Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Rozmowy na temat matury z biologii. odpowiedzi na trudne pytania, rozwiązywanie zadań, arkusze maturalne z biologii
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Atawizmy to cechy organizmu, które u przodków uchodziły za normalne, natomiast w biegu ewolucji zanikły, a jeśli występują u współczesnych osobników, to w wyniku jakiejś patologii, np. w rozwoju embrionalnym. U człowieka to m.in.: mięśnie poruszające małżowiną uszną (umiem ruszać jednym uchem! drugim już niestety nie ), pazury zamiast paznokci.
Narządy szczątkowe są obecne u współczesnego osobnika gatunku, lecz w porównaniu do budowy homologicznych narządów u przodków posiadają uproszczoną budowę i przestały pełnić funkcję, którą pełniły w przeszłosci ewolucyjnej. U człowieka m.in. szczątkowe owłosienie ciała, zęby mądrości.

Podaj 3 sposoby, dzięki którym ludzi organizm chroni gałki oczne przed wysuszeniem.

PS jakby kogoś to interesowało, to ruszam prawym uchem. Lewym nie umiem.
Awatar użytkownika
KomórkaMacierzysta
Posty: 77
Rejestracja: 2 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: KomórkaMacierzysta »

Larsonik pisze:Podaj 3 sposoby, dzięki którym ludzi organizm chroni gałki oczne przed wysuszeniem.
1.Obecność gruczołów łzowych - wytwarzają łzy nawilżające oko
2.Obecność powiek
3.Spojówka - wytwarza śluz nawilżający oko

Jeśli jesteśmy przy oku to: Które z komórek receptorowych siatkówki (pręciki czy czopki) dominują u sów? Odpowiedź uzasadnij.
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Pręciki, gdyż wymagają one mniejszej intensywności światła (mniejszej ilości fotonów) do działania niż czopki, a takie warunki panują w nocy - wówczas sowy żerują, są to bowiem zwierzęta nocne.

Teraz pojadę ostro, z takim zadaniem się w arkuszu spotkałem. Nie sądziłem, że ktokolwiek będzie na tyle niemiły, żeby o to pytać. Żeby nie było - podam też tekst źródłowy, chociaż z niego nic się nie wyczyta:
Tkanka tłuszczowa występuje w dwóch rodzajach: białej i brunatnej. Podczas gdy rolą tkanki tłuszczowej białej jest magazynowanie energii i izolacja termiczna, chroniąca przed utratą ciepła, tkanka tłuszczowa brunatna przeznaczona jest do szybkiego wytworzenia ciepła w czasie spalanie.
Podaj dwie cechy budowy tkanki tłuszczowej brunatnej, które są związane z pełnieniem funkcji, jaką jest szybkie wytarzanie duzych il. ciepła.
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

W wyniku zapłodnienia powstaje zygota, która po około dobie zaczyna się dzielić w procesie zwanym bruzdkowaniem. Dzieląc się wędruje przez jajowód, do czasu aż dotrze do macicy. Powstałe skupienie 16 blastomerów to morula. Po tygodniu powstaje blastocysta, która mniej więcej 8 dnia uwalnia się z osłonki przejrzystej i zagnieżdza w błonie śluzowej macicy.
O to mi chodziło , sorry za niezbyt precyzyjne pytanie
Podaj dwie cechy budowy tkanki tłuszczowej brunatnej, które są związane z pełnieniem funkcji, jaką jest szybkie wytarzanie duzych il. ciepła
Z tego co pamiętam to tkankę tłuszczową brunatną charakteryzowało :
- duża liczba mitochondriów w jej komórkach
- bogata sieć naczyń krwionośnych
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Moje pytanie: Jakie są przyczyny zachodzenia specjacji sympatrycznej?
Cappy
Posty: 459
Rejestracja: 8 cze 2014, o 18:51

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Cappy »

Biologis, Duża konkurencja wewnątrzgatunkowa(?)
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Chodziło mi o mutacje i zmiany siedliskowe , konkurencja wewnątrzgatunkowa też może być wtedy może dojść do tzw. rozsunięcia cech czego idealnym przykładem są darwinki Darwina.
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

Pytanie : Na czym polega toksyczne działanie amoniaku w żywych organizmach ?
Awatar użytkownika
KomórkaMacierzysta
Posty: 77
Rejestracja: 2 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: KomórkaMacierzysta »

Biologis pisze:Pytanie : Na czym polega toksyczne działanie amoniaku w żywych organizmach ?
Hmm sama nie wiem. Wiem tyle, że podrażnia błony śluzowe i skórę, ale to chyba nie o to chodzi Prosiłabym o wyjaśnienie
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Ja mogę co najwyżej strzelić, ze chodzi o to, ze ma wolną parę elektronową i przez to jest mocno reaktywny. Albo może przez dysocjację zaburza homeostazę poprzez zmianę pH ustroju? Ale z drugiej strony organizm ma na tyle dobre metody jego regulacji, że pewnie nie o to chodzi (co być może dziwi wojowników zakwaszenia organizmu). Szczerze to nawet to googlowałem i nic nie znalazłem! Prosimy o wyjaśnienie.
Awatar użytkownika
Biologis
Posty: 50
Rejestracja: 15 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Biologis »

I właśnie wszędzie jest napisane w podręcznikach , że nasz organizm przekształca amoniak w mocznik, bo amoniak jest toksyczny ale nigdzie nie jest napisane na czym polega ta owa toksyczność gdy amoniak bo deaminacji się nie przekształci .Po długim szukaniu udało mi się znaleźć info o hiperamonemii , więc odpowiedź będzie:

Toksyczne działanie amoniaku polega na tym , że jego dużo stężenie we krwi (np .powstałe na skutek mutacji w genach kodujących enzymy cyklu mocznikowego) , uszkadza ośrodkwy układ nerwowy , zatrzymuje oddychanie prowadząc do śmierci .
Larsonik
Posty: 143
Rejestracja: 6 gru 2015, o 13:07

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: Larsonik »

Tylko w jaki sposób to robi? W sumie myślałem, ze bardziej Tobie chodzi o sam mechanizm niż efekt w organizmie. Jako że odpowiedź padła, a nie ma kto zadać pytania, to coby kontynuować, uderzę z jakimiś łatwymi roślinkami:

Co rośliny mają z tego, ze przeprowadzają fotosyntezę C4 a nie C3 i na jakich szerokościach geograficznych rośliny tego typu w większości występują?
Awatar użytkownika
KomórkaMacierzysta
Posty: 77
Rejestracja: 2 mar 2017, o 18:49

Re: Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!

Post autor: KomórkaMacierzysta »

Larsonik pisze:Co rośliny mają z tego, ze przeprowadzają fotosyntezę C4 a nie C3 i na jakich szerokościach geograficznych rośliny tego typu w większości występują?
Oj jak ja nie lubię roślinek haha

Fotosynteza C4 umożliwia roślinom utrzymywanie wysokiego stężenia dwutlenku węgla w pochwie okołowiązkowej, co faworyzuje fotostyntezę, zamiast szkodliwego fotooddychania (które jest skutkiem niedoboru CO2). Umożliwia to też pozostawanie szparek w częściowym zamknięciu co jest korzystne, ponieważ rośliny te żyją w suchym i ciepłym klimacie, więc muszą ograniczać transpirację. ( Nie wiem czy miałam też napisać o karboksylazie PEP i jej większym powinowactwem do CO2 niż rubisco, że ona efektywniej asymiluje węgiel) A z tą szerokością to równik, bo chyba tam jest najcieplej ?

Szczerze nie wiem jak odpowiedzieć na to pytanie w miarę krótko i zwięźle

Moje pytanie z racji, że powtarzam biotechnologię:
Dlaczego fragmenty DNA z tępymi końcami mają mniejsze zastosowanie w inżynierii genetycznej niż fragmenty DNA z lepkimi końcami?
ODPOWIEDZ
  • Podobne tematy
    Odpowiedzi
    Odsłony
    Ostatni post

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości