Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
-
- Posty: 239
- Rejestracja: 23 sty 2009, o 13:15
Zadania maturalne - odpowiedz i zadaj kolejne!
Czesc,wpadlam dzis na pomysl,ze moze w ramach powtorki bedziemy sobie zadawac zadania maturalne? Kolejna osoba odpowie i zada kolejne. i tak dalej. Mysle,ze to swietna powtorka.Zrobilam juz chyba wszystkie mozliwe arkusze i mam juz dosc szczerze mowiac,wiec to moze byc fajna zabawa Tylko blagam,zadawajmy sobie typowe zadania maturalne i tak tez odpowiadajmy na nie,czyli krotko i konkretnie. Moje pierwsze pytanie:
Wplyw roslin motylkowych na rekultywacje gleb zadaje je bo jest bardzo lubiane przez cke
Wplyw roslin motylkowych na rekultywacje gleb zadaje je bo jest bardzo lubiane przez cke
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Uważam że to bardzo dobry pomysł!
Rośliny motylkowe żyją w symbiozie z bakteriami z rodzaju Rhizobium. Bakterie te mają zdolność do wiązania wolnego azotu znajdującego się w atmosferze i zamieniają go w związki azotowe dostępne dla roślin. Dzięki temu organy tych roślin są bogate w związki azotowe. Obumarcie tych roślin powoduje wzbogacenie gleby w związki azotowe (czyli staje się ona bardziej żyzna). Stosowanie roślin motylkowych jako zielony nawóz pozwoli na zmniejszenie stosowania nawozów sztucznych dzięki czemu poprawi się jakość gleby i możliwy będzie proces jej rekultywacji.
Nienawidzę tego pytania, jeżeli jest jakiś błąd proszę o poprawienie.
Moje pytanie:
Dwie różnice w budowie anatomicznej łodyg dwuliściennych i jednoliściennych
Rośliny motylkowe żyją w symbiozie z bakteriami z rodzaju Rhizobium. Bakterie te mają zdolność do wiązania wolnego azotu znajdującego się w atmosferze i zamieniają go w związki azotowe dostępne dla roślin. Dzięki temu organy tych roślin są bogate w związki azotowe. Obumarcie tych roślin powoduje wzbogacenie gleby w związki azotowe (czyli staje się ona bardziej żyzna). Stosowanie roślin motylkowych jako zielony nawóz pozwoli na zmniejszenie stosowania nawozów sztucznych dzięki czemu poprawi się jakość gleby i możliwy będzie proces jej rekultywacji.
Nienawidzę tego pytania, jeżeli jest jakiś błąd proszę o poprawienie.
Moje pytanie:
Dwie różnice w budowie anatomicznej łodyg dwuliściennych i jednoliściennych
-
- Posty: 239
- Rejestracja: 23 sty 2009, o 13:15
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
U roslin dwulisciennych wiazki przewodzace sa otwarte,oznacza to ze wystepuje kambium. wiazki przewodzace u roslin jednolisciennych sa zamkniete, kambium nie wystepuje.
Wiazki przewodzace roslin dwulisciennych ulozone sa w charakterystyczny pierscien,zas wiazki przewodzace roslin jednolisciennych sa rozproszone
Pytanie Przedstaw wlasciwosci wody i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmu
Wiazki przewodzace roslin dwulisciennych ulozone sa w charakterystyczny pierscien,zas wiazki przewodzace roslin jednolisciennych sa rozproszone
Pytanie Przedstaw wlasciwosci wody i ich znaczenie w funkcjonowaniu organizmu
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Nie wiem ile tych właściwości ale załóżmy, że 3:
1. Woda ma wysokie ciepło właściwe, wolno się nagrzewa i wolno się ochładza - chroni to organizmy przed wahaniami temperaturowymi wewnątrz organizmu, pomimo zmian temperatury otoczenia.
2. Woda jest dobrym rozpuszczalnikiem - dzięki tej właściwości stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego , transportuje m.in. hormony z miejsca ich syntezy do komórek docelowych, enzymy, substancje odżywcze wchłonięte w jelicie cienkim, szkodliwe produkty przemiany materii.
3. Woda ma wysokie napięcie powierzchniowe - dzięki tej właściwości współtworzy błony cytoplazmatyczne.
Moje pytanie:
Pięć cech kodu genetycznego z wyjaśnieniem
1. Woda ma wysokie ciepło właściwe, wolno się nagrzewa i wolno się ochładza - chroni to organizmy przed wahaniami temperaturowymi wewnątrz organizmu, pomimo zmian temperatury otoczenia.
2. Woda jest dobrym rozpuszczalnikiem - dzięki tej właściwości stanowi środek transportu wewnątrzustrojowego , transportuje m.in. hormony z miejsca ich syntezy do komórek docelowych, enzymy, substancje odżywcze wchłonięte w jelicie cienkim, szkodliwe produkty przemiany materii.
3. Woda ma wysokie napięcie powierzchniowe - dzięki tej właściwości współtworzy błony cytoplazmatyczne.
Moje pytanie:
Pięć cech kodu genetycznego z wyjaśnieniem
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
1. uniwersalny - u wszystkich organizmów taki sam
2. jednoznaczny - dana trójka zasad (kodon) koduje zawsze jeden i ten sam aminokwas
3. zdegenerowany - jeden aminokwas może byc kodowany przez kilka różnych trójek
4. niezachodzący - kodony nie zachodzą na siebie
5. bezprzecinkowy - pomiędzy trójkami kodującymi (kodonami) brak jest dodatkowych elementów
Gospodarka wodno-mineralna u ryb słodkowodnych.
2. jednoznaczny - dana trójka zasad (kodon) koduje zawsze jeden i ten sam aminokwas
3. zdegenerowany - jeden aminokwas może byc kodowany przez kilka różnych trójek
4. niezachodzący - kodony nie zachodzą na siebie
5. bezprzecinkowy - pomiędzy trójkami kodującymi (kodonami) brak jest dodatkowych elementów
Gospodarka wodno-mineralna u ryb słodkowodnych.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Płyny ciała ryb słodkowodnych mają większe stężenie (płyny ciała są hipertoniczne względem otoczenia) niż woda słodka dlatego narażone są na napływ wody do ich organizmu przez skrzela i pęknięcie. Dlatego ryby te nie piją wody oraz wydalają dużą ilość silnie rozcieńczonego moczu. Narażone są wtedy na utratę soli z organizmu, dlatego komórki solne znajdujące się w skrzelach zatrzymują sól.
Pytanie: Cztery przystosowania ptaków w budowie anatomicznej do lotu.
Pytanie: Cztery przystosowania ptaków w budowie anatomicznej do lotu.
-
- Posty: 239
- Rejestracja: 23 sty 2009, o 13:15
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Ryby slodkowodne Plyny ustrojowe ryb slodkowodych sa hipertoniczne w stosunku do otoczenia,dlatego narazone sa na ciagly doplyw wody(ryba nie pije wody) na drodze osmozy. Aby temu zapobiec produkuja duze ilosci rozcieńczonego moczu, aby ten nadmiar wody usunac.Jesli chodzi o sole mineralne to ryba slodkowodna traci je na skutek roznicy stezen dlatego aktywnie je pobiera.
P.S. Mam nadzieje,ze nie popelnilam bledu,nie lubie tego pytania:P
[ Dodano: Czw Kwi 09, 2009 14:55 ]
1.podwojne oddychanie
2.konczyny przednie przeksztalcone w skrzydla
3.szybkie tempo metabolizmu
4.pneumatyczne kosci
Pytanie, ktore zadalam wczesniejGospodarka wodno-mineralna u ryb morskich tak aby juz sie mylilo [/b]
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Co do tych cech to być może źle sprecyzowałam pytanie ale bardziej chodziło mi o przystosowania w szkielecie ptaków do lotu .
Gospodarka wodno - mineralna ryb morskich:
Ryby morskie mają płyny ciała hipotoniczne względem otoczenia (płyny ciała mają stężenie mniejsze niż woda morska) a więc narażone są na ucieczkę wody na drodze osmozy przez skrzela dlatego piją wodę morską. Muszą oszczędzać wodę dlatego wydalają silnie stężony mocz i małe jego ilości. Pijąc wodę morską są narażone na nadmiar soli w organizmie dlatego sól jest wydzielana przez komórki solne znajdujące się w skrzelach do środowiska.
Pytanie: Na czym polega partenogeneza i podaj przykład organizmu rozmnażającego się w ten sposób.
Gospodarka wodno - mineralna ryb morskich:
Ryby morskie mają płyny ciała hipotoniczne względem otoczenia (płyny ciała mają stężenie mniejsze niż woda morska) a więc narażone są na ucieczkę wody na drodze osmozy przez skrzela dlatego piją wodę morską. Muszą oszczędzać wodę dlatego wydalają silnie stężony mocz i małe jego ilości. Pijąc wodę morską są narażone na nadmiar soli w organizmie dlatego sól jest wydzielana przez komórki solne znajdujące się w skrzelach do środowiska.
Pytanie: Na czym polega partenogeneza i podaj przykład organizmu rozmnażającego się w ten sposób.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Partenogeneza (dzieworództwo) to odmiana rozmnażania płciowego polegająca na rozwoju osobników potomnych jedynie z niezapłodnionej komórki jajowej, bez udziału plemnika. Przykładem organizmu rozmnażającego się w ten sposób jest mszyca.
Pytanie: Wyjaśnij, dlaczego ciemne zabarwienie skóry, np. u Afroamerykanów zamieszkałych w północnych stanach USA, może mieć negatywny wpływ na syntezę witaminy D3 w naskórku.
Pytanie: Wyjaśnij, dlaczego ciemne zabarwienie skóry, np. u Afroamerykanów zamieszkałych w północnych stanach USA, może mieć negatywny wpływ na syntezę witaminy D3 w naskórku.
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
W naskórku u Afroamerykanów znajduje się dużo melaniny, melanina pełni funkcje ochronną pochłaniając docierające do skóry promieniowanie UV a więc Afroamerykanie zamieszkali w północnych stanach USA będą narażeni na niedobór witaminy D gdyż większość promieni pochłonie melanina a zabraknie ich do przekształcenia prowitaminy dla witaminy D tzw. ergosteryny z której pod wpływem promieni UV powstaje witamina D.
Nie bardzo jestem pewna swojej odpowiedzi więc poproszę o sprawdzenie jej. ( o ile kojarzę to zadanie z matury podstawowej z maja 2008 )
Pytanie:
Znaczenie stawonogów dla środowiska przyrodniczego. (co najmniej 3)
Nie bardzo jestem pewna swojej odpowiedzi więc poproszę o sprawdzenie jej. ( o ile kojarzę to zadanie z matury podstawowej z maja 2008 )
Pytanie:
Znaczenie stawonogów dla środowiska przyrodniczego. (co najmniej 3)
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
Znaczenie stawonogów:
-Bardzo ważny udział w rozmnażaniu roslin okrytonasiennych(niektóre owady podczas pobierania nektaru, przenosza pyłek z kwiatu na kwiat)
-wykorzystywane w przemyśle:
a) wytwarzaja miód
b) wytwarzają jedwab
-Są wążnym pokarmem dla wielu organizmu,ale także lubią zjadać się między sobą, np. pająk pochłania muchę.
Pytanie:
Wpływ gąsienicy na poruszanie się czołgu ?
nie no żartuje
Przebieg fotosyntezy i oddychania komórkowego (tak ogólnie).
-Bardzo ważny udział w rozmnażaniu roslin okrytonasiennych(niektóre owady podczas pobierania nektaru, przenosza pyłek z kwiatu na kwiat)
-wykorzystywane w przemyśle:
a) wytwarzaja miód
b) wytwarzają jedwab
-Są wążnym pokarmem dla wielu organizmu,ale także lubią zjadać się między sobą, np. pająk pochłania muchę.
Pytanie:
Wpływ gąsienicy na poruszanie się czołgu ?
nie no żartuje
Przebieg fotosyntezy i oddychania komórkowego (tak ogólnie).
- Medycyna Lwów
- Posty: 5874
- Rejestracja: 14 sty 2007, o 20:23
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
7-dehydrocholesterol jest prekursorem witaminy D3 w naskórku, ale odpowiedź jak najbardziej sensowna.ergosteryny
Re: Zadania maturalne- odpowiedz i zadaj kolejne!
To nie jest znaczenie dla środowiska przyrodniczego.MrKwas pisze:Znaczenie stawonogów:
-Bardzo ważny udział w rozmnażaniu roslin okrytonasiennych(niektóre owady podczas pobierania nektaru, przenosza pyłek z kwiatu na kwiat)
-wykorzystywane w przemyśle:
a) wytwarzaja miód
b) wytwarzają jedwab
-Są wążnym pokarmem dla wielu organizmu,ale także lubią zjadać się między sobą, np. pająk pochłania muchę.
Fotosynteza:
Dzieli się na fazę jasną i fazę ciemną. Istotą fazy jasnej jest przekształcenie energii świetlnej w energię wiązań chemicznych zawartych w ATP. Istotą fazy ciemnej jest redukcja dwutlenku węgla przy udziale siły asymilacyjnej (ATP i NADPH2) powstałej w fazie jasnej. Dzieli się na trzy etapy: karboksylacja, redukcja i regeneracja.
Oddychanie komórkowe:
Podczas oddychania komórkowego utlenieniu ulegają związki organiczne, rozpad może się odbywać przy udziale tlenu - oddychanie komórkowe tlenowe (Etapy: glikoliza, reakcja pomostowa, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy) natomiast bez udziału tlenu - oddychanie beztlenowe. (etapy: glikoliza, odtwarzanie NAD+) .
(można napisać o wiele więcej ale takich pytań nie ma na maturze, zbyt ogólne)
Wymień 2 struktury błoniaste występujące w komórce eukariotycznej i podaj ich funkcje jaką pełnią w komórce.
-
- Podobne tematy
- Odpowiedzi
- Odsłony
- Ostatni post
-
- 1 Odpowiedzi
- 5796 Odsłony
-
Ostatni post autor: thegreentops
6 maja 2015, o 11:23
-
-
zadania maturalne, fotosynteza, chemosynteza
autor: Asia09091996 » 10 cze 2014, o 09:31 » w Fizjologia roślin - 23 Odpowiedzi
- 17359 Odsłony
-
Ostatni post autor: AnnaWP
23 cze 2014, o 13:58
-
-
- 1 Odpowiedzi
- 10765 Odsłony
-
Ostatni post autor: Penny+Lane
6 wrz 2019, o 17:40
-
-
Biologia zadania maturalne z błędami- dodaj!
autor: tchorz » 12 mar 2016, o 22:43 » w Matura z Biologii - 0 Odpowiedzi
- 2290 Odsłony
-
Ostatni post autor: tchorz
12 mar 2016, o 22:43
-
-
-
kolejne listy na WUM
autor: ankanka » 11 lip 2014, o 11:24 » w Przewodnik po uczelniach przyrodniczych - 3 Odpowiedzi
- 7802 Odsłony
-
Ostatni post autor: maks234
16 lip 2014, o 13:49
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość