforylacji jest bardziej wydajny.
8,Zaplanuj doświadczenie, które wykaże zależność tempa fotosyntezy od temperatury.
W planie uwzględnij:
a. obiekt badań,
b. potrzebny sprzęt,
c. sposób dokonywania pomiaru.
9.Podaj dwie cechy budowy tego rodzaju miękiszu, dzięki którym jest przystosowany do pełnienia określonej funkcji. Uzasadnij swój wybór.
10. Postanowiono doświadczalnie zweryfikować hipotezę: wzrost natężenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy.
Do projektu doświadczenia należy wykorzystać przedmioty przedstawione na powyższym rysunku oraz uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.
11,Zaplanuj doświadczenie mające na celu zweryfikowanie hipotezy, że podczas fotosyntezy wydziela się gaz (tlen). Uwzględnij: materiał badawczy, opis zestawu doświadczalnego i próbę kontrolną.
12.Wskaż organelle komórkowe związane z fotooddychaniem. Wymień etapy procesu fotooddychania zachodzące w wymienionych organellach.
13.Wyjaśnij, dlaczego fotooddychanie stanowi mniejszy problem u roślin C3 żyjących w strefie klimatu umiarkowanego.
Jak wiecie przynajmniej jedno napiszcie, bo sama na to nie wpadnę, przeszukałam cały internet i nic.
4.Wskaż przenośniki elektronów, które pełnią funkcję pompy H+ , napędzającej syntezę ATP zarówno w fosforylacji cyklicznej i niecyklicznej.
1. Wiedząc o tym, że trioza (aldehyd fosfoglicerynowy) jest pierwotnym produktem fotosyntezy, podaj podstawowe grupy związków organicznych, które są wtórnymi produktami tego procesu.
2,Geneza plastydów nie jest dokładnie poznana. Według jednej z hipotez powstają one w komórce de novo, tzn. ze związków zawartych w cytoplazmie. Według innej hipotezy, plastydy mają zdolność do autoreplikacji. Druga hipoteza ma więcej zwolenników.
Sformułuj argumenty, które przemawiają za prawdziwością drugiej hipotezy.
3.Gdyby można było ten wydajny szlak fotosyntezy wbudować metodami inżynierii genetycznej do większości naszych roślin uprawnych, produkcja żywności w niektórych częściach świata znacznie by wzrosła”
4.W pewnych warunkach środowiska ilość NADP+, który mógłby przyjąć elektrony przepływające przez przenośniki, jest zbyt mała w stosunku do znacznych możliwości syntezy ATP.
a. przedstaw etapy transportu elektronów wybitych z cząsteczki chlorofilu przez absorbowane światło przy niedoborze NADP+.
Wyjaśnij powyższe stwierdzenie, wykorzystując w odpowiedzi wiedzę o tej fazie fotosyntezy, która jest niezależna od światła.b. określ, jakie warunki środowiska powodują taki stan.
5.Wyjaśnij, dlaczego faza niezależna od światła musi zachodzić w dzień.
6.Ile cząsteczek CO2 musi zostać zasymilowanych, aby mogła zostać wytworzona jedna cząsteczka sacharozy.
7 . Wyjaśnij, który rodzaj fotofosforylacji jest bardziej wydajny.
8,Zaplanuj doświadczenie, które wykaże zależność tempa fotosyntezy od temperatury.
W planie uwzględnij:
a. obiekt badań,
b. potrzebny sprzęt,
c. sposób dokonywania pomiaru.
9.Podaj dwie cechy budowy tego rodzaju miękiszu, dzięki którym jest przystosowany do pełnienia określonej funkcji. Uzasadnij swój wybór.
10. Postanowiono doświadczalnie zweryfikować hipotezę: wzrost natężenia światła prowadzi do zwiększenia intensywności fotosyntezy.
Przedstaw plan doświadczenia (opis zestawu doświadczalnego i sposobu zbierania wyników), które sprawdzi słuszność postawionej hipotezy.
Do projektu doświadczenia należy wykorzystać przedmioty przedstawione na powyższym rysunku oraz uwzględnić fakt wydzielania przez moczarkę pęcherzyków tlenu dostrzegalnych dla obserwatora.
11,Zaplanuj doświadczenie mające na celu zweryfikowanie hipotezy, że podczas fotosyntezy wydziela się gaz (tlen). Uwzględnij: materiał badawczy, opis zestawu doświadczalnego i próbę kontrolną.
12.Wskaż organelle komórkowe związane z fotooddychaniem. Wymień etapy procesu fotooddychania zachodzące w wymienionych organellach.
13.Wyjaśnij, dlaczego fotooddychanie stanowi mniejszy problem u roślin C3 żyjących w strefie klimatu umiarkowanego.
Jak wiecie przynajmniej jedno napiszcie, bo sama na to nie wpadnę, przeszukałam cały internet i nic.
4.Wskaż przenośniki elektronów, które pełnią funkcję pompy H+ , napędzającej syntezę ATP zarówno w fosforylacji cyklicznej i niecyklicznej.