Przyroda jako studia
: 3 mar 2009, o 21:08
PROWADZĄCY MAKROKIERUNEK
Kierunek Biologia i Kierunek Geografia.
Studia zawodowe na makrokierunku Przyroda na Uniwersytecie Gdańskim trwają 6 semestrów. Liczba godzin zajęć wynosi 2430 Program studiów uwzględnia standardy kształcenia dla kierunku biologia (3 letnie studia zawodowe) i dla kierunku geografia (3 letnie studia zawodowe) oraz standardy kształcenia nauczycieli, zgodnie z zasadami sformułowanymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Powstanie makrokierunku Przyroda umożliwi podejmowanie unikalnych w kraju studiów integrujących dyscypliny, których naturalna łączność i wzajemne uzupełnianie się nie zostały dotąd w pełni urzeczywistnione w kształceniu uniwersyteckim i wykorzystane w praktyce.
W polityce państwa edukacja środowiskowa społeczeństwa uznawana jest za jeden z ważniejszych instrumentów realizacji strategii ekorozwoju społecznego i gospodarczego. Poziom świadomości środowiskowej społeczeństwa jest bowiem warunkiem akceptacji tej polityki Trudno sobie wyobrazić aktywne uczestnictwo społeczeństwa nawet w najlepiej przygotowanych programach, jeżeli nie zostały one poparte wcześniejszą edukacją
Edukacja środowiskowa kształtuje całościowy obraz relacji pomiędzy człowiekiem, społeczeństwem i przyrodą Wskazuje zależność człowieka od środowiska oraz uczy odpowiedzialności za zmiany dokonywane w naturalnym środowisku. Tak więc jednym z najważniejszych zadana jakie obecnie stpjązarówno przed organami władzy wszystkich szczebli, jak i przed ruchami społecznymi, jest utworzenie systemu powszechnej edukacji środowiskowej, poczynając od przedszkola aż po studia wyższe (edukacja formalna) oraz uwzględnienie wszystkich możliwych form edukacji nieformalnej.
Obecnie istniejący system kształcenia sprzyja wąsko specjalistycznemu przygotowaniu ekspertów w zakresie przyrody ożywionej bądź nieożywionej, bądź specjalistów ochrony środowiska zwykle o charakterze inżynierskim Brak specjalistów łączących z jednej strony wiedzę w zakresie przyrody a z drugiej znających tajniki edukacji na różnych szczeblach utrudnia realizację piośrodowiskowej polityki państwa.
Integracja biologii, geografii oraz wiedzy społecznej stwarza szerokie możliwości wykorzystania jej w rozległych obszarach zatrudnienia: w charakterze biologów, geografów, nauczycieli tych dwóch przedmiotów oraz nauczycieli przyrody, placówkach służby zdrowia, laboratoriach diagnostycznych, pozarządowych centrach edukacji środowiskowej i ekologicznej, parkach krajobrazowych, samorządach terytorialnych, wojewódzkich służbach ochrony środowiska, środkach masowego przekazu czy wreszcie zakładach pracy prowadzących nieformalną edukację środowiskową.
Absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii i biologii opartą na podstawach nauk matematyczno-przyrodniczych. Zna relacje kształtujące funkcjonowanie systemu, przyroda-człowiek. Zna podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie, społeczeństwie i gospodarce. Posiada umiejętności wykorzystania wyników analiz i informacji o naturalnych i antropogenicznych zjawiskach i procesach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. Absolwent posiada umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oaz pisemnego i ustnego przekazywania informacji, a także pracy zespołowej. Absolwent jest przygotowany do:
pracy w instytucjach i laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych oraz innych instytucjach zajmujących się środowiskiem przyrodniczym, jego kształtowaniem i ochroną
pracy w instytucjach zajmujących się gospodarkąprzestrzenną, warunkami życia ludzi oraz organizacją działalności społeczno-gospodarczej
obsługi apaiatuiy badawczej, samodzielnego rozwijania umiejętności zawodowych
pracy w szkolnictwie i szeroko pojętym obszarze edukacji środowiskowej
Kierunek Biologia i Kierunek Geografia.
Studia zawodowe na makrokierunku Przyroda na Uniwersytecie Gdańskim trwają 6 semestrów. Liczba godzin zajęć wynosi 2430 Program studiów uwzględnia standardy kształcenia dla kierunku biologia (3 letnie studia zawodowe) i dla kierunku geografia (3 letnie studia zawodowe) oraz standardy kształcenia nauczycieli, zgodnie z zasadami sformułowanymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Powstanie makrokierunku Przyroda umożliwi podejmowanie unikalnych w kraju studiów integrujących dyscypliny, których naturalna łączność i wzajemne uzupełnianie się nie zostały dotąd w pełni urzeczywistnione w kształceniu uniwersyteckim i wykorzystane w praktyce.
W polityce państwa edukacja środowiskowa społeczeństwa uznawana jest za jeden z ważniejszych instrumentów realizacji strategii ekorozwoju społecznego i gospodarczego. Poziom świadomości środowiskowej społeczeństwa jest bowiem warunkiem akceptacji tej polityki Trudno sobie wyobrazić aktywne uczestnictwo społeczeństwa nawet w najlepiej przygotowanych programach, jeżeli nie zostały one poparte wcześniejszą edukacją
Edukacja środowiskowa kształtuje całościowy obraz relacji pomiędzy człowiekiem, społeczeństwem i przyrodą Wskazuje zależność człowieka od środowiska oraz uczy odpowiedzialności za zmiany dokonywane w naturalnym środowisku. Tak więc jednym z najważniejszych zadana jakie obecnie stpjązarówno przed organami władzy wszystkich szczebli, jak i przed ruchami społecznymi, jest utworzenie systemu powszechnej edukacji środowiskowej, poczynając od przedszkola aż po studia wyższe (edukacja formalna) oraz uwzględnienie wszystkich możliwych form edukacji nieformalnej.
Obecnie istniejący system kształcenia sprzyja wąsko specjalistycznemu przygotowaniu ekspertów w zakresie przyrody ożywionej bądź nieożywionej, bądź specjalistów ochrony środowiska zwykle o charakterze inżynierskim Brak specjalistów łączących z jednej strony wiedzę w zakresie przyrody a z drugiej znających tajniki edukacji na różnych szczeblach utrudnia realizację piośrodowiskowej polityki państwa.
Integracja biologii, geografii oraz wiedzy społecznej stwarza szerokie możliwości wykorzystania jej w rozległych obszarach zatrudnienia: w charakterze biologów, geografów, nauczycieli tych dwóch przedmiotów oraz nauczycieli przyrody, placówkach służby zdrowia, laboratoriach diagnostycznych, pozarządowych centrach edukacji środowiskowej i ekologicznej, parkach krajobrazowych, samorządach terytorialnych, wojewódzkich służbach ochrony środowiska, środkach masowego przekazu czy wreszcie zakładach pracy prowadzących nieformalną edukację środowiskową.
Absolwent posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii i biologii opartą na podstawach nauk matematyczno-przyrodniczych. Zna relacje kształtujące funkcjonowanie systemu, przyroda-człowiek. Zna podstawowe procesy zachodzące w przyrodzie, społeczeństwie i gospodarce. Posiada umiejętności wykorzystania wyników analiz i informacji o naturalnych i antropogenicznych zjawiskach i procesach dla potrzeb kompleksowego gospodarowania i zarządzania przestrzenią. Absolwent posiada umiejętności rozwiązywania problemów zawodowych, gromadzenia, przetwarzania oaz pisemnego i ustnego przekazywania informacji, a także pracy zespołowej. Absolwent jest przygotowany do:
pracy w instytucjach i laboratoriach badawczych, kontrolnych i diagnostycznych oraz innych instytucjach zajmujących się środowiskiem przyrodniczym, jego kształtowaniem i ochroną
pracy w instytucjach zajmujących się gospodarkąprzestrzenną, warunkami życia ludzi oraz organizacją działalności społeczno-gospodarczej
obsługi apaiatuiy badawczej, samodzielnego rozwijania umiejętności zawodowych
pracy w szkolnictwie i szeroko pojętym obszarze edukacji środowiskowej