Strona 1 z 1

Bardzo trudne maturalne zadania

: 12 kwie 2014, o 15:30
autor: Rosaline
Witam, mam problemy z bardzo trudnymi zadaniami z matur.
Może podjąłby się ktoś wytłumaczenia mi ich?

Styczeń 2012: Tutaj odpowiedź jest taka, że siewki będą miały dłuższe łodygi bez dostępu do światła. Dlaczego?
dfsdfsdfsd.JPG
Styczeń 2012: Poprawne odpowiedzi: C, D, B, A. Dlaczego drugi od lewej obrazek, któremu podporządkowano odpowiedź D (chromosomy.) ma narysowane chromatydy?

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 12 kwie 2014, o 15:55
autor: cernentia
27 zadanie odpowiedź jak najbardziej poprawna. dzieje się tak dlatego, że za wzrost wydłużeniowy odpowiedzialne są auksyny, których większe stężenie jest w warunkach nieoświetlania.

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 12 kwie 2014, o 16:02
autor: cernentia
najpierw musisz poznać dokładnie definicje genów i enzymów żeby zrozumieć zadanko.

rodzic 1 -biały produkt
rodzic 2 -biały substrat
F1 - czerwony produkt

rodzic 3 - czerowny produkt
rodzic 4 -biały substrat
F1 - purpurowy produkt

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 12 kwie 2014, o 16:06
autor: cernentia
w podziale mitotycznym jak i II mejotycznym podczas anafazy pękają centromery i do przeciwległych biegunów rozchodzą się chromatydy siostrzane nazywane już chromosomami potomnymi. w mejozie I rozchodzą się tylko biwalenty.

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 12 kwie 2014, o 17:34
autor: Rosaline
cernentia pisze:najpierw musisz poznać dokładnie definicje genów i enzymów żeby zrozumieć zadanko.
jestem już po genetyce, ale w tym zadaniu najzwyczajniej nie rozumiem, o co im chodzi z tymi schematami i jak to odczytać.
I nadal nie rozumiem, dlaczego na obrazku są chromatydy, a podpisano to jako chromosomy.

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 13 kwie 2014, o 11:50
autor: cernentia
Mówiłam, w tym przypadku chromosom = chromatyda. Tak to już jest stworzone, że masz cykl komórkowy, który składa się z interfazy i podziału właściwego komórki. W czasie mitozy licznba n się nie zmienia, ale w fazie S masz podwojenie c, tak więc z 1n1c przzechodzisz do 1n2c i potem w anafazie z 1n2c znów musi się zrobić 1n1c więc centromery pękają, do biegunów rozchodzą się chromatydy, które stają się tym samym chromosamami potomnymi komórki. czego nadal nie rozumiesz? myślisz, że chromosom musi wyglądać jak X? Oglądnij sobie kariotypy.

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 13 kwie 2014, o 11:53
autor: cernentia
gen A warunkuje powstanie enzymu A który katalizuje reakcje z białego substratu do białego produktu, jeśli przy okazji będzie gen B - to fajnie - bo ona warunkuje powstanie enzymu B który katalizuje 2 rekacje, z białego PRODUKTU do czerwonego substratu. Ale jeśli zdarzy się tak, że w genotypie mamy gen B, ale nie mamy genu A, to nic się nie wydarzy, bo żeby powstał CZERWONY substart musi powstać wcześniej biały PRODUKT, z białego SUBSTRATU nie powstanie CZERWONY produkt. Rozumiesz już?

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 13 kwie 2014, o 17:32
autor: Rosaline
Tak, już rozumiem. Dziękuję

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 16 kwie 2014, o 13:10
autor: 19devil94
W tym zadanku 27 z roślinkami chodzi o to, że w warunkach ciemności powstają rośliny etiolowane, które charakteryzuje intensywny wzrost na długość, a poza tym są bezzieleniowe

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 16 kwie 2014, o 19:10
autor: Aksolotl
A jest to uzasadnione tym, że w warunkach niedoboru oświetlenia roślina rośnie intensywnie na długość, bo jest spora szansa że w końcu wyrośnie z cienia roślin w pobliżu których rośnie i gdzieś tam w górze będzie miała światło taka rywalizacja o światło, dlatego sosna rosnąca samotnie jest niższa i bardziej rozłożysta niż sosna w lesie.

Re: Bardzo trudne maturalne zadania

: 26 kwie 2014, o 13:29
autor: mroudnes
zadanie 6 (matura czerwcowa 2013)

Korzystając ze schematu budowy HIV wyjaśnij zasadę działania jednego z testów służących do wykrycia tego wirusa we krwi człowieka.

Bardzo proszę o pomoc (wydaje mi się że klucz też nie jest zbyt poprawny)